وجود اختلافات زیاد در مذاکرات وین

با طی کند مسیر هشتمین دور مذاکرات وین، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران اعلام کرد اختلافات مهمی در مذاکرات وین باقی مانده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومتت ایران در روز ۲۷ دی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد اختلافات مهمی در مذاکرات وین باقی مانده است و مهمترین آنها اختلاف سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست.

هشتمین دور مذاکرات وین در حالی به آرامی در حال طی شدن است که برخی سعی دارند سرعت آن را کند نشان دهند و در مقابل برخی سعی می‌کنند سرعت آن را تند نشان دهند.

محورهای اختلافی سخت‌تر همچنان باقی مانده است

نور نیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران در حالی که کشورهای غربی از کندی پیشرفت مذاکرات وین گلایه دارند با اشاره به این که محورهای اختلافی سخت‌تر همچنان باقی مانده است اعلام کرد ولی پیشرفت‌ها سرعت گرفته است!

در همین حال ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در روز ۲۴ دی اعلام کرد مذاکرات احیای برجام آن قدر کند است که ممکن است به نتیجه نرسد.

لودریان با اشاره به اینکه اگر طرف ایرانی واقعا خواهان رسیدن به توافق است مطمئن هستم که آمریکا انعطاف نشان خواهد داد اما افزود اگر چنین چیزی رخ ندهد با یک بحران حدی در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای حکومت ایران روبرو خواهیم بود.

این هشدار لودریان دومین هشدار از این نوع در هفته اخیر بوده است که نسبت به حکومت ایران صادر شده است به رغم اینکه جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات از پیشرفت مذاکرات وین سخن گفتند.

تنها چند هفته برای حصول نتیجه در مذاکرات وین زمان باقی مانده است

اما آنچه که در آن طرف میز ایران یعنی کشورهای غربی بر سر آن اجماع وجود دارد این حقیقت است که برای احیای برجام تنها چند هفته و نه چند ماه زمان باقی مانده است.

از سوی دیگر کشورهای غربی بعلاوه اسرائیل در مدت اخیر به صراحت اعلام کرده‌‌اند که به هیچ عنوان به حکومت ایران این اجازه را نخواهند داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد

در آخرین نمونه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز ۲۶ دی اعلام کرد آمریکا برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مصمم است و زمان باقیمانده برای احیای برجام رو به پایان است.

همچنین جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اگر به زودی در مذاکرات با حکومت ایران به تفاهم نرسیم مسیر دیگری را در پیش می‌گیریم.

گزینه‌های دیگر بر روی میز است

ساکی افزود جو بایدن از تیمش خواسته است گزینه‌هایی را برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی آماده کند.

مقامات آمریکایی پیش از این تصریح کرده بودند که در بین این گزینه‌ها گزینه نظامی نیز وجود خواهد داشت.

در همین حال در بین اظهار نظرهای مختلف انریکه مورا معاون سیاسی دیپلماسی اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین در روز ۲۶ دی اعلام کرد موفقیت مذاکرات وین درباره برجام هنوز نامشخص است… (من) نمی‌توانم کاری جز این که تعهد هیئت‌ها برای موفقیت را ستایش کنم داشته باشم!

مورا همچنین افزود موفقیت در مذاکرات وین درباره برجام نامشخص است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)