مذاکرات برجام و پایان راه

هر چند که حکومت ایران در نظر دارد با بیرون نگاه داشتن آمریکا در بیرون از گود میز مذاکرات برجام، قیمت را برای چانه‌زنی و گرفتن امتیازهای حداکثری بالاتر ببرد اما آن چنان که شواهد نشان می‌هد زمان چندان هم به سود حکومت ایران نیست.

غرب شامل سه کشور اروپایی و به خصوص آمریکا در چند ماهه اخیر به وضوح تصریح کرده‌اند که وقت‌کشی حکومت ایران برای گسترش برنامه هسته‌ایش را نمی‌پذیرند و جو بایدن به رغم تمامی نرمش‌هایی که نشان داده به صراحت تاکید کرده که هرگز اجازه نخواهد داد که حکومت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

سوق پیدا کردن حکومت ایران به سوی روسیه و چین و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف نیز می‌تواند به تفرق این حکومت با تروئیکای اروپایی بینجامد.

در این صورت کشورهای اروپایی عضو برجام بیشتر به آمریکا نزدیک شده و بیشتر تابع سیاست‌های واشنگتن خواهند بود تا تهران هر چند روسیه و چین در میز حکومت ایران بازی کنند.

مانور سفرهای مقامات دولت رئیسی در ورای مذاکرات برجام

از این روست که حکومت ایران در روزهای اخیر دو خبر سفر امیر عبداللهیان به چین و سفر رئیسی به روسیه را برای امضاء توافقات رسانه‌ای کرد تا دست خود را در مذاکرات برجام پر نشان دهد. [سفر رئیسی برای روسیه؛ یک تله موش با پنیر روسی یا…؟]

مانور دادن‌های حکومت ایران با روسیه و چین در صورتی که به حصول توافقی در مذاکرات برجام بینجامد می‌تواند برای حکومت ایران دردسرساز شود بدین معنا که در آن صورت آمریکا رسما مجددا عضو برجام شده و می‌تواند اقدامات کنونی حکومت ایران و روسیه و چین را تلافی کند.

شاید از این روست که روسیه و چین و شاید بتوان گفت حکومت ایران اصرار چندان جدی، به حصول یک توافق سریع ندارند و به خاطر این امر است که حکومت ایران خواسته‌های حداکثری را طرح می‌ساد که برای غرب غیر قابل قبول باشد.

واکنش‌های آمریکا به مانورهای سیاسی حکومت ایران

آمریکا نیز در مقابل به صراحت اعلام کرده است که در مقابل خواسته‌های حداکثری تهران کوتاه نخواهد آمد این مهم را بعد از یک سال از روی کار آمدن بایدن می‌‌توان فهمید در حالی که همگان بر این باور بودند که بلافاصله بعد از روی کار آمدن بایدن، توافق با حکومت ایران سریع و سهل‌الوصول خواهد بود اما در عمل طی بیش از یک سالی که از عمر دولت بایدن می‌گذرد آمریکا نه تنها امتیاز قابل توجهی به حکومت ایران نداده بلکه در برخی زمینه‌ها نیز شرکت‌ها و مهره‌‌های حکومت ایران را به لیست تحریم‌ها افزوده است.

آینده حکومت ایران به مذاکرات برجام وابسته است

اما در پی همه این تلاطمات سیاسی که به میز مذاکرات برجام برمی‌گردد چشم را نباید از اقتصاد شکننده‌ی حکومت ایران دور داشت که در زیر بار  تحریم‌ها روز به روز بر شکننده‌گی‌اش افزوده می‌شود، هر چند رئیسی و شرکا بر خلاف این ادعا کنند که نوسانات بازار ارز و… ربطی به مذاکرات برجام ندارد!

اما آن را که عیان است چه حاجت به بیان است. وعده‌های رئیسی مبنی بر سقوط قیمت دلار تا مرز ۵ هزار تومان که در تبلیغات انتخاباتی وعده می‌داد نه تنها محقق نشده بلکه در چند ماهه عمر دولت رئیسی ۵ هزار تومان به قیمت دلار افزوده هم شده است!

همچنین در تصدیق این امر و به عنوان یک نمونه پیرموذن عضو مجلس نهم حکومت ایران اخیرا اعلام کرده است اگر برجام احیاء نشود وضع معیشت ملت بهبود نمی‌یابد.

وی افزوده است بهبود اوضاع معیشتی ملت و توسعه اقتصادی وابسته به تعامل با جهان است و اگر توافق حاصل نشود  چرخ اقتصاد کشور به حرکت نخواهد افتاد و در آن صورت نه خبری از افزایش ثروت ملی و توسعه صادرات خواهد بود و نه خبری از بهبود معیشت ملت… در شرایط کنونی اگر هم به دلیل  تحریم در فروش نفت اخلالی ایجاد شود و نتوانیم درآمد و منابع حاصل از همین میزان اندک صادرات نفت را دریافت کنیم با کسری مضاعف بودجه مواجه شده و حتما مشکلات بیشتری برای معلمان، کارگران، کشاورزان و عموم شهروندان ایجاد خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)