مذاکرات وین و دعاوی طرفین دعوا در بحبوحه بحران اوکراین

در حالی که جهان در شوک حمله روسیه به اوکراین متحیر مانده است اما در گوشه دیگر از جهان در پایتخت اتریش، گویا درهای بسته نتیجه ۱۰ ماه مذاکراتی است که بین غرب و حکومت ایران بر سر برنامه هسته‌ایش ادامه دارد.

این طبیعی است که موضوعات و مناقشات بین‌المللی تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گیرد اما در این بین چیزی از اهمیت مذاکرات وین بر سر پرونده اتمی حکومت ایران کاسته نشده است.

اما این کاسته‌‌نشدن به معنای دست‌ یافتن به موفقیتی در مذاکرات وین نیز نیست چرا که طرف‌های درگیر در مذاکرات پالس‌های متناقضی ارسال می‌کنند. [مرحله نهایی مذاکرات وین؛ آخرین دست‌و‌پا زدن‌های خامنه‌ای برای فرار از جام زهر؟]

تنها نقطه اشتراک بین طرف‌های درگیر در مذاکرات وین

اما به نظر می‌رسد تنها یک نقطه اشتراک بین تمامی طرف‌های درگیر در مذاکرات وین وجود دارد و آن عبارت است از این که یا توافق بر سر همه چیز یا هیچ چیز!

این عبارت به طور خاص‌تر از سوی دو طرف اصلی دعوا یعنی آمریکا و حکومت ایران به صراحت استفاده شده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بریفینگ مطبوعاتی خود اعلام کرد که بر سر هیچ چیز توافقی صورت نمی‌گیرد تا اینکه بر سر همه چیز توافق صورت پذیرد.

پرایس ضمن اشاره به اینکه چند موضوع خیلی مشکل هم‌چنان حل نشده باقی مانده است، افزود آنچه ما می‌دانیم این است که با توجه به سرعت پیشرفت هسته‌ای حکومت ایران وقت خیلی کمی برای رسیده به یک توافق برای حل موضوعات باقی‌مانده است.

پرایس همچنین افزود که ایالات متحده در این دوره کمی حساس‌تر عمل خواهد کرد.

همچنین جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز بر روی این موضع پای فشرد و در روز ۴ اسفند اعلام کرد در مذاکرات اتمی روی هیچ چیز توافق نمی‌شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق شود.

مسئولیت اتمام کار در مذاکرات وین با کشورهای غربی است

اما از سوی دیگر علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران که برای برخی رایزنی‌ها از وین عازم تهران شده است؛ در آخرین اظهار نظر خود پیرامون مذاکرات وین اعلام کرد که هر چقدر که به خط پایان مذاکرات نزدیک باشیم اما الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.

وی اما مسئولیت تعیین تکلیف نهایی مذاکرات وین را بر گردن طرف‌های غربی انداخت و مدعی شد که برای اتمام کار تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که کشورهای غربی باید بگیرند.

امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران نیز در روز سه‌شنبه ۳ اسفند اعلام کرد که موضوعات اندک ولی بسیار مهمی در مذاکرات وین باقی مانده است.

این سخن نیز می‌تواند دلالت بر تعیین تکلیف همه چیز با هم یا هیچ چیز، داشته باشد.

مذاکرات هسته‌ای با ایران باید فقط آغاز باشد و نه پایان یک راه

در همین حال پیامی نیز از سوی یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس صادر شد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در روز ۴ اسفند اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران باید فقط آغاز باشد و نه پایان یک راه.

بن فرحان افزود مذاکرات وین باید فقط گامی در جهت درست در نظر گرفته شود و سپس پایه‌ای باشد که مسیر دقیق برنامه هسته‌‌ای حکومت ایران را با بحث و گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای تعیین کند.

از سوی دیگر نیز واشنگتن پست نیز طی مطلبی در روز ۵ اسفند اعلام داشت که اگر مذاکرات اتمی وین شکست بخورد فشارهایی برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران وارد می‌شود.

با این توصیفات به نظر می‌رسد کشورهای درگیر در مذاکرات اتمی در وین راه بسیار دشواری پیش روی داشته باشد و در این میان دشوارترین راه در پیش پای حکومت ایران به نظر می‌رسد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)