UniCC، بزرگترین فروشگاه کارتهای اعتباری و نقدی سرقت شده در دارک وب، پس از کسب سیصد و پنجاه و هشت میلیون دلار درآمد (از طریق رمز ارزها) از سال ۲۰۱۳ تا به امروز، اعلام کرد که فعالیت‌ خود را متوقف خواهد شد.

اپراتورهای UniCC در نامه خداحافظی خود چنین نوشتند: ” درباره رفتن ما داستان درست نکنید. این یک تصمیم سنجیده بود، ما دیگر جوان نیستیم و سلامت ما امکان ادامه چنین فعالیت‌هایی را به ما نمی‌دهد”.

این تیم به کاربران خود ۱۰ روز فرصت داد تا از شارژ حساب خود استفاده کنند. همچنین به آنها  هشدار داده که خبر بازگشت UniCC را تحت هیچ شرایطی باور نکنند.

پلتفرم‌هایی مثل UniCC، بازارهای زیرزمینی هستند که اطلاعات کارت‌های اعتباری سرقت شده از طریق سایت‌های خرده فروشی، بانک‌ها و شرکت‌های حسابداری، در ازای دریافت رمز ارز، خرید و فروش می‌شوند. مجرمان سایبری از این کارتهای اعتباری برای خرید وسایل گران قیمت یا گیفت کارت‌ها استفاده می‌کنند.

به این روش، کارتینگ گفته می‌شود، که امروزه بین مجرمان سایبری رواج زیادی پیدا کرده‌است. تکنیک فوق نه تنها بسیار پر درآمد است، بلکه بسیاری از مجرمان سایبری از آن برای پولشویی و نقد کردن رمز ارزهایی که از راه‌های مختلف به دست آورده‌اند، استفاده می‌کنند.

فروشگاه زیر زمینی Joker’s Stash پس از کسب ۴۰۰ میلیون دلار، در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام بازنشستگی کرده و فعالیت‌های خود را متوقف ساخت. پس از این اتفاق، بازار به دست UniCC افتاد. به گفته محققان پس از این تحول، ۳۰% از سهم مبادلات دارک وب در اختیار UniCC قرار گرفت.

در سالهای اخیر بسیاری از وب‌سایت‌های زیرزمینی به صورت خودجوش فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. از این جمله می‌توان به White House Market، Cannazon و Torrez اشاره کرد.

فروشگاه‌های زیر زمینی کارتهای اعتباری سرقت شده، در سالهای اخیر سودآوری بالایی داشتند به طوری که بیش از ۱.۴ میلیارد دلار فقط از طریق تبادل بیت کوین وارد این بازارها شده است.

به گفته محققان، توقف فعالیت فروشگاه‌های مشابه، می‌تواند اصلی‌ترین عامل بازنشستگی UniCC محسوب شود. علاوه بر این، هرچه گروه‌های زیر زمینی، مدت زمان بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دهند، بیشتر مورد توجه مراجع قضایی قرار می‌گیرند، در نتیجه احتمال شناسایی و دستگیری آنها نیز افزایش می‌یابد.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)