بانک‌های ایران تسهیلات بانکی برای بخش تولید ندارند

خبرگزاری ایسنا در در روز پنجشنبه ۵ اسفند اعلام کرد که بانک‌های حکومت ایران دیگر پولی برای ارائه تسهیلات بانکی برای اختصاص به بخش تولید کشور ندارند.

بدیهی است که  بخش تولید و صنعت کشور وابسته به سرمایه‌گذاری و اختصاص تسهیلات بانکی است.

هر چقدر میزان تسهیلات بانکی به بخش تولید بیشتر بوده و هر چقدر بهره این تسهیلات بانکی کمتر باشد تولید و صنعت کشور شکوفاتر شده و بر میزان درآمد ناخالص ملی کشور افزوده می‌شود.

اما در اقتصاد در آستانه افلاس حکومت ایران گویی دیگر آهی در بساط بانک‌های کشور نمانده است تا با آن سودای تسهیلات بانکی بکنند.

بانک‌ها پولی در بساط ندارند

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در روز پنجشنبه ۵ اسفند اعلام کرد که در حال حاضر بانک‌های کشور پولی جهت ارائه تسهیلات بانکی جهت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت ندارند.

آرگون دلیل فقدان پول در بانک‌های حکومت ایران را افزایش قابل توجه هزینه بانک‌‌های کشور در حوزه‌های مختلف دانست.

عباس آرگون ضمن اشاره به تورم افسارگسیخته ۴۰ درصدی در کشور (اگر بتوان چنین نرخ تورمی را واقعی دانست) در بازه زمانی یک ساله‌ی اخیر اعلام کرد که یک بنگاه اقتصادی برای اینکه بتواند عمل‌کرد سال گذشته مالی خود را تکرار کند نیاز دارد تا ۴۰ درصد افزایش هزینه داشته باشد که این میزان می‌بایست از محل تامین مالی جبران شود.

راه‌های تامین مالی بنگاه‌های مالی و بخش تولید

در علم اقتصاد در حالت معمول تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از ۲ راه متفاوت انجام می‌شود.

راه اول که عمده شرکت‌های مالی بزرگ از آن استفاده می‌جویند این است که سرمایه مورد نیاز خود را از بازار سرمایه و بورس تامین می‌کنند.

این در حالی است که در ۲ سال اخیر ورشکستگی بازار سرمایه و بورس به دلیل دستکاری دولتی در این بازار باعث ورشکستگی و آشوب در این زمینه شده است.

راه دیگر تامین سرمایه بنگاه‌های مالی و تولیدی از طریق بانک‌ها می‌باشد که با توجه به وضعیت اسفبار بانک‌های داخلی بخش تولید از بابت تسهیلات بانکی از این محل نیز با وقفه روبرو شده است.

ورشکستگی واحدهای تولیدی در اثر عدم حمایت بانک‌ها

اظهارات عباس آرگون مبنی بر فقدان منابع مالی برای ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولید و صنعت کشور در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی در داخل و خارج از حکومت ایران بر این باورند که نحوه مشارکت بانک‌های کشور با واحدهای تولیدی طی سال‌های گذشته از جمله دلایل ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشور می‌باشد. [بی‌اعتنایی بانک‌های حکومتی به پیکر نحیف تولید در ایران]

مهدی عبدالعلی‌پور پژوهشگر حوزه بانک‌داری در حکومت ایران در این زمینه اعلام کرده است که در حال حاضر بانک‌های حکومت ایران اصلا تمایلی به تامین مالی بخش تولید و مولد ندارند.

عبدالعلی‌پور فقدان اقتدار لازم از سوی بانک مرکزی حکومت ایران در مواجهه با بانک‌های کشور را از مهمترین عوامل مشکلات نظام بانکی حال حاضر کشور عنوان کرده و افزود چندی پیش از این نماینده بانک مرکزی در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس اعلام داشته است که بانک‌ها از قوانین جاری کشور تخلف کرده‌اند و منابع قرض‌الحسنه را در محل و مصارف دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند.

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار معاملات سودده

شایان ذکر است در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بانک‌های کشور که عمدتا به بدنه مالی و سیاسی ارگان‌های قدرت وصل هستند در حوزه‌هایی مانند مسکن خبرساز شده است.

اخبار مربوط به خانه‌های خالی در تهران و سایر شهرهای کشور که به دلیل افزایش‌ سرسام‌آور قیمت مسکن و افزایش اجاره‌بها برای بانک‌های سودآوری ویژه و بالایی داشته‌اند بارها و بارها خبرساز و حاشیه‌ساز شده است.

این در حالی است که این خانه‌های خالی به دلیل پشتیبانی ارگان‌های قدرت از پرداخت مالیات نیز معاف هستند.

صرف تسهیلات بانکی در چنین حوزه‌هایی به جای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت، بخش صنعت و تولید کشور را به ورشکستگی و افلاس کشانده است و هر روز از گوشه‌ای از کشور اخبار اعلام ورشکستگی بخش‌های مختلف تولید و صنعت به گوش رسیده و خود را نمایان می‌سازد.

ورشکستگی واحدهای تولیدی و اعتراضات کارگران

ورشکستگی واحدهای تولیدی در کشور خود را به صورت بروز اعتراضات کارگران بخش‌های مختلف تولیدی در ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان داده و می‌دهد که توان مالی برای پرداخت حقوق کارگران‌شان را ندارند.

مشکل دیگری که باعث شده است که بانک‌ها نتوانند تسهیلات بانکی برای بخش تولید و صنعت ارائه کنند به کسری بودجه دولت برمی‌گردد.

بدین صورت که وقتی دولت برای جبران کسری بودجه خود مجبور به چاپ اوراق قرضه می‌شود اوراق مزبور باید توسط بانک‌ها خریداری شوند و این کار نیز باعث هزینه بسیاری از منابع مالی بانک‌ها شده و تبعات آن در بخش تولید و صنعت سرریز می‌شود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)