سپاه پاسداران و ساخت موشک‌های بالستیک

با وجود اینکه حکومت ایران در بحبوحه مذاکرات اتمی از جانب توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود زیر فشار قرار دارد اما سپاه پاسداران حکومت ایران هم‌زمان با از سرگیری مرحله سوم دور هشتم مذاکرات وین از موشک خیبر رونمایی کرد؛ رونمایی از موشک خیبر سپاه قدرت‌نمایی یا دلداری به دلواپسان؟

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که متعاقب توافق برجام در سال ۱۴۹۴ صادر شد تولید و توسعه موشک‌های بالستیک برای حکومت ایران ممنوع شده است.

اما حکومت ولایت فقیه در سالیان گذشته بعد از برجام و بعد از صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد همواره در زمینه تولید، ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک فعال بوده و قطعنامه مذبور را نقض کرده است.

حکومت ولایت فقیه در مقابل نگرانی‌ها و انتقادات بین‌المللی پیرامون برنامه موشک‌های بالستیک خود، آن را بخشی از برنامه دفاعی خود عنوان کرده و تحت این عنوان به توسعه آن مبادرت کرده است.

رونمایی از موشک جدید توسط سپاه پاسداران

اکنون و در حالی که مرحله سوم دور هشتم مذاکرات وین آغاز گردیده است خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ از ساخت موشک جدید سپاه پاسداران به نام «خیبرشکن» خبر داده است.

این خبرگزاری ادعا کرده است که سوخت موشک جدید ساخت حکومت ایران جامد است و این موشک زمین به زمین بردی در حدود ۱۴۵۰ کیلومتر دارد.

رونمایی از موشک جدید سپاه پاسداران در حالی صورت پذیرفت که محمد باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح حکومت ایران در این مراسم تهدید کرد که «دشمنان» حکومت ایران «چیزی جز زبان قدرت و زور را متوجه نمی‌شوند».

بنا بر اخبار منتشر شده موشک «خیبرشکن» از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران است که وزن آن در مقایسه با نمونه‌‌های مشابه به یک سوم تقلیل پیدا کرده و زمان آماده‌سازی و شلیک این موشک نیز تا یک ششم موشک‌های مشابه قبلی کاهش پیدا کرده است.

برنامه موشکی سپاه پاسداران و تهدیدات منطقه‌ای و تروریسم

رونمایی از موشک جدید سپاه پاسداران در شرایطی صورت می‌پذیرد که پیش از این رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران اعلام کرده بود که حکومت ولایت فقیه ثابت کرده که از موشک‌های بالستیک خود جهت تهدید همسایگان خود استفاده می‌‌کند. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد که برنامه موشک‌های بالستیک حکومت ایران تهدیدی علیه منافع ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای آمریکا می‌باشد.

همچنین اخیرا ۶ عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که برنامه توسعه موشک‌های بالستیک حکومت ایران را به عنوان یک تهدید جدی تلقی و با آن برخورد کند.

نگرانی‌ها از توسعه برنامه موشکی سپاه پاسداران تنها در جبهه آمریکا نیست، کشورهای منطقه خاور میانه نیز بارها در مورد توسعه برنامه موشکی حکومت ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان برخورد جامعه جهانی با این تهدید حکومت ایران شده‌اند. [شلیک موشک های بالستیک سپاه تهدیدی برای منطقه]

بزرگنمایی در مورد موشک جدید ساخت سپاه

در حالی که در عرف بین‌الملل و در علم نظامی موشک‌های با برد بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر جزء موشک‌های میان‌برد یا با برد متوسط معرفی می‌شوند اما سپاه پاسداران که ظاهرا نیاز به قدرت‌نمایی صوری پیرامون برنامه موشکی خود دارد این موشک با برد ۱۴۵۰ کیلومتر را موشک دوربرد معرفی کرده است!

برنامه موشکی حکومت ایران موضوع مناقشه به همراه برنامه اتمی

با وجود اینکه کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه برنامه موشک‌های بالستیک حکومت ایران را مکمل برنامه اتمی ایران  ذکر و از توسعه آن ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف توسعه آن شده‌اند، حکومت ایران اما این ادعا را همواره رد کرده و به کرات مدعی شده است که در مورد برنامه توسعه موشک‌های بالستیک خود به هیچ وجه پای میز مذاکره نخواهد رفت.

اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پیش از این اظهار داشته است که آمریکا با استفاده از ابزارهای متنوع که در اختیار این کشور است مانع از توسعه برنامه موشکی حکومت ایران خواهد شد.

چرایی رونمایی از موشک سپاه در حین مذاکرات وین

برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان آشنا به مسائل ایران، رونمایی از موشک جدید سپاه، در حین برگزاری مذاکرات وین بر سر پرونده اتمی، که حکومت ایران به دنبال آن است تا در آن به توافقی برسد را برگی فاقد ارزش جدی و تنها برای کاربرد داخلی و روحیه دادن به نیروهای بدنه حکومت ولایت فقیه دانسته‌اند.

این گمانه دور از واقعیت نمی‌نماید چرا که در صورت حصول توافقی بر سر برنامه اتمی ایران، ریزش در بدنه نیروهای حکومت ایران فراوان خواهد شد و این رونمایی سپاه می‌تواند به این نیروهای ریزشی دلداری دهد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)