کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰، حکم اعدام هشت زندانی از جمله دو زندانی بنام‌های مهران نقدی و جهانبخش عباسی که در خرم‌آباد با اتهام محاربه و بخاطر آتش زدن پمپ بنزین و قتل دو مامور نیروی انتظامی به اعدام محکوم شده بودند، اجرا شد. این دو نفر علاوه بر آتش زدن پمپ بنزین متهم بودند که دو مامور نیروی انتظامی بنامهای جابر بیرانوند و نجم الدین باوی را نیز کشته اند.

محاکمه این افراد در شعبه یک کیفری دادگستری خرم آباد و به ریاست قاضی شاهووند در کمترین زمان ممکن انجام شده و مراحل اجرای حکم از صدور حکم محاربه تا اعدام خیلی سریع طی شده است.

به گزارش ایلنا، رئیس کل دادگستری لرستان گفت: «حکم ۲نفر از عوامل اقدام تروریستی دهه فجر ۹۷ که منجر به شهادت ۲ مامور نیروی انتظامی شدند اجرا شد.»

محمد رزم رئیس کل دادگستری لرستان روز چهارشنبه در آیین صلح و سازش بین ۲خانواده در کوهدشت با بیان اینکه این افراد در بهمن ماه سال ۹۷ در یک عملیات اقدام به آتش زدن پمپ بنزین دره گرم خرم آباد کردند گفت: «این افراد از سوی نیروهای امنیتی در سطح استان شناسایی و دستگیر شدند. این افراد در کمترین زمان محاکمه شدند و مراحل اجرای حکم محاربه و اعدام آن‌ها طی شد. آن‌ها در بازجویی‌ها هم گفته بودند که قصد داشته اند دست به عملیاتی بزنیم که ناامنی وسیع در سطح استان ایجاد کند».

اعدام ۸ زندانی در یک روز از جمله اعدام دو نفر در خرم آباد با اتهام آتش زدن پمپ بنزین و قتل دو مامور در سال ۹۷

صدور حکم اعدام برای دو نفر در خرم آباد با اتهام محاربه و قتل ماموران انتظامی و یا آتش زدن پمپ بنزین آنهم در یک دادگاه فرمایشی و کوتاه مدت از موارد نقض حقوق بشر در سیستم قضاییه ولایت فقیه است.

***

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۲ دیماه حکم اعدام شش زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

اسامی دو نفر از این زندانیان امین صفری از بند ۱ – سالن ۳ و سیدپیمان موسوی از بند ۳ اعلام شده است.

بر اساس این گزارش این شش زندانی، صبح روز دوشنبه ۲۰ دیماه در یک گروه ۹ نفری جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بوند. سه نفر از آنها با اخذ مهلت از اولیای دم به بندهای خود بازگشتند.

تنها اعدام یکی از این افراد توسط رکنا گزارش شده است.

رکنا در این رابطه نوشته است: روز جاری یک مرد ۲۲ ساله که به اتهام قتل مدیر دانشگاه امام صادق در تاریخ ۲۲ دیماه ۹۸ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

در گزارش رکنا به مشخصات این شخص اشاره ای نشده است. اما انگیزه قتل را اختلافات مالی عنوان شده است.

با احتساب اعدام این ۸ زندانی در زندانهای خرم آباد و رجایی شهر، آمار اعدامها از ابتدای سال جاری ۱۴۰۰ تا کنون ۲۸۰ نفر است.

این درحالیست که قضاییه ایران بدون درنظر گرفتن تمامی قوانین بین المللی، احکام اعدام را نه تنها لغو یا متوقف نکرده است بلکه بدون درجه بندی برای قتل عمد، برای هر نوع قتلی حکم اعدام صادر می‌کند.

به اعتراف ارگانها و رسانه های حکومتی بسیاری از این قتل ها دلیلی جز فقر و فساد نهادینه شده در جامعه، که عامل آن همین حکومتی است که احکام اعدام را صادر و اجرا می‌کند ندارد.

بر اساس گزارش سالانه عفو بین الملل بیش از دو سوم کشورهای جهان (۱۴۴ کشور) اکنون مجازات اعدام را در قانون لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند. اما ماشین اعدام در ایران هر روز سرعت بیشتری می گیرد و با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و ریاست اژه ای بر قوه قضائیه، اجرای احکام اعدام سرعت بیشتری گرفته است.

همچنین بنا بر گزارش مرکز آمار کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در سال ۲۰۲۱، در ایران دستکم ۳۵۰ مورد اعدام صورت گرفته است. براساس این آمار بطور متوسط روزانه یک اعدام انجام شده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)