سبد معیشت خانوار رکورد شکست

با نزدیک شدن به پایان سال و رسیدن موعد اعلام حداقل حقوق کارگری و تشکیل شورای کار، سبد معیشت خانوار ۱۱.۵ میلیون تومان برآورد شده است.

در سالها و ماه‌های اخیر قیمت کالاهای اساسی که برای سبد معیشت خانوار محاسبه می‌شوند تابعی از قیمت ارز بوده است.

قیمت ارز نیز تابعی از سیاست‌های خارجی حکومت ایران و وضعیت اقتصادی کشور می‌باشد.

متغیر بودن قیمت ارز در هفته‌های اخیر تعیین میزان سبد معیشت خانوار را نیز دچار مشکل کرده است.

بر این متغیرها باید بحران کرونا را نیز افزود که علاوه بر افزایش قیمت‌ها بر قدرت خرید مردم نیز مستقیما تاثیر منفی گذاشته است.

سبد معیشت خانوار ۱۱.۵ میلیون تومان

با توجه به این شرایط و در حال حاضر فعالان کارگری سبد معیشت خانوار را ۱۱.۵ میلیون تومان ارزیابی کرده‌‌اند.

با وجود مشخص شدن تعیین سبد معیشت خانوار به میزان ۱۱.۵ میلیون تومان، به نظر می‌رسد دیگر نیازی به تایید کمیته دستمزد که از سه گروه کارگری، کارفرمایی و نماینده دولت تشکیل می‌شود که هر ساله دستمزد حداقلی را تعیین می‌کنند نیست.

فاصله سبد معیشت خانوار ۱۱.۵ میلیون تومانی حداقل ۴ برابر  ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان حداقل حقوق کارگری در سال جاری می‌باشد.

شایان ذکر است تا کنون ۳ جلسه تخصصی کمیته دستمزد برگزار شده است و تا پایان سال چند جلسه دیگر نیز برگزار خواهد شد با این وجود نمی‌شود احتمال داد که حقوق حداقلی افزایش زیادی برای سال آینده داشته باشد.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق و ۴۵ درصدی تورم!

در سال ۱۳۹۹ شورای عالی کار افزایش ۳۹ درصدی را برای سال ۱۴۰۰ مصوب کرد اما با وجود تورم و گرانی شدید در سال ۱۴۰۰ این افزایش، عملا گرهی از معیشت اقشار ضعیف جامعه باز نکرد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز حداقل دستمزد بدون هیچ تغییری باقی ماند و دولت ابراهیم رئیسی که وعده‌هایی برای افزایش دستمزد کارگران داده بود، به وعده‌هایش عمل نکرد.

شایان ذکر است در نیمه شهریور سال جاری نمایندگان کارگری و تشکل‌های صنفی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای را برگزار کردند تا به برررسی مشکلات مربوط به اقشار ضعیف جامعه و بازنشستگان رسیدگی شود اما نتیجه‌‌ی این جلسه چیزی بیش از هیچ نبود.

این در حالی است که در اقتصاد ایران صحبت از تورم ۴۵ درصدی در سال ۱۴۰۰ به میان می‌آید در حالی که حقوق کارگران تفاوتی نکرده است.

حال برای سال جدید اگر قرار باشد حداقل دستمزد تعیین شود باید به نسبت تورم اندازه‌گیری شود که مرکز آمار ایران آن را بیش از ۴۴ درصد تعیین کرده است.

یک فعال کارگری با اشاره به رقم سبد معیشت و میزان تورم اظهار داشت که برای سال آینده حداقل حقوق باید بالای ۱۲ میلیون تومان باشد.

سوابق تعیین سبد معیشت و حداقل حقوق در سال‌های اخیر

در سال ۱۳۹۷ رقم سبد معیشت ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان تعیین اما حداقل حقوق در نهایت یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان مصوب گشت.

در سال ۱۳۹۸ سبد معیشت خانوار ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان، اما حداقل حقوق یک میلیون و ۵۲۷ هزار تومان و در سال ۱۳۹۹ سبد معیشت خانوار ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، اما حداقل حقوق یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان تعیین شد.

در سال ۱۴۰۰ نیز سبد معیشت توسط کمیته سه‌جانبه نماینده‌ی دولت، کارفرما و کارگران،  ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان مشخص شد و حداقل حقوق ۳۹ درصد این رقم، یعنی ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مقرر گشت. [حداقل دستمزد کارگران و زندگی در انتهای خط فقر]

حال باید منتظر ماند و دید با توجه به تورم افسار گسیخته و تعیین سبد معیشت ۱۱.۵ میلیون تومانی حداقل حقوق برای سال ۱۴۰۱ به چه میزان تعیین خواهد شد؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)