این روزها در شبکه‌های اجتماعی فرانسوی‌زبان شایعه‌ای دست به دست می‌شود: بریجیت مکرون بانوی اول فرانسه ترنس بوده است و با توجه به نزدیکی انتخابات فرانسه گمانه‌زنی می‌شود این شایعه از سوی جناح مخالف مکرون برای تضعیف او در این رقابت به‌راه افتاده است.


در این موج شایعات، کاربران اینترنتی مدعی شده‌اند که «بریجیت» «مرد» متولد شده است. رسانه‌ها معتقدند این شایعات از سوی نظریه پردازان توطئه در جناح راست افراطی همزمان با معرفی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه مطرح می‌شوند.

این شایعات در حالی مطرح می‌شوند که در معرفی نامه همسر مکرون نام او «بریجیت ماری کلود» به عنوان یک زن مطرح شده است.

رسانه‌های فرانسوی می‌گویند این ادعا برای نخستین بار توسط رسانه‌ای مطرح شده که به جریان راست افراطی نزدیک است. با این وجود، این ادعا تا روز دوشنبه در رسانه‌های اجتماعی در شکل گسترده‌ای مطرح شد.

شبکه خبری «راشا تودی» (شبکه خبری ۲۴ ساعته روسی که به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی و عربی برنامه پخش می‌کند و به بیان مواضع روسیه درباره موضوعات جهانی می‌پردازد.)‌ در این باره اشاره کرده که در مجموع ۳۴ هزار پست در توئیتر شناسایی شده که این ادعا را با هشتگ JeanMichelTrogneux به اشتراک گذاشته‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، در راستای اثبات این مدعا عکس‌های کمیابی را از دوران جوانی «بریجیت مکرون» منتشر کرده‌اند و هم‌چنین اشاره داشتند که او مایل به پنهان‌کردن گردنش بوده است.

«ناتاشا ری» روزنامه‌نگاری است که ادعا کرده سه سال در مورد گذشته «بریجیت مکرون» تحقیق کرده است. او در مصاحبه‌ای تازه مدعی شده که اسنادی را تهیه کرده که تایید می‌کنند بانوی اول فرانسه «مرد» متولد شده است و این شواهد را در پاکتی مهر و موم شده و تحت مراقبت نزد یک وکیل سپرده است.

وکیل بریجیت مکرون -که مادر سه فرزند بزرگسال از ازدواج اولش است – تأیید کرده که او در حال اقدام علیه این شایعات است. ژان انوشی، وکیل دادگستری با تأیید این موضوع به خبرگزاری فرانسه گفت: «او تصمیم گرفته است که دادرسی را آغاز کند، این در حال انجام است.» گفتنی‌ست در انتخابات پیشین فرانسه نیز رقبای مکرون اختلاف سنی او و بریجیت را دستاویزی برای کنار زدنش در رقابت انتخاباتی قرار داده بودند.

بریجیت مکرون نخستین بانوی اول یا رئیس دولت زنی نیست که هدف چنین شایعاتی قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، مجری محافظه کار برنامه رادیویی «اینفووارز» که نزدیک به جریان راست افراطی در ایالات متحده آمریکا است مدعی شد که «میشل اوباما» همسر باراک اوباما «مرد» است! پیش‌تر ادعا‌هایی مبنی بر ترنسجندر بودن «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز منتشر شده بود. هیچ یک از این شایعات اثبات نشده‌اند و شواهد قطعی برای اثبات صحت آن وجود ندارند.

اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که داشتن هویت ال‌جی‌بی‌تی، به‌ویژه ترنس یا همجنس‌گرا چرا باید دستاویزی برای توطئه‌های رقابتی در کارزارهای سیاسی باشد؟ و چرا هویت جنسیتی همسر یک رییس‌جمهور باید مسئله‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی به شمار بیاید؟ چرا باید هویت جنسی/جنسیتی شهروندان یک جامعه عاملی برای تحقیر آنان به‌شمار بیاید و حتی در رقابت‌های جناح‌های سیاسی به‌عنوان یک ضعف برای زمین‌زدن جناح مقابل از آن سواستفاده شود؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که جوابی مشخص ندارند اما شاید در ذهن هر یک از ما این ایده را شکل دهند که آیا امروز وظیفه هرکداممان نیست تا بیشتر نسبت به هویت جنسی/جنسیتی خود آگاه باشیم و از آن در برابر هر سوظنی دفاع کنیم؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)