نامه ۳۳ تن از جمهوریخواهان سنای آمریکا به جو بایدن

۳۳ تن از جمهورخواهان سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور جو بایدن هر گونه توافق اتمی با حکومت ایران را یک معاهده خوانده و آن را مشروط به موافقت سنای این کشور کردند.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین قرار است از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در وین از سر گرفته شود.

شماری از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا خواهان حضور رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع این مجلس شده‌اند و مقرر شده است که رابرت مالی روز سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۹ و ۲۰ بهمن از طریق یک تماس امن از وین به صورت مجازی در جلسه استماع کنگره شرکت کند و پیرامون مذاکرات اتمی با حکومت ایران گزارش محرمانه‌ای را به کنگره گزارش کند.

نامه ۳۳ تن از جمهوریخواهان سنای آمریکا به جو بایدن

در همین حال جمهوریخواهان سنای آمریکا از اهرم دیگری سود جسته و  ۳۳ تن از آنان در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواستار آن شده‌اند که هر گونه توافق احتمالی با حکومت ایران به عنوان یک معاهده به شمار رفته و به موافقت سنای آمریکا مشروط شود.

خبرگزاری رویترز در روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد  گروهی متشکل از ۳۳ تن از جمهوریخواهان سنای آمریکا در روز دوشنبه ۱۸ بهمن به رئیس جمهور آمریکا جو بایدن هشدار دادند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط توافق هسته‌ای با حکومت ایران را بررسی کند برای خنثی‌کردن اجرای هر گونه توافق هسته‌ای جدید با حکومت ایران تلاش خواهند کرد.

سناتور تد کروز که رهبری این اقدام جمهوریخواهان در سنای آمریکا را بر عهده دارد و از مخالفان سرسخت برجام به شمار می‌رود طی نامه‌ای که به امضای ۳۲ سناتور جمهوریخواه دیگر سنا نیز رسیده است به دولت جو بایدن اعلام کردند که از همه اهرم‌‌های موجود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که در توافق جدید با حکومت ایران دولت بایدن به قوانین ایالات متحده پایبند خواهد بود.

جمهوریخواهان سنا همچنین از جو بایدن خواسته‌اند که نظرات آنها را برای بازگشت احتمالی به توافق اتمی با حکومت ایران لحاظ کند.

طبق این نامه جمهوریخواهان، هر گونه توافق احتمالی با حکومت ایران در مورد برنامه هسته‌ایش چنان برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد که طبق تعریف قوانین آمریکا یک معاهده به شمار می رود که مستلزم مشاوره و موافقت سنای آمریکا می‌باشد. [گریز اتمی حکومت ایران و چالشهای پیش روی غرب]

ائتلاف جمهوریخواهان و دمکرات‌های سنای آمریکا پیرامون مذاکرات وین

جمهوریخواهان سنای آمریکا تهدید کرده‌اند اگر چنین نشود آنها سعی خواهند کرد مانع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با حکومت ایران شوند.

آنها همچنین تهدید کردند در صورتی که توافق اتمی با حکومت ایران با موافقت سنای این کشور همراه نباشد بعد از روی کار آمدن اولین رئیس جمهور جمهوری‌خواه این توافق از بین خواهد رفت.

نامه جهوریخواهان سنای آمریکا در حالی انتشار یافته است که سناتور بانفوذ دمکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ مخالفت خود را با وضعیت فعلی مذاکرات وین ابراز داشته و اعلام کرده بود که با بازگشت ایالات متحده به برجام مخالف است.

سناتور منندز همچنین اشاره کرد که در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز از مخالفان جدی توافق برجام بوده و در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به پیشرفت‌‌های هسته‌ای حکومت ایران اعلام کرد اکنون نیز باید پرسید ما دقیقا چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟

هنوز توازنی در مذاکرات وین برقرار نشده!

واکنش‌ها در طرف آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که علی شمخانی دبیر عالی شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران در روز ۱۸ بهمن اعلام کرد با وجود پیشرفت‌های محدود در مذاکرات وین هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله وجود دارد.

هم‌زمان در یک اظهار نظر از سوی کشورهای اروپایی نیز اولاف شولتز صدراعظم آلمان در روز دوشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد که ما توانایی ایران در داشتن بمبی که قابل استفاده باشد را نمی‌پذیریم.

اکونومیست نیز درباره وضعیت مذاکرات وین اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان هرگز به شکست به این میزان نزدیک نبوده‌اند.

در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه ۱۹ اعلام کرد پیشرفت‌های هسته‌ای مداوم حکومت ایران بازگشت آمریکا به برجام را غیرممکن خواهد کرد.

وی در عین حال خواهان آن شد که چنین توافقی باید فورا انجام بگیرد زیرا تهران در حال افزایش توانایی هسته‌ای خود است.

این داده‌‌ها از هر چیز نشان دهنده پاتک سنگین جمهوریخواهان آمریکا به دولت جو بایدن و همچنین پیچیده‌ترشدن وضعیت مذاکرات وین می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)