کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دوشنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۰، زندانیان سیاسی ابراهیم خلیل صدیقی همدانی و سالار صدیقی همدانی در زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و تهدید شدن با چاقو از جانب چند زندانی اجیر شده توسط رئیس زندان، دست به اعتصاب غذا زدند.

یک منبع مطلع در خصوص به کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام گفت: «پس از بازرسی و هجوم گارد زندان در روز یکشنبه ۱۲ دی ماه که با تخریب اموال زندانیان همراه بود و هیچ مورد غیر قانونی پیدا نکردند، چند زندانی معلوم الحال با تحریک مسئولین زندان اقدام به اذیت و آزار این دو زندانی  و تهدید آنها با چاقو کرده‌اند».

این دو زندانی سیاسی بدلیل نداشتن امنیت جانی در سالن بند دست به اعتصاب غذا زده و مراتب را به مسئولین بند و رئیس زندان گزارش کرده اند. این پدر و پسر اعلام کرده‌اند تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام نسبت به جان این دو زندانی و تهدید با چاقو در زندان توسط زندانیان اجیر شده رئیس زندان هشدار داده و مسئولیت هر اتفاقی که برای ایشان بیفتد را بر عهده رئیس و عوامل زندان ارومیه میداند.

عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندانها جان زندانیان سیاسی را به شدت در معرض خطر قرار میدهد.

درباره این دوزندانی سیاسی

ابراهیم خلیل صدیقی همدانی زندانی سیاسی ۶۱ ساله، مبتلا به بیماری دیابت است. انسولین ضروری برای این زندانی در زندان وجود ندارد و قابل دسترس نیست و به همین علت انگشتان پای این بیمار سیاه شده و در معرض از بین رفتن است. اما به رغم نیاز فوری برای مراجعه به پزشک در خارج از زندان، از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آید. این زندانی سیاسی نیاز به رسیدگی فوری پزشکی توسط پزشکان خارج از زندان دارد.

آقای صدیقی همدانی در اسفندماه ۹۷ به همراه دو فرزندش به نام‌های سالار و مریم (مهسا) توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد.

نخستین جلسه دادگاه ابراهیم خنخستین جلسه دادگاه ابراهیم خلیل صدیق همدانی و سالار صدیق همدانی روز ۲۷شهریور۱۳۹۸ در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه در حالی برگزار شد که از حق دسترسی به وکیل مدافع تعیینی محروم بودند. دادگاه در نهایت هر یک از آنها را به اتهام «عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» به ۱۵سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

آنها همچنین توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «فیلم‌برداری از مراکز نظامی» به سه سال زندان دیگر محکوم شدند. در مجموع ابراهیم خلیل صدیقی همدانی و پسرش به ۱۹ سال زندان محکوم شدند.

زندانی سیاسی سالار صدیق همدانی دانشجوی ۲۲ساله اهل ارومیه است.
وی روز ۴اسفند۱۳۹۷ به همراه پدرش ابراهیم خلیل و خواهرش مریم (مهسا) توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد. هر ۳نفر روز ۳اردیبهشت۱۳۹۸ پس از ۲ماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

در خرداد ۹۹ بدنبال شیوع گسترده کرونا در زندان مرکزی ارومیه، وی به همراه پدرش در حالیکه هر دو در اعتصاب غذا بودند به بیماری کرونا مبتلا شدند اما از اعزام آنها به بهداری خودداری شد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)