شش رنگ با کمال خوشحالی برای جامعه ترنسجندر کویت، از لغو ماده ۱۹۸ قانون این کشور که پوشش منتسب به جنس مخالف را جرم‌انگاری می‌کرد باخبر شد.

دادگاه قانون اساسی در کویت دلیل لغو این قانون را به دلیل مغایرت آن با ماده ۳۰ قانون که آزادی‌های شخصی را تامین می‌کند، عنوان کرد.


لین معلوف، معاون مدیر کل سازمان عفو بین‌الملل خاورمیانه و شمال آفریقا در واکنش به تصمیم امروز دادگاه قانون اساسی کویت گفت:

«تصمیم دادگاه قانون اساسی کویت برای لغو ماده ۱۹۸ قانون جزا یک تحول خوشایند و یک پیشرفت بزرگ برای حقوق افراد ترنسجندر در منطقه است. ماده ۱۹۸ عمیقا تبعیض‌آمیز و بیش از حد گنگ بود و هرگز نباید در نخستین گام به عنوان قانون پذیرفته می‌شد.»

مسئولین کویت اکنون باید اطمینان حاصل کنند که ماده ۱۹۸ به طور کامل لغو شده است. آنها همچنین باید فورا دستگیری‌های خودسرانه افراد ترنسجندر را متوقف کنند و تمام اتهامات و محکومیت‌هایی که بر اساس این قانون ترنس‌هراسانه علیه آنها مطرح شده‌است را لغو کنند.

«همه کسانی که به ناحق بر اساس ماده ۱۹۸ زندانی شده‌اند، اکنون باید آزاد شوند، از جمله ماها الموطیری که صرفا به دلیل ترنس‌بودن دستگیر شده‌است. مسئولین همچنین باید تمامی اتهامات مربوط به شکنجه توسط نیروهای امنیتی را بررسی کنند و یک مکانیسم مستقل برای نظارت بر رفتار پلیس به کار گیرند.»

ما امیدواریم این تغییرات و نزدیک شدن هرچه بیشتر کشورهای منطقه به قوانینی بر اساس رعایت حقوق بشر تمامی شهروندان جامعه به خصوص جامعه ال‌جی‌بی‌تی، به روند آگاهی بخشی و طرح مطالبات بیشتر جامعه ال جی بی تی در منطقه و به ویژه کشورهایی با قوانین اسلامی تاثیر گذاشته و باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی در این حوزه نیز بشود. راه طولانی است، اما تغییرات امیدوار کننده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)