عملکرد مافیای سموم کشاورزی به نابودی محصولات کشاورزان دزفول، آن هم بدست خودشان منجر شد

نابودی محصولات کشاورزان دزفول نتیجه عملکرد مافیای سموم کشاورزی در کشور است. کشاورزانی که پس از تلاش و زحمت بسیار در یک سال گذشته، مجبور شدند قبل از برداشت محصول، آنها را نابود کنند. کشاورزان دزفولی فلفل‌کار،  با برگشت فلفل‌های صادراتی و افت قیمت شدید آن، مجبور شدند محصول خود را با تراکتور شخم بزنند. زیرا دیگر برای آنها نمی‌صرفد که پولی خرج چیدن محصول نمایند.

کشاورزان فلفل‌کار دزفول، مجبور شدند زمین خود را همراه با محصول آن شخم بزنند. اگرچه این کار برای یک کشاورز بسیار سخت و دردآور است. اما دردآورتر آن است که اگر باز هم پولی خرج برداشت محصولش نماید، آنرا نیز به هدر داده است. به همین دلیل است که نابودی محصولات کشاورزان دزفول بدست خودشان صورت گرفت.

کشاورزان معتقد هستند که محصول‌شان توسط دلالان به ارزان‌ترین قیمت خریداری می‌شود. پولی که آنها برای محصولات کشاورزی دریافت می‌کنند، حتی هزینه‌های کشت را تأمین نمی‌کند. دلالان همین محصولات را با گران‌ترین قیمت به دست مصرف کننده می‌رسانند و سود سرشاری به جیب می‌زنند. اما کشاورز باید ضرر کشت یک‌ساله خود را بپردازد.

کلیپی از نابودی محصولات کشاورزان دزفول در فضای مجازی منتشر شده است.

در این کلیپ گوشه‌ای از خسارات کشاورزان به تصویر کشیده شده است. کشاورز دزفولی می‌گوید که مجبور است فلفل دلمه‌ای تولیدی خود را به دلیل قیمت پایین نابود کند. این کشاورز توضیح می‌دهد که فلفل‌های او را که هیچ مشکلی ندارند و بخوبی پرورش یافته‌اند، کیلویی ۳ ‌هزار تومان می‌خرند. این قیمت، با هزینه کارگر برای برداشت و هزینه سبد حمل و نقل آنها به صرفه نیست. به همین دلیل اگر بخواهند پولی صرف برداشت فلفل‌ها نمایند، ضرر بیشتری را متقبل خواهند شد. به همین دلیل، بهتر دیدند که زمین را با محصولش شخم بزنند و آنرا برای کشت سال بعد آماده نگه‌دارند.

با برگشت خوردن صادرات محصولات کشاورزی، خسارات زیادی به کشاورزان وارد شده است. سیب زمینی، کیوی، فلفل دلمه‌ای و هندوانه از جمله محصولات صادراتی کشور است که از طرف کشورهای خریدار برگشت خورده است. اگر با نگاهی کارشناسانه‌ این خسارت واکاوی شود، به روشنی دیده می‌شود که فقط کشاورزان صدمه ندیده‌اند. برای این فرایند تولید کشاورزی، میلیون‌ها لیتر آب کشاورزی کشور صرف آن شده است. آب‌هایی که روستا‌های بسیاری در عطش آن می‌سوزند.

بحران آب یکی از چالش‌های بزرگ در شرایط کنونی خصوصا در منطقه خاورمیانه است. بحرانی که با خشک‌‌سالی اخیر گره خورده، تغییر اقلیم بسیاری را در پی خواهد داشت. در چنین شرایط وخیمی، از هر دولت مسئولی انتظار می‌رود که مدیریت کارآمد‌تری برای مصرف آب داشته باشد. اما دیکتاتوری حاکم نه به فکر کشاورزان خسارت دیده می‌باشد و نه برای بحران آبی کشور چاره‌ای اندیشیده است.

سپاه پاسداران با ساختن سدهای بسیار بر روی رودخانه‌ها و مجاری آبی کشور، باغات و زمین‌های کشاورزی بسیاری را نابود کرده‌ است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)