دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد با همه خاطرات تلخ و شیرینش، با همه ضعف‌ها و قوت‌هایش و با همه خدمات و اشتباهاتش به پایان رسید. امروز که مراسم تنفیذ را تماشا می‌کردم، یاد چهار سال پیش افتادم. یاد روزهایی که اجازه ندادند حتی یک روز طعم شیرین پیروزی را بچشیم؛ و یا هشت سال پیش که دقیقا بعد از پایان انتخابات، بعضی‌ها شروع کردند به غر زدن و نقشه کشیدن. یعنی حتی منتظر گذشت زمان هم نشدند، از همان ابتدا، رای مردم برایشان تلخ بود. اما اما؛ ما با اینکه شکست خوردیم، اهل نقشه کشیدن نیستیم، حقیقتا آرزو می‌کنیم که آقای روحانی موفق باشد.

انتخابات این چند دوره اخیر، یک حقیقت را ثابت کرد. اینکه راستی‌ها با آنکه همیشه سرشان شکسته و همیشه متهمند که دموکرات نیستند، ولی معمولا با نتیجه انتخابات مشکلی ندارند. اما اصلاح‌طلبان که انگار دموکرات و لیبرال به دنیا آمده‌اند، معمولا تاب و تحمل شکست را ندارند.

امروز یاد همه کسانی افتادم که تا چند روز قبل از انتخابات، ادعا می‌کردند که رییس جمهور قبلا تعیین شده و انتخابات هم فقط یک نمایش است. یاد نظرات بعضی خوانندگان همین وبلاگ افتادم که یا کلا انتخابات را تحریم کرده بودند و یا تقلب را پیش‌بینی می‌کردند. جالب اینکه بعضی از همان‌ها، امروز صاحب رای شده‌اند و حق و حقوقشان را از ما می‌خواهند! بدون اینکه پاسخی منطقی به این سوال داشته باشند که اگر نظام قادر به تقلب ۱۱ میلیونی باشد، چرا از عهده‌ی تقلب ۲۵۰ هزار تایی برنیاید؟!

نظرات پایین فقط بخشی از نظرات این دوستان در روزهای انتخابات است. قصد اهانت به هیچکدامشان را ندارم. فقط جهت یادآوری است. انشاالله همه ما اهل انصاف و اعتدال باشیم.

****

*یلدا :

روحانی؟ سامان اینا دلشون رو خوش میکنن که از اصلاح طلب ها هم کاندید هست و رای نمیارن. خودشون هم میدونن چرا هاشمی تایید نشد .. مثل غول چراغ جادو که امیدوارم داستانشو شنیده باشید احمدی نژاد میره داخل بطری و جلیلی در میاد بیرون ..

*سامان :

انتخابات روستای شما ۳ وجهیه، بنده روحانیو در حد وجه و ضلع و …. نمیبینم، انتصابات امسال کاملا درون حزبیه، اصولگرایان هم دارن با هم صندلی بازی میکنن.

Esmal:

من که از اول گفتم جلیلی تعیین شده و خلاص. حالا هاشمی یا حتی مشایی با حکم حکومتی بیان میشه ماجرای معین و مهر علیزاده تو انتصابات قبلی. سیاه بازی ها دیگه نخ نما شده. آنچه مهم است نظر…….

*سامان :

خدایی هیچ خبری بیشتر از این نمیتونست خوشحالم کنه چون از هموت اولم نمیخواستم رای بدم فقط میترسیدم وجدان درد بگیرم بعدا، که الان بدون وجدان درد راحت میگم من رای نمیـــــــــــــــــدهم حتی اگه تمام کاندیداها به ترتیب تو آکادمی گوگوش شرکت کنن!!!

*سامان:

هاشمی رد صلاحیت شد! کلا یه ۴ تا نامزد درست و درمون که سرشون به تنشون بیارزه تو این انتخابات وجود نداره، همشونم کبریت بی خطرن!!!!

*مهرداد تحریمی:

عزیزانم بیخود جوش نزنید رای هم بیخودی ندهید چون نتیجه مشخص است : رئیس جمهور : ولایتی؛ معاون اول : قالیباف؛ اگر شد یاد حرف من بیفتید ببینید کی گفتم  🙂

 *یلدا :

شجاع مبارکت باشه جلیلی. هاشمی که رد شد صلاحیتش. ما هم از دو راهی رای دادن یا ندادن خلاص شدیم. میشینیم تو خونه و شاهد حضور ۹۰ میلیونی امت همیشه در صحنه خواهیم بود ..

*غریبه:

و البته به این میگن انتخابات مهندسی نشده!!! درست مثل هشت سال پیش !!! درست تر مثل ۴ سال پیش!!! درست تر درست تر مثل ۴ سال و ۸ سال و ۱۲ سال و و و الا ابد الدهر بعدی!!!

*آرش:

خوب ظاهرا اینجور که بوش میاد هاشمی رو رد صلاحیت کردن به خاطر سن بالا. مشایی هم که تکلیفش معلومه ظاهرا همه چیز برای ریاست جمهوری جلیلی آماده است پایداری ها بشکن بزنن …

*علیرضا:

رای مردم بیشتر از ۵۰ درصد مال هاشمیه ولی قطعا جلیلی رییس جمهور میشه

*احسان:

اینو مطمئن باشید هاشمی و مشایی تایید صلاحیت می شوند رای بالایی هم دارند ولی سعید جلیلی رییس جمهور می شود.

 *سامان:

بنده تو انتصابات ۸۸ گول خوردم و شرکت کردم

*سعید:

چه هاشمی بشه چه قالیباف فرقی نمیکنه. البته من به هر حال رای نخواهم داد.

*جوانک:

من که به هیچ وجه در نمایش انتخاباتی این حکومت حاضر نشده ام و نمی شوم و نخواهم شد.

*بابک:

جهت باد همچنان نامعلومه. منتها در برابر لنکرانی باید از ائتلاف ۲+۱ دفاع کرد. هرچی نباشه یکی از این سه و یا بهتر بگم یکی از قالیباف یا ولایتی یا بهتر بگم ولایتی قراره رئیس جمهور بشه مثلا.

*سین:

می دونم چرا این روز ها برادران اصولی و پایداری خیلی مطمئن می گند جلیلی. من هم که گوشام تیز. ربطش میدهم به اون خبری که چند صباح پیش درباره کاندید نظام شنیده بودم. داستان نحوه ثبت نام جلیلی رو می‌دوزم به اینکه یک دفعه این بابا شد اصلح مقبول و با چراغ خاموشش پیوند می‌زنم و میرسم به داستان کوسه ها. راستش این برادران اصولی و پایداری در جواب اینکه خودم رو به جیگری زدم و ازشون پرسیدم چطور مطمئنید ایشون میاد گفتند همون جوری که سال ۸۸ مطمئن بودیم.

*بابک:

انتخابات سه قطبیه؟ این خنده دارترین حرفیه که تا بحال شنیدم. انتخابات در حال حاضر یک قطبیه: ولایتی. اگه دولت موفق بشه مشایی رو کاندید کنه که بعیده اونوقت تا حدودی انتخابات دو قطبی میشه: مشایی ، قالیباف و البته این شو تا حدود زیادی فقط یک بازیگر داره: سپاه.

*سامان:

والا ما یه بار گول خوردیم رای دادیم نتیجشم دیدیم، دیگه رای نمیدیم!

 *سهراب:

موفق باشید عزیزان ولایی، امیدوارم با انتخاب یک رئیس جمهور یا تدارکاتچی ولایتمدارتر از پیش، همین یه مشکل کمبود ولایتمداری هم حل بشه و همگی خوش و خرم به زندگی زیر سایه ولی فقیه به تعالی برسیم.

 *ایرانشهر:

جشنواره پوپولیزم نظام تقدیم میکند:

ائتلاف ٠+٣ با حضور کاندیدا های ولایی :سعید جلیلی به عنوان رییس دولت

حداد عادل معاون اول

سید محمد غرضی سخنگوی دولت

بقیه کابینه متعاقبا اعلام خواهند شد

 *سامان:

اگه جلیلی انتصاب بشه، ما هم ۴سال که نه ۸ سال میکوبیم به سر شما و منت میزاریم، اونوقت دیگه حق ماله کشی و … هم ندارید!!!! وای چه حالی میده،ما که از خدامونه!!!!

 *امیر :

من حتا اگه اطمینان داشتم که اینا توی رای‌ها دست نمیبرن و انتخاب روحانی یا عارف بر اساس رای مردم صورت میگرفت حاضر به شرکت در انتخابات بودم و هر چه که پیش می اومد بهش گردن میذاشتم اما اینرا هم غیر ممکن میدانم زیرا نظام از سال ۸۸ تا کنون هزینه زیادی کرده که حتی یک کلمه مخالف هم نشنود” پس به این ترتیب نقش ما میشود هیزم گرم کننده تنور انتخابات که از این بابت هم حاکمیت کم نیارد و حماسه مورد نظرش را بدست اورد و ما میشویم اصلاح طلبانی که در یک رقابت انتخاباتی از اینها شکست خورده ایم! عارف که بدون هماهنگی با جبهه اصلاحات امده ثبت نام کرده و روحانی هم که از اول خطش جدا بوده پس ما ناراحتی وجدان از بابت انان نداریم که بگوئیم تنهایشان گذاشتیم و امید وارم نتیجه رایزنیها هم به عدم مشارکت در انتخابات باشد.

*امیر:

افراد عبور کرده از غربال شورای نگهبان کسانی هستند که بر اساس ریسک انتخاب نشده اند و اگر آنان احتمال از کنترل خارج شدن انان را میدادند اینها هم میرفتند بغل دست بیش از ششصد نفر دیگر و نامزدها بجای هشت نفر میشدند شش نفر یا پنج نفر ! چه فرقی میکرد؟ کسانی که تصور میکنند با رئیس جمهور کردن روحانی میتوان تغییراتی هر چند جزئی در گفتمان مسلط بر بنیاد گرائی افراطی بوجود اورند بما بگویند آن جزئی چقدر تاثیر دارد؟ روحانی کسی است که در اتفاقات سال ۷۸ مثل شریعتمداری کیهان تظاهر کنندگان دانشگاه را اراذل و اوباش خواند و از منظر یه ادم امنیتی کار دانشجویان را تخطئه کرد! حالا هم مشتی اعتراض به صدا و سیما یا افراط گریهای بیش از حد کرده و اصلا اعلام کرده که من فراجناحیم … گذشته از همه این حرفها مگر قرار است حاکمیت تن به یک انتخابات رو راست و سالم بدهد و اگر ببیند روحانی یا عارف قرار است رای ها را درو کنند بنشیند و تماشا کند؟ بخش مهندسی سپاه پس به چه دردی میخورد؟ غرض اینکه شرکت کردن در انتخابات از نظر من کار عاقلانه ای نیست

*مریم:

برا انتخابات که نیازی به رای نیست، فقط برگزار می شه و فیلمای حماسه حضورو برای چند روز بخشای خبری و میان برنامه ها با موزیک متن وطنم وطنم، فراهم می کنه. مث مناظره که برگزار شد در شکل یک برنامه مفرح عصر روز تعطیل، برگزار می شه

*رودا:

دو هفته مونده به انتخاباته، این برنامه های مناظره هم قرار نیست بتونه رو نظر کسی تاثیر بذاره، بلکه فقط نمایشی است از دموکراسی برای خالی نبودن عریضه.

 *سامان:

نگران نباش من تضمین میدم جلیلی همون دوره اول با ۶۳% آرا برنده بشه!!!

*رودا:

برنده مناظره حسن روحانی بود. این اولین مناظره ای بود که کامل نگاه کردم…. با این حال، چه فایده؟ ما که می دونیم روحانی قرار نیست رئیس جمهور بشه.

 *سامان:

(جلیلی) چنان با ۶۳% آرا برنده باشه و همرو حذف بکنه و بعدم به ما بگه خس و خاشاک که دیگه عبرت بگیریم که رای ندیم. البته بازم عبرت نمیگیریم. اینا به ارزون و گرونش فکر نمیکنن به ۸سال آینده فکر میکنن، فوق فوقش یه ۲۰هزار نیروی امنیتی و لباس شخصی میریزن تو خیابون و یه کهریزک بنا میکنن که دیگه آدم فیلش یاده هندستون نکنه!!!تاریخ برای ما باید همیشه تکرار بشه.

*سامان:

اعتماد به نفسشو از اطمینانش برای ریاست جمهوریش گرفته،چون قراره با ۶۳% آرا برنده باشه.

 *سین:

در این برنامه ای که برای ما چیده اند که طرز فکر و سیاست مورد وثوق اقتدار گرایان در خصوص مذاکرات هسته‌ای و اقتصاد، سیاست و فرهنگ، به تمامی و بی کم و کاست و بدون گارنیش ( یعنی بدون آرایش و گریم و ظاهر سازی) از زبان آقای جلیلی صادر شود، از آن طرف به طور محدود و برنامه ریزی شده و در فضای کاملا حساب شده نقطه نظرات انتقادی از زبان نمایندگان دست چندم به اصطلاح گروههای فکری و جناح های مختلف (اصول گرا ، اصلاحاتی و مستقل) در مقابل این نظر گفته شود. در اینجا چه می ماند؟  ( مشارکت حداقلی مردم، آرای پایین عارف و روحانی ، اعلام پیروزی جلیلی با پشتوانه سازمان رای) از فردایش به محاق رفتن هر تفکر انتقادی و از بام تا شام پرو پاگاندای حکومت که دیدید مخالفان سیاست های ما جمع عارف و روحانی بودند و همه به روش های اداره کشور رای دادند.

*بابک:

 هیچ نظرسنجی میدانی معتبری وجود نداره. نظر سنجی میدانی تو این خراب شده یه امر امنیتیه و اونهایی که منتشر میشه دستگاههای امنیتی برای مهندسی انتخابات منتشر می کنن. ولی مثلا از مناظره دیروز میشه فهمید که ولایتی رای بالایی داره. بهمین خاطر دوستان اصولگراش سعی در کوبیدنش داشتن.

 *تیرگر:

تصور من بر اینه که بدون توجه به آراء، باید آقای سعید جلیلی به مرحله ی دوم انتخابات فرستاده بشود و در یک رقابت حماسی :) با دیگر کاندیدایی که رای لازم را اخذ کرده به عنوان رئیس جمهور معرفی بشود. رقیب آقای جلیلی بر اساس نظرسنجی ها آقای قالیباف خواهد بود. بنابراین گروهی که تا حدی پتانسیل اعتراض خیابانی داشته باشد در همان مرحله‌ی اول حذف میشود (حسن روحانی)… در نهایت رای سازی به نفع سعید جلیلی اگرچه اعتراض قالیباف را در پی خواهد داشت ، اما او (قالیباف) حامیان فدایی ندارد تا به طرفداری از او حاضر به اعتراض خیابانی بشوند. مضافا بر اینکه اصولا جنس و سرشت قالیباف برای اعتراض خیابانی و ایستادن در مقابل حامیت نیست. قالیباف اگر یقین کامل هم داشته باشد که آراء به نفع رقیب او دستکاری و مهندسی شده باشد بازهم اعتراض حاشیه دار نمیکند. بنا بر این پیش بینی من ریاست جمهوریِ سعید جلیلی است.

*رودا:

الان هم بهتره خودشون بفرمایند یکی از کاندیداها را انتخاب کنند. با صداقت مسئولیت وضع اقتصادی، اجتماعی و … کشور را هم در آینده بپذیرند و از زیربارش فرار نکنند. نمی توانند.  ختم کلام اینکه : رهبر و بیت خودشان انتخاب می کنند، پس بهتر است یکدونه خوبش رو انتخاب کنند که به نفع کشور و مردم باشد.

 *بابک:

رای هم نمیدم. مهندسی انتخابات در مرحله رد صلاحیت انجام شد. از اصولگراها که بگذریم دو تا اصلاح طلب پلاستیکی داریم که اون یکی که یه خورده رای و قدرت داره اصولا اصلاح طلب نیست. در بعیدترین استراتژی که روحانی از این نمایش بیرون بیاد ملت ما فقط چهار سال اتلاف وقت نصیبشون خواهد شد.

 *سین:

من امروز به خواهرزاده هایم گفتم رای می‌دهیم. اما خودتان را آماده کنید که خیر پیروزی آن کسی که به او رای داده اید را نشنوید …

*بابک:

مجری انتخابات سپاهه. رایهای سازماندهی شده خیلی زیادی وجود داره که از دست دولت خارجه. بسیج، بنیاد شهید، کمیته امداد و … رسانه ها کاملا دست ارگانهای نظامی امنیتین. پس دولت این وسط کاره ای نیست. تنها فرقی که الان با ۸۸ داره اینه که اوضاع بسیار امنیتی‌تر، بسته‌تر و کنترل شده تره. من نمیدونم شما چه امیدی به این اوضاع دارین؟ و البته هر رایی از صندوقها بیرون بیاد اگر حتی مورد علاقه من باشه من قبولش ندارم چون این نمایش مضحک انتخابات رو قبول ندارم.

*بابک:

من رای نمیدم و به باقی همفکرانم هم توصیه می کنم رای ندن.

 *امیر:

شما این پیش بینی منو بخاطر داشته باش تا بعد بگی ایول” انتخابات به دور دوم کشیده میشه و رای گیری برای قالیباف و ولایتی خواهد بود! روی جلیلی داشتند مطالعه میکردند تا بالاخره به این نتیجه رسیدند که با وخیمتر شدن اوضاع اقتصادی به کسی بعنوان رئیس جمهور احتیاج دارن که اولا در مواقع حساس فشار نیروهای رادیکال پشت سرش نباشه و دیگه اینکه خودش هم کمی از اقتصاد سر در بیاره که جلیلی اینکاره نیست! رقابت بین قالیباف و ولایتی نیز به برنده شدن ولایتی منجر خواهد شد با اینکه قالیباف از نظر مدیریتی از ولایتی قویتر است اما رفتار او در اینده برای نظام قابل پیش بینی نیست. حال میکنید چه انتخابات با حالی داریم ؟ امریکا حسودیش شده.

*امیر:

پیروزی روحانی در انتخابات به طنز بیشتر شبیه است ” چرا که حاکمیت به هر وسیله که شده از اینکار جلو گیری خواهد کرد ” اراده حاکمیت با برخورد با خاتمی و رد صلاحیت هاشمی معلوم شد و بعید است که اجازه دهد روحانی بی حرف و حدیث از صندوق اراء بیرون بیاید!

 *بابک:

۱- روحانی به هیچ وجه رئیس جمهور نخواهد شد. کسایی که هاشمی رو رد صلاحیت کردن اونقد … نیستن که بزارن روحانی رئیس جمهور بشه.

۲- نظام سردرگمه. به نظر من نتیجه این سردرگمی رفتن جلیلی با قالیباف به دور دوم خواهد بود. نظام قدرت این که یکی رو دور اول برنده اعلام کنه نداره.

 *سین:

من خودم قبلا هم گفته ام ، چون به سلامت انتخابات هنوز که هنوز است ایمان کامل ندارم اگر جای اصلاح طلب و رفسنجانی چی ها بودم همه ی توانم را جمع می کردم پشت سر قالیباف.

 *محسن احمدی

نگران نباش امید خان چون مردم بناچار و در غیاب یک کاندیداى درست و حسابى به روحانى راى میدند ولى مطمنا داخل صندوقها تعدادى موش متعهد وجود دارد که راى ها را میخورند وهر کس که … بپسندند بیرون میاورند مثل دوره قبل پس باز هم هم میگویم اصلا نگران نباشید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com