پس از گذشت چهارسال از حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ و کودتای به قدرت رساندن مجدد احمدی نژاد، هنوز نیروهای افراطی و اصول‌گرایان حامی رهبر نتوانسته‌اند از کابوس آن رهایی یابند و جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی به محفلی برای بیان هراس آنها از نام میر حسین موسوی و جنبش سبز مردم تبدیل شده است.

این به ظاهر نمایندگان مردم که با رای حداقلی در مکانی که به نام خانه ملت مزین است سکنی گزیده‌اند تا حامی مردم و تدوین‌گر خواسته‌های آنان باشند، اما به تنها چیزی که توجه ندارند مشکلات و دغدغه‌های جامعه امروز ایران است که هشت سال سؤمدیریت را تجربه کرده است.

آنها سعی می‌کنند با هیاهو و عوام‌فریبی و انتصاب برخی وزرا به حرکت اعتراضی مردم در انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری که از سوی رهبر ایران نام فتنه بر آن نهاده شده است خود را مطرح و گوش به فرمان خامنه‌ای معرفی کنند.

در روز اول بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی اولین وزیری که در جلسه علنی مجلس موضوع رای اعتمادش در دستور کار قرار گرفت “محمد علی نجفی” بود که مورد هجمه تعدادی از چهره‌های افراطی اصول‌گرایان نظیر علیرضا زاکانی نماینده تهران که خود در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت شده است، قرار گرفت و زاکانی به اقدامات نجفی در سال ۸۸ اشاره کرده و بیان کرده که نجفی به همراه معصومه ابتکار به خانواده کشته شدگان انتخابات دور دهم ریاست جهموری سرکشی کرده است.

“محمد علی نجفی” از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است که سابقه حضور در دولت‌های دکتر باهنر، میر حسین موسوی و هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر آموزش وپرورش را در کارنامه خود دارد.

نکته جالب این است که این نمایندگان به جای اینکه از وزیر پیشنهادی چارچوب برنامه‏ریزی‌های کلان در بخش‏ آموزش و پرورش که یکی از بخش‏های بسیار مهم به شمار می‏رود را سوال نمایند و اهداف، سیاست‏ها، خط مشی‏های اجرایی،حجم عملیات‏ و منابع مالی مورد نیاز را به چالش بکشند، از وی پاسخ گویی درباره حوادث سال ۸۸ را خواستار شدند.

غلامرضا تاجگردون نماینده  گچساران در مجلس در خصوص این‌گونه موضع گیری‌ها گفته است: متاسفانه نمایندگان برنامه وزیران را مطالعه نکردند، آقای نجفی برنامه‌اش را بر اساس اسناد بالادستی نوشته است، مخالفان این موضوع را رها کرده‌اند و چسبیده‌اند به اینکه چرا به همراه فلانی با فلان خانواده دیدار کرده است.

امروزه وزارت آموزش و پروش میراثی از سیاست‌های نابخردانه دولت احمدی‌نژاد را همانند دیگر وزارتخانه‌ها را به ارث برده است که برای زدودن آنها نیاز به مدیری قوی و عزمی جدی در دولت دارد که به نظر می‌رسد تخصص و پیشینه فردی مانند نجفی می‌تواند گره کور این بخش مهم از جامعه را باز کند.

مطمئنا فردی در عرصه وزارت آموزش و پرورش موفق است که مدیریتی قوی و معلمان بدون دغدغه و صاحب انگیزه و کارا داشته باشد و این مدیر می‌باید تلاش برای حل مشکلات مادی و معنوی معلمان که  این روزها زندگی شخصی و حرفه‌ای آنان را تحت شعاع قرار داده است را در اولویت کاری قرار دهد.

بدون هیچ شک و تردیدی مشکلات معیشتی و دغدغه‌های زندگی برای قشر معلمان نسبت به دیگر کارمندان دولت بیشتر است که نگاه ویژه‌ای جهت افزایش حقوق و مزایا، حل مشکل مسکن، تأمین نیازهای اولیه و متعارف زندگی، برقراری عدالت در پرداخت‌ها که از حقوق مسلم و مطالبات به حق صنف معلمان است را طلب می‌کند.

مطمئنا اولین قدمی که در آموزش و پرورش ما می‌بایست برداشته شود این است که بینش برنامه ریزان و مسئولان از یک نگاه مصرفی به یک نگاه سرمایه گذاری نسبت به نهاد آموزش و پرورش تغییر کند و این امر مدیریتی قوی و اراده‌ای جمعی را طلب می‌کند که گویا این مساله تنها دغدغه‌ای است که مد نظر نمایندگان افراطی مجلس نیست.

افراطیون حاضر در مجلس بدون اینکه از وزیر پیشنهادی بخواهند چه برنامه‌ای برای آینده سازان کشور دارد، چه تدبیری برای آموزش و پرورش اندیشیده است و استراتژی وی برای محصول این وزارتخانه که همانا دانش‌آموزان هستند که باید مسیر فردای خود را پیدا ‌کنند چیست، تمام هم وغم خود را بر این مساله استوار کردند که چرا نجفی به دیدار خانواده‌های کشته شدگان حوادث انتخابات ۸۸ رفته است.

در واکنش به این اقدامات، معاون حقوقی پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، سید حسن الحسینی بیان کرده است: متاسفانه مخالفت‌های صورت گرفته بیشتر از سوی تندروهای سیاسی صورت می‌گیرد و این افراد بیش از اینکه روی برنامه‌های آقای نجفی بحث داشته باشند بیشتر به نظرات سیاسی و بخصوص مسائل ۸۸ می‌پردازند.

این در حالی است که حسن روحانی در روز نخست از جلسه رای اعتماد به وزراى معرفی شده به مجلس٬ با تاکید بر اینکه  رای مردم تنها رای به رییس جمهور و یک شخص نیست بلکه رای به تشکیل دولت و برنامه‌های آن نیز هست، گفت: آمدن آنها صرفا به خاطر داشتن دانش، تخصص، تجربه، تعهد و کارایی بوده و این افراد آماده فداکاری برای کشور هستند و برای همکاری با دولت بنده شخصا از آنان تقاضا و دعوت کرده‌ام و آنان نیز برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفته و پذیرفته‌اند.

صادق زیبا کلام نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با اشاره به رای اعتماد به کابینه نوشته است: مخالفان در حقیقت به گونه‌ای سخنرانی می‌کردند که گویی کل ماجرا نه چهار سال پیش بلکه همین دیروز اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرده است: آنانی که اینقدر راحت توهین می‌کنند متوجه این نکته ساده و ابتدایی نشدند که چهار سال بی‌حرمتی به برخی چهره‌های مقبول مردم، نه‌تنها باعث بی‌اعتباری آنان نزد مردم نشد بلکه همانطور که انتخابات ۲۴ خرداد نشان داد، مردم به آنها اقبال بیشتری یافته‌اند. شاید روزی اصول‌گرایان تندرو متوجه شوند که این‌گونه توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها از قضای روزگار نتیجه عکس داده و باعث افزایش محبوبیت اصلاح‌طلبان شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com