روز ۳۰ بهمن در جریان اعتراضات سراسری معلمان، روح‌الله مردانی (رادا) را در شهر دلفان پس از ضرب و شتم و توهین‌های پی‌در‌پی بازداشت و راهی زندان خرم‌آباد کردند. او برای احقاق حقوق خود از دیروز وادار به اعتصاب غذا شده است. رادا پیش از این دو بار زندانی و بارها تهدید و احظار شده است. امروز این معلم آزادی‌خواه با سری شکسته و بدنی لگدمال شده در حبس به سر می‌برد.

او همواره در کنار معلمان و کارگران ایستاده و حامی آزادی‌خواهان جامعه است. تشکل‌های مستقل معلمان با تقویت همبستگی و سازمان‌یابی توانسته‌اند سنگر محکمی در برابر سرکوب بنا کنند که این مسأله به بسیاری از معلمان اعتماد به نفس و نیرو می‌دهد.

رادا مردانی پیش‌تر به عنوان دانشجوی معترض و به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری در ۲۷ بهمن ماه سال ۹۶ دستگیر شده بود و به دلیل شرایط وخیم و بلاتکلیفی در ۴ اردیبهشت ۹۷ دست به اعتصاب غذا زد و دچار خونریزی دستگاه گوارش شد. آموزش پرورش حقوق این معلم زندانی را به بهانه غیبت از همان اول بازداشت قطع کرد. وی در اعتراض به این حکم و قطع حقوق برای بار دیگر در تاریخ ۱۳ مرداد به اعتصاب تر و خشک دست زد و چون حاکمیت نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرد، رادا مجبور به دوختن لب‌های خود شد.

در تاریخ ۲۴ مرداد با بیانیه جمع کثیری از معلمان و فعالین مدنی که نگران سلامتی وی بودند و قول‌هایی که قوه قضائیه و دادستانی برای رسیدگی به پرونده‌اش داده بودند به اعتصاب خود پایان داد.

رادا مردانی بار دیگر در سال ۹۸ به دلیل شرکت در اعتراضات فرهنگیان بازداشت شد و در کنار تعدادی از معلمان زیر بار احکام نا‌عادلانه ایستادگی کرد. رادا بارها جسارت و شجاعتش را نشان داده و در مسیر مطالبه گری لحظه‌ای لغزش و درنگ نداشته است. در اعتراضات اخیر که سلسله‌وار و چندین ماه است که به طغیان افتاده است، آذرماه امسال پس از تجمع مقابل مجلس عده‌ای لباس شخصی اقدام به دستگیری وی کردند که سایر معلمان و مسافران مترو دست به دست یکدیگر داده و او را از چنگ مأموران چماق به دست رهانیده بودند.

مأموران امنیتی با توجه به اعتراضات مستمر، متشکل و سراسری معلمان باید بدانند که معلمان تعرض به امنیت، رفاه و آزادی را تاب نخواهند آورد.

 

@Decreation2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)