بودجه ۱۴۰۱ و اختلافات درون جناحی در حکومت ایران

لایحه بودجه ۱۴۰۱ که رئیسی آن را به مجلس حکومت ایران ارائه کرده اکنون باعث بروز شکاف در میان جناح محافظه‌کار حکومت ایران شده است.

انتظار آن می‌رفت که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به مشکلات منابعی بودجه اختلافاتی را در درون جناح سخت‌سر حکومت ایران به وجود بیاورد.

مجلسی که از دو سال قبل توسط دستگاه امنیتی و اطلاعاتی خامنه‌ای و شورای نگهبانش دستچین شده بود اکنون بر سر لایحه بودجه با دولت رئیسی که خود از سرمدداران جناح خامنه‌‌ای است به اختلافات قابل توجهی بر خورده است.

حذف ارز ترجیحی و اختلافات بر سر آن

حذف ارز ترجیحی و بحث یارانه‌های پنهان که دولت رئیسی قصد دارد از آنها برای جبران کسری بودجه استفاده کند دست‌آویزی شده تا اعضای مجلس حکومت از در مخالفت با دولت رئیسی درآیند.

در حالی که هنوز بحث حذف ارز ترجیحی به تصویب مجلس نرسیده و تصویب نشده است اما از هم اکنون تاثیرات خود را بر گرانی و تورم کالاهای اساسی و معیشت مردم گذاشته است.

مولفه دیگری که محل اختلاف بین دولت رئیسی و هم جناحی‌‌هایش در مجلس ولایی! حکومت شده، بحث گرانی حامل‌های انرژی به خصوص بحث افزایش قیمت بنزین است.

بهانه دولت رئیسی برای گرانی بنزین

دولت رئیسی به صورت پایلوت طرح افزایش قیمت بنزین را در دو جزیره کیش و قشم به اجرا گذاشته و خبر داده است که در سال آینده به ازای تعلق بنزین به هر خودرو، میزانی بنزین که ارقام مختلفی در مورد آن اعلام شده، به تمامی افراد کشور و با کارت ملی اختصاص خواهد یافت.

بهانه دولت رئیسی بهره بردن همه افراد جامعه از یارانه بنزین است اما دولت رئیسی آگاهانه بر روی این حقیقت پرده می‌افکند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین تاثیر بلافاصل بر تورم کلیه کالاها و اقلام ضروری معیشتی، حمل و نقل و… خواهد داشت و بهره‌گیری از یارانه‌‌ها را خنثی خواهد کرد.

جدال بین مجلس و دولت بر سر بودجه

این مقولات مانند آب در خوابگه مورچگان جنگ و جدال بین کارگزاران دولت رئیسی و اعضای مجلس حکومت را شدت بخشیده و بسیاری از اعضای مجلس ایرادات محرزی بر سیاست‌های بودجه‌ای دولت رئیسی می‌گیرند.

 از جمله جبار کوچکی زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حکومت ایران افزون بر خبرهای قبلی مبنی بر وجود کسری قابل توجه بودجه اخیرا اعلام کرد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

علی رضایی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به اشاره به وضعیت فلاکت‌بار معیشتی مردم ایران اعلام کرد مرکز آمار خط فقر را ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده و بسیاری از طبقات ضعیف جامعه با یارانه ۴۵ هزار تومامی و حقوق روزمزد معیشت خانواده خود را تامین می‌کنند.

وی افزود انقباضی بودن یا نبودن بودجه دردی را از مشکلات مردم دوا نمی‌کند.

رضوانی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حکومت نیز اعلام کرد در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت اعلام کرده ۱۰ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته ولی این افزایش، پاسخگوی تورم نیست.

روح‌الله ایزدی دیگر عضو مجلس حکومت ایران نیز با اشاره به حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر معیشت مردم اعلام کرد ۳۰ سال است که ما با افزایش قیمت‌ها می‌خواهیم کشور را اداره کنیم. [حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ یک راه حل یا یک بمب ساعتی؟!]

وی افزود سیاست نرخ درمانی جواب نمی‌دهد و مردم تحمل تورم بیشتر را ندارند.

حسین‌پور از اعضای مجلس نیز عملکرد برخی وزرای دولت رئیسی را روش گفتار درمانی شبیه دولت روحانی خطاب کرد و افزود وزاری دولت نه تنهات آثاری از عملکرد و برنامه‌هایشان پیدا نیست بلکه مردم را به صبر دعوت می‌کنند و وعده آینده می‌دهند.

مجلس فرصت زیادی به وزرا نمی‌دهد

حسین پور وزرای دولت رئیسی را تهدید کرد که اگر آثاری از برنامه‌ها و اقداماتشان در وضعیت اقتصادی کشور پیدا نشود اعضای مجلس حکومت به آنها فرصت زیادی نخواهند داد!

جهانگیر زاده عضو دیگر مجلس خطاب به دولت رئیسی گوشزد کرد که ارزیابی‌ها حاکی از این است که در برخی از حوزه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و صمت کارها به کندی پیش می‌رود.

روح‌الله ایزدخواه نیز با هجوم به دولت رئیسی هشدار دارد که انتخابات تمام شد، شعارها و وعده‌ها چه شد؟! شعارها باید عملی شود!

وی با عتاب و خطاب افزود راهکار کسری بودجه از جیب مردم نیست که نتیجه‌اش تعمیق شکاف‌های اجتماعی است… مافیای واردات دارو رو مهار کنید.

اینها جزئی از سیاهه‌ کلی است که رسانه‌ای می‌شود اما قطعا جنگ و جدال بین دولت و مجلس در پشت درهای بسته و گفتگوهای پنهانی بیشتر است.

البته اعضای مجلس حکومت با وجود تمامی اظهارات پوپولیستی و عوام فریبانه دلسوز مردم نیستند بلکه بیشتر ترس از تبعات سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی که ممکن است منجر به شورش و اعتراضاتی گسترده در کشور شود آنان را وادار به موضع‌گیری‌های این چنینی می‌کند و این موضع‌گیری‌ها نیز بر شکاف محافظه کاران حکومت ایران می‌افزاید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)