هشت سال از اجرای شدیدتر طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه های کشور می گذرد و همیشه این بحث یکی از جنجالی ترین بحث های در دانشگاه های کشور بوده است که عده ای سرسختانه موافق آن و اکثریت دانشجویان مخالف آن هستند.

قبل از “انتخابات” سال ۹۲ هر کدام از کاندیداها برنامه ها و نظراتی راجع به این طرح داشتند. در این میان نظرات حسن روحانی این بود که: در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاهها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است؟ محروم کردن زنان جامعه از تحصیل در برخی از رشته های علمی که بعضا مطرح می شود بر مبنای کدام طرح و برنامه یا سند علمی و فرهنگی است؟ طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است و نه با خواست جامعه انطباق دارد. دولت آینده دولتی است که میان زن و مرد در کسب موقعیت های شغلی تبعیضی قائل نخواهد شد و به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت. اسلامی کردن دانشگاهها جلو و عقب بردن روسری نیست. دختران جامعه ما اهل عفاف هستند و مشکلات در این زمینه با تذکر حل می شود.اما اگر اسلامی کردن دانشگاهها به این معناست که استادی نظرش را اعلام نکند، استاد مطهری می گفت در دانشگاه اعلام کرده ام که استادی که معتقد به کمونیسم است نظرات خودش را مطرح و من هم نظرات خودم را بیان کنم.(پایان نقل قول).

این حرفها آدم را یاد صحبتهای احمدی نژاد در سال ۸۴ می اندازد که می گفت آیا دغدغه ما موی پسرها و لباس دختران ماست. یاد صحبتهای خمینی که قبل از به قدرت رسیدن تحت فشار اجتماعی انقلاب مردم، دم از آزادیخواهی و آزاد بودن فعالیت میزد، می اندازد.

اما حالا میبینیم که در این چند هفته اخیر، دستگاه های حکومت در اجرای هر چه بیشتر این طرح تلاش می کنند و سران حکومت در سخنرانیهای خود همانند قبل تاکید بر اجرای این طرح به صورت گسترده و فراگیر در تمام دانشگاه های کشور را دارند. چرا که سرکوب و مسئله حجاب و تفکیک جنسیتی از ستون فقرات و هویت این حکومت است و فرقی نمیکند که چه کسی رئیس دولت باشد اینها باید اجرایی شود. جمهوری اسلامی یعنی همین چیزها.

در سال ۹۱ و ۹۲ بیش از ۶۰ دانشگاه کشور و بیش ۶۰۰ کدرشته دانشگاهی به راستای اجرای این طرح تک جنسیتی شده اند که برای فقط مردان گروه ریاضی ۱۹۴ رشته، علوم تجربی ۵۷ رشته و علوم انسانی ۴۴ رشته و برای فقط زنان گروه ریاضی ۷۱ رشته، علوم تجربی ۹۴ رشته، علوم انسانی ۹۳ رشته .

دولت دهم برای توجیه این طرح از با نام اسلامی کردن دانشگاه ها یاد میکند و آمار و ارقام غیرقابل باوری از دستاوردهای اجرای این ذکر میکند، مانند با گذشت ۳۰ سال از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، ۱۷۵‌هزار مقاله علمی به ثبت رسیده که حدود ۱۰۳‌هزار مقاله آن مربوط به چهارسال اخیر است و یا اینکه کاهش آمار مشروطی در دانشگاه های تک جنسیتی و ….

در این میان دانشجویان بیشترین سهم اعتراضات و مخالفت ها را داشتند که همانند روال همیشه جمهوری اسلامی با زور و تهدید و ارعاب اعتراضات را پاسخ داده و از آنطرف هم با تقدیر و تشکر بابت اجرای چنین طرح هایی کاسه لیسان بسیجی مستقر در دانشگاه ها را همراه کرده اند.

اما نکته اینجاست که حکومت اسلامی نتوانسته چنین طرح هایی را در دانشگاه ها حاکم و تثبیت کند و دانشجویان را وادار به اجرای آن کند. دانشجویان مدام در حال اعتراض و عقب راندن و مقاومت در برابر این طرح و اقدامات سرکوبگرانه حکومت بوده اند. چه در سطح دانشگاه ها و چه در سطح جامعه مقاومت عظیمی علیه تفکیک جنسیتی و علیه حجاب اجباری در بین زنان، جوانان و دانشجویان وجود دارد. این یک عرصه جدی مبارزه ما علیه جمهوری اسلامیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com