ضرب‌الاجل فرانسه برای پایان دادن به مذاکرات وین

آمریکا به حکومت ایران هشدار داد که اگر این کشور در مذاکرات وین ناسازگاری نشان دهد آمریکا از این مذاکرات کنار خواهد رفت، در همین حال فرانسه نیز خواهان ضرب‌الاجلی برای پایان دادن به مذاکرات وین شد.

تا پیش از بازگشت علی باقری کنی از تهران که برای تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کرده بود و با اظهارات خوش‌بینانه‌ای که در هفته‌ها و روزهای اخیر از سوی کشورهای مختلف درگیر در پرونده اتمی حکومت ایران صادر می‌شد انتظار آن می‌رفت که مذاکرات وین به زودی به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود.

در صورت ناسازگاری ایران آمریکا از مذاکرات کناره‌گیری می‌کند

اما موضع‌گیری‌های خوش‌بینانه‌ی چند هفته اخیر کشورهای غربی به کناری رفت وقتی که بعد از برگشت علی باقری کنی از تهران، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در صورت ناسازگاری حکومت ایران با پیشبرد مذاکرات، ایالات متحده آماده است از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند.

ند پرایس همچنین افزود اگر حکومت ایران مایل به حسن نیت نباشد ایالات متحده و شرکای غربی آن گزینه‌های دیگری را دنبال خواهند کرد.

ند پرایس که در روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ در جریان برگزاری نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا سخن می‌گفت افزون بر موارد فوق افزود اینکه ایالات متحده آمادگی دارد که میز مذاکرات را ترک کند بدین معنا نیست که وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند. [خبری از لغو تحریم‌ها نیست]

گزینه‌های دیگر جایگزین مذاکرات وین

ند پرایس همچنین ادامه داد که آمریکا پیش از این از گزینه‌‌های دیگر سخن رانده بود و این گزینه‌ها با کمک متحدان و شرکای اروپایی در صورتی که حکومت ایران حسن نیت خود را در مورد مسائل باقیمانده نشان ندهد، اعمال خواهد شد.

اعلام ضرب‌الاجل از سوی فرانسه در مذاکرات وین

پیش از اظهارات قاطع ند پرایس، دیگر کشور غربی که به خوش‌بینی‌ها پیرامون به نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین پایان داد فرانسه بود که وزارت خارجه‌اش در روز دوشنبه ۹ اسفند، از لزوم پایان‌دادن به مذاکرات توافق اتمی حکومت ایران با قدرت‌های جهانی در روزهای آینده خبر داد.

اگنس واندر مول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پایان‌دادن به مذاکرات هسته‌ای در این هفته ضروری است و ضرورتی حیاتی مبنی بر پایان‌دادن به مذاکرات در این هفته وجود دارد.

همکاری طرف‌های غربی کاهش یافته است

این اظهارات مورد تایید مهره‌های حکومت ایران از جمله اعضای مجلس حکومت ایران نیز قرار گرفته است و عباس‌زاده؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کرد متاسفانه این روزها، همکاری طرف‌های مذاکره‌کننده مقداری کاهش یافته است.

وی افزود اگر  در مورد مسائل حساس به یک نتیجه قابل قبول نرسیم رسیدن به یک توافق خوب غیرممکن خواهد بود.

۲ درصد بیشتر از ۹۸ درصد در مذاکرات وین!

در حالی که این هشدارهای از سوی کشورهای غربی صادر می‌شود اما حکومت ایران گویا در فضای دیگری سیر می‌کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران با اعلام اینکه بالای ۹۸ درصد متن پیش‌نویس توافق احیای برجام به صورت مشترک نگاشته شده است، اما اظهار نگرانی کرد که در مورد سه موضوع اصلی یعنی رفع تحریم‌ها، تضمین‌آمریکا برای عدم خروج از برجام و ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلافات کماکان باقی مانده است.

خطیب‌زاده همچنین در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی حکومت ایران را موظف به تصمیم‌گیری سیاسی برای حصول توافق در مذاکرات وین کرده‌اند، افزود این آمریکا و کشورهای اروپایی هستند که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

۱۳ خط قرمز حکومت ایران در مذاکرات وین

خطیب‌زاده افزون بر این افزود شورای عالی امنیت ملی دستورالعمل‌های لازم برای مذاکرات را به علی باقری کنی مذاکره‌کننده‌ی ارشد حکومت ایران در مذاکرات داده است و حکومت ایران قطعا از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد.

با وجود اینکه خطیب‌زاده توضیحات دقیقی در مورد خطوط قرمز مد نظر حکومت ایران ارائه نکرد اما کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی حکومت ایران پیش از این اعلام کرده بود که شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران ۱۳ مرز سرخ را برای تیم مذاکره‌کنده ایرانی مشخص کرده است.

ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند

اما اظهارات عجیب‌تر بعد از اظهارت ند پرایس از زبان سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران جاری شد.

پس از تهدیدات ند پرایس مبنی بر کناره‌گیری آمریکا از مذاکرات وین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که حکومت ایران تا ابد منتظر توافق نمی‌ماند.

خطیب‌زاده افزود اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد توافق کاملا در دسترس است، ایران برای توافق آماده است اما تا ابد منتظر نمی‌ماند!

در حالی که خطیب‌زاده در این اظهارات خود، آمریکا را به درشت‌گویی متهم می‌‌کرد اما به نظر می‌رسد در وضعیت نابهنجاری که حکومت ایران احاطه شده است اظهارات خطیب‌زاده و دیگر سران حکومتی به درشت‌گویی بیشتر شباهت دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)