قاآنی و سفر به عراق با نتیجه هیچ

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حکومت ایران که برای دیدار با مقتدی صدر رئیس جریان پیروز انتخابات پارلمانی عراق به این کشور سفر کرده بود، با دستان خالی برگشت.

می‌‌توان گفت عراق بعد از سقوط نظام سابق آن در ابتدای دهه ۱۳۸۰، در توالی زمان به حیاط خلوتی برای حکومت ایران تبدیل شده بود.

قاسم سلیمانی فرمانده معدوم نیروی قدس سپاه پاسداران برای حکومت ولایت فقیه مامنی در داخل عراق ایجاد کرده بود که برای سالیان، امور سیاسی کشور عراق را با دخالت‌های آشکار به بن‌بست‌های فراوان کشاند و دست ‌آخر آنچه از بی‌ثباتی وجود داشت برای عراق به ارمغان آورد.

پس از معدوم شدن قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد در دی ۱۳۹۸، می‌شد به روشنی حدس زد که جانشین او هر که باشد هرگز نخواهد توانست آن چنان که سلیمانی مطامع سیاسی، ایدئولوژیک و تروریستی ولایت فقیه را در عراق و در مقیاسی بزرگتر در خاور میانه پیش می‌برد را پیش ببرد.

این ادعا در بیش از ۲ سالی که از کشته‌شدن سلیمانی می‌گذرد خود را به بوته آزمایش گذاشته است.

قاآنی و خیز سهم‌خواهی برای گروه‌های نیابتی حکومت ایران

به عنوان یکی از آخرین نتایج می‌‌توان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق اشاره کرد که در آن گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران به طرز فاحشی کرسی‌های خود را در پارلمان عراق از دست دادند و در مقابل مردم عراق روی به کسانی آوردند که در تقابل و تعارض با سیاست‌های حکومت ایران در عراق قرار دارند.

جریان مقتدی صدر روحانی شیعه در عراق در انتخابات پارلمانی عراق با اختلاف چشمگیری نسبت به گروه‌های وابسته به حکومت ایران به پیروزی رسید.

متعاقب آن گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران به نتایج انتخابات اعتراض کرده و کار را تا آنجا پیش بردند که به منزل مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر کنونی عراقی حمله پهپادی کردند و در برخی مناطق بغداد به تظاهرات مسلحانه اقدام کردند.

گروه‌های شبه نظامی وابسته به حکومت ایران که کرسی‌های خود را در پارلمان عراق از دست رفته می‌دیدند به دنبال آن بودند تا با اعمال فشار نظامی به سهم‌خواهی از قدرت سیاسی در عراق بپردازند.

اعزام قاآنی به عراق برای سهم‌خواهی در قدرت

به دنبال عدم موفقیت گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران، حکومت ولایت فقیه نیز در این مدت بیکار ننشست و اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و جانشین قاسم سلیمانی را به بغداد فرستاد تا با مقتدی صدر رئیس جریان پیروز انتخابات پارلمان عراق دیدار کرده و او را به تبعیت از دستورات حکومت ایران و پرداخت سهم گروه‌‌های نیابتی حکومت ولایت فقیه مجاب سازد.

اما آنچه از اخبار بر می‌آید حاکی از آن است که دیدار قاآنی با مقتدی صدر آن چنان که ولایت فقیه انتظار آن را داشته، پیش نرفته است.

اسماعیل قاآنی در روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در منطقه الحنانه در شهر نجف با مقتدی صدر دیدار کرد.

با وجود اینکه از جزئیات دیدار قاآنی با مقتدی صدر اطلاع دقیقی به رسانه‌ها درز نکرده است اما بعد از این دیدار حساب کاربری مقتدی صدر توئیتی منتشر کرد که می‌توان گمان‌هایی را در آن یافت که نمی‌توان به نفع حکومت ایران تعبیر شود.

نه شرقی نه غربی دولت اکثریت ملی

حساب کاربری توئیتر مقتصدی صدر نوشت «نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی»، این توئیت که بلافاصله بعد از دیدار قاآنی و صدر صورت منتشر شد می‌تواند گواه آن باشد که مقتدی صدر درخواست‌های اسماعیل قاآنی مبنی بر سهم‌خواهی برای گروه‌های نیابتی حکومت ایران را نادیده گرفته و بر  تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرده است.

در همین حال یک منبع نزدیک به مقتدی صدر که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به حکومت ایران جایی در دولت جدید نخواهند داشت.

صدر نیز پیش از این تاکید کرده بود با حضور برخی از جریان‌های شیعی مورد حمایت ایران مانند «ائتلاف دولت قانون» متعلق به نوری المالکی در ائتلاف برای دولت جدید عراق مخالف است. [چرا عراق خطش را از ایران تحت اشغال ولایت فقیه جدا کرده است؟]

اگر چه به قطعیت در حال حاضر نمی‌توان در مورد جزئیات دیدار صدر و قاآنی قضاوت کرد اما آنچه از محتوی توئیت صدر و همچنین اظهار نظر مقام نزدیک به صدر برمی‌آید، حکومت ولایت فقیه و گروه‌های شبه‌نظامیش در عراق شکست سختی را در انتخابات پارلمانی و متعاقب آن در تشکیل دولت جدید عراق خواهند خورد که در آینده عرصه را برای این نیروها تنگ‌تر نیز خواهد کرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)