صاحبان کشتی‌های ترال چینی، صیادان جاسک را تهدید به زدن و ضرب و شتم می‌کنند

صیادان جاسک نسبت به حضور ترال‌های چینی اعتراض دارند. زیرا ترال‌های چینی، دریا را از ماهی خالی کرده و در معرض آسیب‌های جدی قرار داده‌اند. بدلیل ماهی‌گیری ترال‌های چینی که در ابعاد کلان صورت می‌گیرد، صیادان این مناطق همگی با بحران جدی مواجه شده‌اند.

روز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، صیادان جاسک با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به اعتراض زدند. آن‌ها بارها از مسئولین مربوطه خواستار شده‌اند مانع صید بی‌رویه ترال‌های چینی در این مناطق شوند. اما تاکنون هیچ مسئولی نسبت به مشکلات این صیادان اقدامی ننموده است.

از صید فانوس ماهی تا تسلط بر کل ماهی‌گیری کشور

سابقه حضور ترال‌های چینی در آب‌های ایران به ابتدای دهه ۱۳۹۰ برمی‌گردد. زمانی که  سازمان شیلات اعلام کرد کشتی‌های چینی را برای صید فانوس ماهی اجاره کرده است. اما چندی بعد معلوم شد که کشتی‌های ترال چینی نه تنها برای ایران ماهی نمی‌گیرند که حتی اجازه ماهی‌گیری به صیادان محلی هم نمی‌دهند.

طبق اطلاعات منتشر شده از طرف شورای امنیت ملی کشور، ۳۴ کشتی ترال چینی در آب‌های ایران مشغول فعالیت هستند. در ابتدا قرار بود که این کشتی‌ها فقط به صید فانوس ماهی اقدام نمایند. زیرا گفته می‌شد که جمعیت فانوس ماهی‌ها در این منطقه بیش از حد مجاز می‌باشد. در ادامه فعالیت ترال‌های چینی، صیادان بومی مشاهده کردند که تورهای بزرگ این کشتی‌ها همه گونه ماهی را صید کرده و دریا را از ماهی خالی می‌کنند.

کارگزاران دولتی جاده صاف کن استعمار چینی

باردیگر کارگزاران دولتی به میدان آمده و در صدد توجیه این وطن فروشی خود برآمدند. مسئولان شیلات جنوب با سوءاستفاده از احکام شرعی عنوان نمودند ترال‌های چینی فقط ماهی‌های حرام گوشت را صید می‌کنند. ماهی‌هایی که در کف دریا مستقر هستند. اما واقعیت این است که کشتی‌های ترال‌ چینی، علاوه بر صید همه گونه ماهی، حتی به مرجان‌های کف دریا نیز رحم نمی‌کنند. لایه‌های کف دریا که مملو از صدف‌های مرده می‌باشد و معدنی کلان برای جمع‌آوری مروارید برای چینی‌ها شده است.

این فجایع بومی و زیست محیطی درحالی اتفاق می‌افتد که بیش از ۸۰ درصد ساکنان شهرهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، شغل صیادی دارند. با فعالیت گسترده ترال‌های چینی، امکان فعالیت از این صیادان گرفته شده است.

برخوردهای جدیدی که از طرف صاحبان کشتی‌های ترال چینی با صیادان می‌شود، نشانگر آن است که  تسلط استعمار چینی‌ بر این منطقه از آب‌های کشور تکمیل شده است. به همین دلیل است که چینی‌ها به خود اجازه می‌دهند تا صیادان جاسک را تهدید به زدن و ضرب و شتم نمایند. شواهد نشان‌دهنده آن است که بی‌سر و صدا، استعمار کشور چین بر جنوب کشور اعمال شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)