واکنش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعای حکومت ایران

با وجود اینکه در روزهای اخیر حکومت ایران بسته‌شدن پرونده برخی ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه اعلام نشده هسته‌ایش را خواهان شده بود اما مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داد تا وقتی که حکومت ایران توضیحات لازم در مورد این نگرانی‌‌ها را ارائه نکند، پرونده‌‌های باقیمانده در آژانس باز خواهد ماند.

خواسته‌های حداکثری حکومت ایران در روزهای اخیر

در روزهایی که گفته می‌شود اجماعی برای رسیدن به یک توافق پیدا شده و حتی خبر از پیش‌نویس توافق در وین می‌رسد اما حکومت ایران برخی خواسته‌های حداکثری را بر روی میز جامعه بین‌المللی و مذاکرات وین گذاشته است.

تضمین از سوی آمریکا مبنی بر عدم خورج مجدد از برجام، لغو تمامی تحریم‌ها شامل تحریم‌های هسته‌ای مغایر با برجام و لغو تحریم‌های غیر اتمی و همچنین بسته شدن پرونده آنچه حکومت ایران نام «ادعاهای آژانس» بر آن نهاده است؛ مواردی است که حکومت ایران در روزهای اخیر خواهان آن شده است.

در مورد تضمین به عدم خروج از برجام و لغو تحریم‌‌ها طرف تعیین‌کننده دولت آمریکا می‌باشد اما در مورد سومین خواسته حداکثری طرف ایرانی مخاطب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد.

پاسخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اما به فاصله چند روز از رسانه‌ای شدن این خواسته‌ها از سوی حکومت ایران مدیر کل آژانس به این خواسته حکومت ایران پاسخ داد و آن را رد کرد.

رافائل گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه ۱۱ اسفند در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران اعلام کرد که تا وقتی که حکومت ایران توضیحات لازم درباره نگرانی‌‌های آژانس ارائه نکند پرونده‌های مزبور در آژانس باز خواهند ماند. [آژانس انرژی اتمی؛ جهان باید ایران را بدلیل عدم دسترسی بازرسان محکوم کند]

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود تنها در صورتی این پرونده‌‌ها بسته می‌شود که حکومت ایران درباره آنها همکاری کامل و شفاف‌سازی کند.

گروسی همچنین افزود این پرونده‌‌ها ابعاد فنی دارد و هرگز به خاطر مسائل سیاسی بسته نخواهد شد و بایستی فارغ از مذاکرات وین برای احیای برجام حل شوند.

ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای حکومت ایران

رافائل گروسی اعلام کرد پرونده‌‌های پادمانی حکومت ایران در آژانس به چهار مکان در تاسیسات قدیمی هسته‌ای حکومت ایران از جمله در تورقوزآباد مربوط می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن آثاری مشکوک پیدا کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه این پرونده‌‌ها با عنوان «ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای حکومت ایران» بررسی می‌شوند، افزود تا زمانی که حکومت ایران توضیحات لازم را در این موارد ارائه نکند پرونده‌‌ها باز خواهد ماند و آژانس هرگز پرونده‌ای را که به دلیل لزوم شفاف‌سازی درباره مکان‌‌های مشخصی در ایران باز کرده است را به دلایل سیاسی نخواهد بست.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم چنین ادامه داد تنها راه حل و فصل موضوع این است که حکومت ایران پای میز گفتگو با آژانس حاضر شود و مسئله را روشن کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)