حذف باشگاه پرسپولیس، استقال و گل‌گهر سیرجان

سه تیم باشگاه‌های فوتبال ایران شامل پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

صبح روز جمعه ۱۷ دی کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرد که باشگاه‌های فوتبال پرسپولیس، استقال و گل‌گهر سیرجان از  لیگ قهرمانان آسیا حذف شده‌‌اند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا دلیل حذف سه تیم ایرانی را این امر عنوان کرد که این سه تیم نتوانسته‌‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین اعلام کرد امضای اعضای مسئولان کیمته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای و کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در داخل ایران که برای صدور مدارک این باشگاه‌ها به کار گرفته شده بود را قبول ندارد و پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر حق حضور در لیگ قهرمانان آسیا را ندارند.

ایرادات ای‌اف‌سی در مورد دو تیم سرخابی فوتبال ایران

یکی از ایراداتی که ای‌اف‌سی به آنها پیرامون تیم‌های پرسپولیس و استقلال اشاره کرده بود بحث مربوط به مباحث زیر ساختی ورزشگاه آزادی  تهران است.

دلایلی چون فقدان تیر دروازه ذخیره! استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌های استادیوم، فقدان ۱۱ دوش در رختکن برای بازیکنان (در رختکن استادیوم آزادی تنها ۴ دوش وجود دارد) و همین طور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی عواملی بودند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دلایل تیم‌های پرسپولیس و استقلال را از لیگ قهرمانان آسیا  حذف کرد.

مشکل مالکیت دو باشگاه فوتبال

مشکل اساسی دیگری که کنفدرادسیون فوتبال آسیا بدان استناد کرده بود تا سرخابی‌ها را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کند مربوط به مالکیت این دو باشگاه است.

طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته فیفا،‌ مالکیت دو تیم هم زمان نمی‌تواند در اختیار یک فرد، شرکت یا نهاد باشد و بارها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این موضوع هشدار شده بود که این امر خلاف قوانین کنفدراسیون است.

هر چند در روزهای اخیر وزارت ورزش حکومت ولایت فقیه باشگاه پرسپولیش را به وزارت دارائی و استقلال را به وزارت صمت واگذار کرد اما  برای گرفتن تاییدیه از کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر دیر شده بود.

مشکل عدم پرداخت بازیکنان خارجی فوتبال تیم‌های ایرانی

یکی از دلایلی دیگر ای‌اف‌سی در مورد تیم پرسپولیس عدم پرداخت مطالبه گابریل  کالدرون بازیکن خارجی این تیم بود.

طبق قوانین، باشگاه‌ها تا ۱۰ شهریور فرصت داشتند تمامی بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را برای ای‌اف‌سی ارسال کنند، اما مدیران تیم پرسپولیس از پرداخت مطالبه کالدرون به رغم اینکه حکم دادگاه، رسما حکم کمیته وضعیت فیفا را تایید کرده بود اما این باشگاه از پرداخت بدهی خود به این بازیکن خارجی‌اش تا آن تاریخ سر باز زد و این نیز به عنوان عاملی برای حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا شد.

از ایران تنها دو تیم فوتبال به لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند

حذف سه باشگاه مطرح فوتبال ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا در حالی صورت  گرفت که تمامی تیم‌های کشورهای عربستان، قطر، عراق و استرالیا توانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورند.

از ایران نیز تنها ۲ تیم باقی‌مانده یعنی فولاد و سپاهان توانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورند.

اما این پایان ماجرا نیست حکومت ایران با ارائه مدرک غیر واقعی مجوز حرفه‌ای برای  سه تیم مزبور و به رغم اینکه قبلا از این بابت جریمه شده بود، دوباره اقدام به صدور مجوز حرفه‌ای برای این سه تیم کرد که علاوه بر حذف این سه تیم از لیگ قهرمانان آسیا انتظار آن می‌رود برای فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر جریمه سنگینی از این بابت صادر شود. [فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر فدراسیون فوتبال را تهدید به تعلیق عضویت کردند]

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)