مذاکرات اتمی وین در کدام نقطه است؟

به رغم اظهار نظرهایی از سوی مقامات ایران و روسیه مبنی بر پیشرفت مذاکرات اتمی وین، وزیر خارجه فرانسه در روز سه‌شنبه ۲۱ دی اعلام کرد هنوز فاصله زیادی تا احیای برجام وجود دارد.

دور هشتم مذاکرات وین در حال انجام است. این مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو میلادی با وقفه‌ای چند روزه مواجه شد و بعد از آن دوباره از سر گرفته شد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در آخرین اظهار نظر پیرامون مذاکرات اتمی وین در روز سه‌شنبه ۲۱ دی اعلام کرد حکومت ایران و قدرت‌های جهانی به رغم پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات اتمی وین هنوز فاصله زیادی با دستیابی به توافق دارند.

مخالفت حکومت ایران با ضرب‌الاجل غرب

گفتگوها در حالی در وین ادامه دارد که حکومت ایران مخالفت خود را با ضرب‌الاجلی که کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در پشت درهای بسته اعلام نموده بودند اظهار کرده است. [مذاکرات اتمی به پایان ضرب الاجل نزدیک می شود؟!]

از سوی دیگر بسیاری از مقامات غربی در روزهای اخیر بر این واقعیت انگشت گذاشته‌اند که برای دستیابی به توافق زمان چندانی باقی نمانده است.

مقامات کشورهای غربی این فرصت را چند هفته و نه چند ماه اعلام کرده‌‌اند. با این وجود مذاکرات پیشرفت چشمگیری نداشته است در حالی که حکومت ایران کماکان به نقض مفاد برجام ۲۰۱۵ ادامه می‌دهد.

هم زمان با اظهار نظر وزیر خارجه فرانسه، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه ۲۱ دی اعلام کرد از آغاز دور هشتم مذاکرات پیشرفت نسبتا کمی داشته‌ایم.

وی افزود ما هیچ چیز جدیدی در رابطه با تغییر موضع حکومت ایران نداریم.

وی همچنین اضافه کرد درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اتمی وین اطلاعات جدید نداریم.

اگر در مذاکرات اتمی وین به تفاهم نرسیم راه دیگری در پیش خواهیم گرفت

ند پرایس پیش از این و در روز پنجشنبه ۱۶ دی با اشاره به کندی روند مذاکرات اعلام کرده بود اگر به زودی درباره برجام به تفاهم نرسیم راه دیگری را در پیش خواهیم گرفت.

در همین روز وال استریت ژورنال اعلام کرد با احتمال شکست مذاکرات بایدن بهتر است برای حمله نظامی آماده شود.

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن سخن می‌گفت به فارین پالیسی گفت سرعت پیشرفت مذاکرات با سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای حکومت ایران همخوانی ندارد و با وجود روند کند  مذاکرات اتمی وین آمریکا در مورد توافق هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد.

افزون بر این در روز ۲۰ دی بلومبرگ گزارش داد که وزارت امور خارجه حکومت ایران  گفتگو درباره توافق موقت هسته‌ای را رد کرده است و اعلام کرده که هر گونه توافقی باید جامع بوده و تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی به طور کامل لغو شوند.

جلسه دو نفره اولیانوف و مالی

در روزهای اخیر همچنان میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات اتمی وین با انتشار تصویری از جلسه‌ای دو نفره با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت گفت و گوی دو جانبه میان ما بر اتحاد هدف‌مان که همان احیای برجام است استوار است.

از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل در کشاکش مذاکرات اتمی وین در روز دوشنبه ۲۰ دی اعلام کرد حکومت ایران مانند اختاپوس است و توافق با تهران برای اسرائیل تعهدآور نیست و این کشور خود را به هر گونه توافقی که قدرت‌های جهانی با ایران در مذاکرات وین به دست آورند محدود نخواهد کرد.

پیش از این نیز یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل از امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواستار ادامه اعمال فشارها بر تهران شد.

شایان ذکر است حکومت ایران کماکان از مذاکره مستقیم با آمریکا سر باز می‌زند و غیر مستقیم و با واسطه برخی موارد بین دو کشور رد و بدل می‌شود.

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حکومت ایران در این باره اعلام کرد با آمریکایی‌ها هیچ گونه گفت و گوی مستقیم صورت نگرفته است.

حکومت ایران اعتمادهای بسیاری را از بین برده!

پیش از نیز وزیر خارجه آلمان در یک نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود اعلام کرده بود حکومت ایران اعتمادهای زیادی را از بین برده است.

هشدار دیگری نیز در روز سه‌شنبه ۱۴ دی از سوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان نسبت به حکومت ایران صادر شد که زمان برای رسیدن به یک توافق، در حال سپری شدن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)