وام بازنشستگان تامین اجتماعی در زیر هاله‌‌ای از ابهام

مدیر کل امور فرهنگی سازمان تامین اجتماعی حکومت ایران اعلام کرده است که پرونده تسهیلات وام ۷ میلیون تومانی برای بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ بسته خواهد شد در این بین بازنشستگان برای دریافت وام با مشکلات متعددی مواجه هستند.

مدیر کل امور فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ایران اخیرا اعلام کرده است تنها ۲۷۹ هزار نفر تسهیلات ۷ میلیون تومانی! وام دریافت کرده و تا آخر اسفند ۲۰ هزار متقاضی دیگر نیز این وام را دریافت خواهند کرد.

وام بازنشستگان کشوری که مبلغ آن رقم ناچیز ۱۲ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه است برای ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان کشوری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ایران همچنین افزود ۷۰ هزار بازنشسته دیگر متقاضی دریافت وام ۷ میلیون تومانی هستند که ثبت‌نام از آنها تا نیمه اسفند سال جاری انجام خواهد شود و این وام به آنان پرداخت خواهد شد.

از مبلغ ناچیز وام تعلق‌یافته به بازنشستگان کشوری که بگذریم نکات قابل توجهی در ارائه تسهیلات به بازنشستگان کشوری دیده می‌شود.

پرداخت وام بازنشستگان با نامه کسر از حقوق

آن طور که سازمان تامین اجتماعی حکومت ایران مقرر کرده در پرداخت وام بازنشستگان به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی باید یک نامه کسر از حقوق ارائه کنند تا بتوانند از این وام استفاده کنند، بنا بر قوانین این صندوق همچنین باید توان بازپرداخت وام بازنشستگان توسط بانک مربوطه احراز شود.

بر اساس مصوبه سازمان تامین اجتماعی کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آنها به بانک مربوطه واریز می‌شود و دارای رتبه‌های A و B هستند افزون بر نامه کسر از حقوق باید یک برگه چک یا سفته نیز برای دریافت وام ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی با رتبه C نیز باید یک ضامن معتبر و یک برگه چک یا سفته برای دریافت وام ارائه کنند.

انتقادات از شرایط اعطای وام بازنشستگان

شرایط ناعادلانه برای پرداخت وام بازنشستگان اعتراض‌هایی را در داخل حکومت ولایت فقیه برانگیخته است از جمله عباس‌علی صفری، که سمت دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان را بر عهده دارد ضمن انتقاد از وعده‌های غیرعملی برخی از مهره‌های و سردمداران حکومت ولایت فقیه اعلام کرده است مدتهاست وعده‌دادن‌ها به ابزاری برای دولت‌مردان تبدیل شده در حالی که بهتر بود آنچه در توان داشتند و امکان و زیرساخت آن فراهم بود را مطرح می‌کردند و قول آن را می‌دادند.

وام بازنشستگان و شرایط سخت آن

بر خلاف تصور موجود در مورد اینکه وام بدون ضامن، فرایند دریافت وام بازنشستگان را آسان کرده است اما این وام به همه افراد تعلق نمی‌گیرد.

این موضوع در مورد بازنشستگان ضریب مضاعفی می‌خورد و شرایط دریافت وام بازنشستگان به صورتی است که در عمل بسیاری از بازنشستگان شامل طرح دریافت وام آن هم با این مبلغ اندک و با این شرایط دشوار نمی‌شوند. [وام مسکن بازنشستگان و مشکلات بازنشستگان]

صفری در مورد وعده‌های بدون پشتوانه سردمداران حکومت ایران در قبال ادعای پراخت تسهیلات به بازنشستگان اعتقاد دارد که این وعده‌های بدون داشتن پشتوانه و بدون داشتن زیرساخت می‌تواند تبعات خطرناکی برای حکومت ایران داشته باشد.

وی ضمن اشاره به توخالی بوده وعده‌‌های مسئولین حکومتی در مورد اعطای وام بازنشستگان می‌افزاید مردم به گمان اینکه می‌توانند به راحتی و با یک درخواست از وام بهره‌مند شوند اما در مراجعه به بانک‌ها با موانع و مشکلات متعدد مطرح‌شده از سوی بانک‌ها مواجه می‌شوند و سرانجام به این نتیجه می‌رسند که اظهارات مسئولین حکومتی مانند وعده پرداخت وام بازنشستگان بدون پشتوانه و بدون ضمانت اجرایی می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)