از بازگو کردن اطلاعات خصوصی در فضای مجازی پرهیز کنید:

اطلاعات خصوصی یعنی هر اطلاعاتی که در مورد شما باشد، مثل نام، محل زندگی، نام مدرسه، نام خانوادگی یا نام والدین، آدرس محل سکونت، شماره تماس و … . اگر این اطلاعات را در حساب شبکه اجتماعی خود قرار داده‌اید، حتما از خصوصی بودن حسابتان نیز مطمئن شوید.

حفظ امنیت حساب کاربری و استفاده از گذرواژه قوی:

گذرواژه قوی، حداقل باید ۸ کاراکتر داشته باشد و در آن ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و  کاراکترهای خاص (مثل @، %، # و …) استفاده شده باشد. هرگز از کلمات معنی دار، که در دیکشنری ها وجود دارد، استفاده نکنید. این کار حدس زدن رمزتان را برای هکرها آسان‌تر می‌کند. تا جایی که می‌توانید برای حساب‌های مختلف، رمزهای متفاوت ایجاد کنید.

در صورت ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، نامتان را طوری انتخاب کنید که ارتباطی به اطلاعات خصوصی شما نداشته باشد. مثلا از نام کامل خودتان استفاده نکنید.

اصول آداب معاشرت صحیح در شبکه‌های مجازی:

هرچیزی که در فضای مجازی منتشر شد، حتی بعد از پاک شدن هم برای همیشه در اینترنت باقی خواهد ماند. در آینده اغلب شرکت‌ها برای استخدام کارمندان خود، در اینترنت جستجو انجام داده و فعالیت‌ها و ردپای فرد را با دقت بررسی خواهند کرد. ممکن است در صورت مشاهده رفتار یا پست نامناسبی از فرد، تصمیمشان در مورد استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها او تغسییر کند. پس بهتر است مراقب پست‌هایتان باشید. حتی بهتر است حسابتان را به صورت خصوصی در بیاورید تا هر کسی نتواند پست‌های شما را مشاهده کند. اگر این کار را بلد نیستید، بهتر است از والدینتان کمک بگیرید. مراقب باشید هر درخواست دوستی را قبول نکنید. یکی از روشهای کلاهبرداری این است که حساب کاربری را با استفاده از اطلاعات و عکس‌های فرد دیگری ایجاد می‌کنند تا بتوانند به دایره دوستان او نفوذ کنند. این کار معمولا توسط افراد بالغی که قصد سوءاستفاده از کودکان را دارند صورت می‌گیرد. مراقب افراد غریبه باشید و در صورتی که احساس ناخوشایندی در مورد طرف مقابل به شما دست داد، حتما والدین خود را در جریان قرار دهید. اگر کسی را نمی‌شناسید، بهتر است درخواست دوستی او را رد کنید.

قلدری سایبری:

قلدری سایبری درست شبیه قلدری در مدرسه است با این تفاوت که از طریق ابزارهای الکترونیکی صورت می‌گیرد، مثل یک پیام نامناسب، شایعه پراکنی یا انتشار اطلاعات خصوصی شما در فضای مجازی. اگر در موقعیت بدی قرار گرفتید، بهتر است با والدینتان در مورد آن صحبت کنید. تا جایی که می‌توانید از دعوا در فضای مجازی دوری کنید.

مراقب امنیت برنامه‌ها باشید:

هر برنامه‌ای که در اینترنت وجود دارد و می‌توان آن را دانلود و نصب کرد، صرفا امن نیست! بنابراین بهتر است فقط برنامه‌ها را از طریق منابع دست اول و با مشورت و کمک والدین نصب کنید. حتی برای عضویت در گروه‌ها یا انجمن‌های آنلاین نیز با والدین خود مشورت کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)