ایمان سبزیکار در حالی به اعدام و حبس و پرداخت دیه محکوم شد که وکیل وی تمامی تحقیقات مقدماتی را در نتیجه شکنجه و شکستن استخوان دست و پای موکلش خوانده بود / برادر ایمان با شنیدن خبر صدور حکم اعدام اقدام به خودکشی کرد

یک ماه پس از کشتن علی اکبر رنجبر مامور فاسد نیروی انتظامی، ایمان سبزیکار به اعدام، حبس، شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. همچنین بر اساس خبرهای رسیده، برادر ایمان سبزیکار پس از ده روز حبس و شکنجه، با شنیدن خبر صدور حکم اعدام برای برادرش اقدام به خودکشی کرده و جان سپرد.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز شنبه ۱۴ اسفند۱۴۰۰، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ایمان سبزیکار جونقانی که علی اکبر رنجبر، افسر فاسد نیروی انتظامی را کشته بود در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس به ریاست قاضی محسن رجایی نیا و حضور مستشاران این دادگاه قاضی محمدحسن سپاسدار و قاضی وحید اسدی برگزار شد و حکم اعدام در کنار سایر احکام بصورت شتبازده ای صادر شد.

ایمان سبزیکار متهم به قتل علی اکبر رنجبر افسر فاسد نیروی انتظامی و جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز است.

قضات در همین دادگاه مشورت و اقدام به صدور رای کردند. دادگاه بصورت شتابزده ایمان سبزیکار را در همین روز به قصاص محکوم کرد.

دادگاه همچنین ایمان سبزیکار را به پرداخت دیه، تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام «صدمه های غیر موثر به رنجبر» ، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به اتهام «سرقت سلاح کلت کمری و تحمل یک سال حبس تعزیری و پرداخت دیه از بابت اتهام «صدمه های وارده به سرباز وظیفه» محکوم کرد.

در پایان رای به صورت حضوری به ایمان سبزیکار ابلاغ شد. وکیل سبزیکار اعلام کرد رای صادره ظرف مدت ۲۰ روز از زمان ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

شایان ذکر است کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام پیشتر در خبری اعلام کرده بود، عنایت رضایی وکیل متهم در لایحه ای خطاب به رئیس شعبه اول دادگاه کیفری استان فارس درخواست ملاقات با موکل خود را کرده بود. وی همچنین اعلام کرده بود که تمامی تحقیقات اولیه تحت شکنجه و با شکستن استخوان دست و پای متهم همراه بوده و هیچکدام وجاهت قانونی ندارد.

 

ایمان سبزیکار در مدت یک ماه بازداشت به شدت شکنجه شده طوریکه استخوان دست و پا و فک او شکسته است. وی همچنین در مدت حبس از ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده است.

خودکشی برادر ایمان سبزیکار با شنیدن خبر صدور حکم اعدام برای برادرش:

از سوی دیگر امین سبزیکار ۳۴ ساله، برادر ایمان که مدت ده روز در حبس بوده است، روز گذشته با شنیدن خبر صدور حکم اعدام برای برادرش اقدام به خودکشی کرده و متاسفانه جان سپرد.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «امین سبزیکار در ده روزی که حبس بود به شدت شکنجه شده بود. آنقدر به او آمپول زده بودند که در چند روزی که آزاد شده بودحالش بد بود و مستمر هذیان میگفت. پرسنل پزشکی قانونی گفتند که مرگ او در اثر داروهایی بوده که به او تزریق شده بود. اما این حقیقت ندارد. امین وقتی فهمید که برادرش ایمان به قصاص محکوم شده خودکشی کرد.»

محکومیت ایمان سبزیکار به اعدام، ۱۱ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه
امین سبزیکار

درباره ایمان سبزیکار جونقانی:

ایمان سبزیکار از اهالی جونقان استان چهارمحال و بختیاری متولد ۱۳۷۳ یک کارگر بسیار ساده و زحمتکش آرماتوربند در شیراز است. به گفته جوانان و مردمی که او را می شناسند: «او هیچ گناهی نداشته و از راه حلال نان در می آورد و چسباندن تهمتهای مواد مخدر و ارازل و اوباش به این جوان محروم از جمله دروغهایی است که عوامل فاسد حکومتی برای توجیه جنایاتشان به مردم می چسبانند.»

یک منبع موثق به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «از چند سال قبل سند ماشین سمند آقای سبزیکار بدلیل یک تصادف نزد علی اکبر رنجبر مانده بود و او با گروگان گرفتن سند ماشین حدود دو سه سال ایمان را اذیت میکرد. پس از حل مشکل توسط شخص دیگری، ایمان سبزیکار میرود پیش رنجبر و از او میخواهد پولش را به مبلغ ۳۰ میلیون تومان پس بدهد، و به او میگوید تو که کاری نکردی و من خودم جبران خسارت کردم و رضایت گرفتم و حالا سند ماشین و پولم را بده.»

این منبع در ادامه می افزاید: «علی اکبر رنجبر یک مامور فاسد است، پول ایمان را پس نمی‌دهد و با سواستفاده از جایگاه و لباس نیروی انتظامی باجگیری می کند. ایمان چند بار به او میگوید که پولم را بده ولی او از اینکار خودداری میکند، حتی شکایات ایمان هم به جایی نرسید و ایمان برای گرفتن حقش مجبور به درگیری میشود.»

این منبع گفت: «ایمان سالها در شهر شیراز و اطراف آن مشغول کار آرماتور بندی و قالب بندی بود و یک کارگر محروم بود. ایمان اراذل و اوباش نبود.»

خبرگزاری صدا و سیما و سایر خبرگزاریهای حکومتی جلسه دادگاه را مخابره کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)