امروزه بسیاری از جوانان سرگرم خوش‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص تیک تاک و اینستاگرام هستند. نوجوانان سیزده تا هفده ساله، ۸% از جمعیت کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند که تعداد کاربران فعال آن، ماهانه ۱.۴ میلیارد از همه رده‌های سنی اعلام شده است.

همانند هر شبکه اجتماعی دیگری، اینستاگرام نیز ممکن است کودکان را در معرض تهدیدات سایبری از جمله قلدری اینترنتی، کلاهبرداری و غیره قرار داده و حتی ممکن است محتوای نامناسب برایشان نمایش دهد.

در اینجا قصد داریم به چند نکته امنیتی ساده اشاره کنیم که می‌تواند تاثیر زیادی در تامین امنیت حریم خصوصی فرزندتان را به همراه داشته باشد:

حریم خصوصی حساب:

بی شک اولین قدم در این راه، خصوصی کردن حساب کاربری است. در این مقوله، اینستاگرام دو حالت را برای کاربرانش در نظر گرفته است که می‌توانند کاملا عمومی یا کاملا خصوصی باشند. با توجه به راه‌کارهای جدیدی که شرکت برای محافظت از امنیت نوجوانان در نظر گرفته است، حساب کاربری افراد زیر ۱۶ سال به صورت پیش‌فرض با حالت خصوصی ایجاد می‌شود، مگر اینکه خود کاربر آن را به حالت عمومی تغییر دهد. خصوصی بودن حساب کاربری گزینه بهتری است زیرا کاربر می‌تواند افرادی که می‌توانند به اطلاعات و محتوای او دسترسی داشته باشند را دست‌چین کند.

اگر فرزند شما دلیل موجهی برای عمومی کردن حساب خود داشته باشد، حداقل با او صحبت کنید تا برخی از اطلاعات یا محتوای خود را فقط با دوستان نزدیکش به اشتراک بگذارد. صحبت کردن در مورد مشکلات و خطرات احتمالی برخورداری از حساب عمومی نیز شاید مفید واقع شود.

پیام‌های خصوصی، کامنت‌ها، تگ و منشن‌ها:

قطعا نوجوانان تنها از طریق اشتراک گذاری، کامنت نویسی و لایک کردن با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند، آنها در بسیاری موارد برای صحبت با یکدیگر از پیام‌های خصوصی استفاده می‌کنند. به همین علت دایره افرادی که می‌توانند به فرزندتان پیام خصوصی ارسال کنند را باید کنترل کرد.

طبق قوانین اینستاگرام، ارسال پیام از طرف کاربران بالغ، به افراد زیر ۱۸ سال امکان پذیر نیست، مگر اینکه همدیگر را فالو کرده باشند. علاوه بر این، از مارس ۲۰۲۱، اینستاگرام با استفاده از الگوریتمهای خود، کاربرانی که تعداد درخواست زیادی به افراد زیر ۱۸ سال ارسال می‌کنند را شناسایی کرده و در صورتی که این افراد اقدام به ارسال پیام مستقیم کرده باشند، به دریافت کننده هشدار می‌دهد.

بهتر است تا جای ممکن اجازه ندهید که دیگران حساب کاربری فرزندتان را زیر پست‌های نامناسب تگ کنند. در این باره اینستاگرام چندی پیش اعلام کرد که در آپدیت‌های بعدی، امکان تگ کردن افراد خارج از لیست فالوورها دیگر غیر ممکن خواهد شد.

 مخفی سازی کلمات:

در بسیاری موارد دیده شده که بین کاربران جر و بحث‌های زیادی صورت می‌گیرد. اغلب درگیریهایی که در کامنت‌ها رخ می‌دهد با الفاظ نامناسب و پیام‌های توهین آمیز همراه هستند. این اتفاقات ممکن است ادامه یافته و به آزار و اذیت یا قلدری سایبری تبدیل شود. خوشبختانه اینستاگرام برای حل این مسئله راهکار جالبی ارائه کرده است.

در تنظیمات حساب می‌توانید گزینه Hidden words را از زیر منوی privacy پیدا کنید و کلماتی که می‌خواهید از چشم فرزندتان دور بمانند را در این بخش وارد کنید. در این صورت هر کامنتی که حاوی کلمه (کلمات) ثبت شده در بخش Hidden words باشد، دیگر برای او نشان داده نخواهد شد. همین قابلیت برای پیام‌های مستقیم نیز قابل تنظیم است.

سخن پایانی:

صرفنظر از اینکه چرا فرزندتان وارد شبکه‌های اجتماعی شده، باید تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی حساب او را جدی بگیرید.  همچنین بهتر است هر از گاهی نکاتی در مورد حفظ بیشتر امنیت به او ارائه دهید. بهتر است هر از گاهی فرزندتان از صفحات نمایشگر فاصله بگیرد و به فعالیت‌های دیگر مشغول شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)