رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت فولاد ایران

عضو هیئت مدیره نوردکاران حکومت ایران در گفتگو با یکی از رسانه‌های حکومتی از رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت فولاد ایران خبر داده است.

سید احمد رضوی نیک، عضو هیئت مدیره نوردکاران ایران در گفتگویی با روزنامه جهان صنعت به تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ پرده از وجود رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت فولاد کشور خبر داد.

صنعت بزرگ فولاد در ایران همچون صنایع بزرگ دیگر کشور و در فقدان بخص خصوصی به معنای واقعی آن، در دست مافیای قدرت و ثروت وابسته به حکومت ایران است.

در سال‌های اخیر قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت، تصمیمات نادرست در بورس فولاد و عملکرد ضعیف آن باعث شده تا عده‌ معدودی یعنی شرکت‌های بزرگ فولاد کشور سودهای کلان برده و مابقی فولادکاران از سود واقعی صنعت فولاد بی‌بهره مانده و حتی در موارد از تولید خود متضرر شوند.

مافیای رانت و فساد در پشت پرده مواد اولیه تهیه فولاد

بنا بر اعلام جهان صنعت نقش مافیای فولاد در حوزه بورس فوق‌العاده چشمگیر بوده و عده‌ای در پشت صحنه بورس قرار دارند و نمی‌گذارند که تجارت فولاد در بستر طبیعی و قانونی خود صورت بگیرد.

یکی از عارضه‌هایی که مافیای فولاد به صنعت فولاد کشور وارد آورده است در مورد قیمت مواد اولیه تهیه فولاد است که ارزان‌تر از بازارهای جهانی است اما به متقاضیان داخلی به قیمت گرانتر از بازارهای جهانی فروخته می‌شود.

رانت و فساد در صادرات فولاد دامنگیر صنعت فولاد کشور

مشکل اما تنها در عرضه گران مواد اولیه برای تهیه فولاد نیست. رانتخواران و ارگان‌های قدرت در زمینه صادرات مواد اولیه و خام فولاد نیز نقش پررنگی داشته و صادرات مواد خام فولاد به  خارج از کشور را به قیمت زیر بازار جهانی به کشورهای همجوار انجام می‌دهند.

اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود با وجود مواد خام اولیه ارزان وارداتی از ایران، این کشورها نیز اقدام به ساخت و تهیه فولاد کرده و در مقابل تعرفه‌‌های سنگینی به فولاد وارداتی از ایران اعمال می‌کنند که در نتیجه صادرات فولاد ایرانی به مشکل برخورده و کشورهای همسایه فولاد خود را با قیمت جهانی به فروش می‌رسانند و از سودی مضاعف بهره می‌برند.

این روند باعث شده است تا روند تهیه و تولید فولاد در ایران با توقف همراه شود.

سید احمد رضوی نیک عضو هیئت مدیره نوردکاران فولاد ایران ضمن اشاره به مشکلات واحدهای نوردی برای تامین انرژی مدعی است که بیشتر روزهای تابستان سال جاری برق واحدهای فولادی قطع بوده و در زمستان نیز با قطعی گاز و برق روبرو هستند.

وجود رانت و فساد مانع اصلی تولید فولاد

رضوی نیک ضمن اشاره به آمار تولید و اشتغال صنعت نورد در ایران اعلام کرد چیزی در حدود ۲۵۰ هزار شغل و ۳۷ میلیون تن ظرفیت تولید کشور به بخش نورد اختصاص دارد که در این بخش در سال‌های گذشته با رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی روبرو بوده‌ایم.

رضوی نیک همچنین با اشاره به وفور سنگ آهن در ایران و منابع گاز و برق فراوان در دسترس و حقوق حداقلی کارگر این سوال را مطرح می‌سازد که چرا باید شمش در بورس کالا تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن عرضه شود و آن هم با قیمت مهندسی‌شده؟!

وجود رانت در بازار بورس فولاد

رضوی نیک با اشاره به انحصار بازار فولاد در دست شرکت‌های بزرگ فولادی چون ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه با سهم ۸۳ درصدی حق مالیکت در بازار بورس، انحصارگرایی، تبعیض و منافع و رانت شدید را از عوارض این وضعیت می‌داند. [فولاد مبارکه اصفهان؛ سوءاستفاده میلیاردی از زبان یک نماینده مجلس]

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)