حکومت ایران در آستانه دستیابی به بمب اتم

با بسته شدن دروازه‌های دور هشتم مذاکرات وین، نگرانی‌ها به ویژه در غرب و بر سر برنامه اتمی حکومت ایران افزایش چشمگیری داشته است، از جمله الایات متحده اعلام کرده است که حکومت ایران تنها چند هفته با بمب اتم فاصله دارد.

بن‌بستی که به دور هشتم مذاکرات وین بر سر برنامه اتمی حکومت ایران پایان داد، همچنان سایه خود را بر روی این پرونده می‌افکند.

هشدار‌ها به حکومت ایران برای فاصله گرفتن از بمب اتم

واشنگتن اگزمینر در روز دوشنبه ۱۱ بهمن طی گزارشی به نقل از مقامات دولت جو بایدن اعلام کرد حکومت ایران در نقطه تصمیم‌گیری برای احیای برجام یا پذیرش فشار اقتصادی سیاسی بیشتر قرار دارد.

این نشریه بنا را بر این گذاشته است که حکومت ایران یا باید پای بازگشت به برجام بیاید با با عواقب بین‌المللی ناشی از گسترش برنامه اتمی‌اش روبرو شود.

این نگاهی درست به پرونده اتمی حکومت ایران است که تا کنون نشان داده است؛ ولو بدون آنکه اعلام کند، به دنبال بمب اتم است.

به دنبال اگزمینر نیویورک تایمز در روز ۱۲ بهمن اعلام کرد که حکومت ایران باید تصمیم بگیرد که آیا آماده اوراق‌کردن بخش قابل توجهی از تجهیزات اتمی خود است یا خیر؟

در همین روز هیل، نشریه کنگره آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در صورت شکست مذاکرات اتمی، «گزینه‌های جایگزین» را به ویژه با اسرائیل آماده می‌‌کند.

این هشدارها و تهدید‌ها در حالی صورت گرفت که شبکه کان اسرائیل هم‌زمان گزارش دارد نیروی هوایی این کشور دو هفته پیش از این رزمایشی را برای شبیه‌سازی حمله گسترده به برنامه هسته‌ای حکومت ایران برگزار کرده است.

هشدارها از درون حزب دمکرات آمریکا به دولت جو بایدن

علاوه بر اظهارات رسانه‌ای، دولت آمریکا و تیم مذاکره‌کننده آن با فشاری از در درون نیروهای سیاسی آمریکا و از جمله در درون حزب دمکرات روبروست.

باب منندز سناتور بانفوذ و رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به مخالفت خود با ادامه مذاکرات وین از دولت جو بایدن خواست برای مقابله با برنامه اتمی و موشکی حکومت ایران و همچنین حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی‌اش سیاست جدیدی را در پیش  بگیرد.

منندز هم‌چنین اعلام کرد ایالات متحده نمی‌تواند این اجازه را بدهد که حکومت ایران با تهدیداتش این کشور را به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند؛ توافقی که در نهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای (و رسیدن به بمب اتم) را بدهد.

هشدار وزارت خارجه آمریکا: پنجره احیای برجام بسیار کوچک شده است

در حالی که در ادامه گزارشات رسانه‌ای، ان‌بی‌سی‌نیوز در روز ۱۳ بهمن اعلام کرد که آمریکا بر این باور است که دور نهم مذاکرات وین می‌تواند آخرین دور مذاکرات قبل از دستیابی به توافق باشد؛ اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پنجره فرصت برای احیای برجام بسیار کوچک شده است. [مذاکرات وین؛ آمریکا می‌گوید فرصت ایران در حال تمام شدن است]

وی افرود ایالات متحده اگر به نقطه‌ای برسد که مزایای عدم اشاعه سلاح اتمی در برجام تامین نشود مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت.

وزارت خارجه آمریکا: حکومت ایران تنها چند هفته با تولید سوخت بمب اتم فاصله دارد

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که حکومت ایران فقط چند هفته با تولید سوخت بمب اتم فاصله دارد.

واشنگتن فری‌بیکن به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکره با حکومت ایران چه به توافقی منجر شود یا نه، تا چند هفته دیگر به آخر می‌رسد چرا که دولت بایدن بر این باور استوار است که برنامه هسته‌ای حکومت ایران آنقدر پیشرفت کرده که احیای برجام برای آمریکا و جهان سودی نخواهد داشت.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اکنون زمان آن رسیده است که حکومت ایران تصمیم بگیرد که آیا مایل به توافق است یا خیر… این امکان وجود دارد که حکومت ایران مسیری دیگر را انتخاب کند و آمریکا آماده مقابله با این احتمال است… امیدواریم این تصمیمی نباشد که حکومت ایران می‌گیرد اما ما آماده هستیم تا با تصمیم آنها مقابله کنیم.

این اظهارات مقام ارشد آمریکایی در حالی است که وال ‌استریت ‌ژورنال در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن گزارش داد حتی با وجود احتمال احیای برجام، حکومت ایران در کمتر از یکسال، سوخت اتمی کافی برای تولید بمب اتم را خواهد داشت.

آن چه مسلم است در ورای تهدید‌های رسانه‌ای و موضعگیری‌های علنی، برای حصول نتیجه‌ای ملموس بر سر برنامه اتمی حکومت ایران، تهدیدات و فشارهای غیرعلنی بسیاری نیز متوجه حکومت ایران است که این پیام را به ملایان حاکم بر تهران ارسال می‌کند که جهان اجازه ساخت بمب اتم را به حکومت ایران نخواهد داد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)