اخراج پرستاران دارای قرارداد ۸۹ روزه در ایران

پس از کاهش نسبی شیوع کرونا در ایران حکومت ایران قصد دارد شمار زیادی از پرستاران دارای قرارداد ۸۹ روزه را از کار اخراج کند.

وضعیت استخدامی پرستاران در سال‌های اخیر در حکومت ایران همواره وخیم گزارش شده است.

با وجود اینکه پرستاران به عنوان کادر درمانی در ۲ سال اخیر که ویروس کرونا کل کشور را درگیر کرد،‌ جزء زحمتکش‌ترین قشر بوده‌اند اما با کاهش نسبی شیوع کرونا و واکسیناسیون حداقلی، حکومت ایران قصد دارد بسیاری از پرستاران را که در قالب قراردادهای ۸۹ روزه به کار گرفته بود را از کار بیکار و آنها را اخراج کند.

نامه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اخراج پرستاران

سازمان برنامه و بودجه حکومت ایران اخیرا در یک نامه به وزارت بهداشت، تبدیل وضعیت پرستاران و استخدام رسمی آنها را به دلیل آنچه «مقدور نبودن» استخدام می‌نامید ممنوع کرده است.

این بدان معناست که پرستاران پس از پایان قرارداد ۸۹ روزه خود و به رغم فداکاری‌‌ها و جانفشانی‌هایی که در دو سال اخیر کرده‌‌اند از کار بیکار می‌شوند.

پرستاران قربانیان کرونا

شایان ذکر است در دوران همه‌گیری کرونا در ایران حداقل ۱۲۵ هزار نفر از جامعه پرستاری سراسر کشور به کرونا مبتلاء شده و طبق گزارش‌های رسمی حداقل ۱۵۰ نفر از آنان جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌‌اند.

بر اساس آخرین برآورد‌ها در ایران ۱۳۳ هزار و ۶۵۷ پرستار مشغول به کار هستند که چیزی بالغ بر ۸۶ درصد آنان زنان پرستار و بین سنین ۳۵ تا ۵۴ ساله می‌باشد.

بنا بر اعلام محمد حسین پور، رئیس خانه پرستار استان گیلان که در روز ۱۶ آذر سخن می‌گفت پرستاران کشور به دلیل شرایط سخت و ماهیت کار نمی‌‌توانند شغل دوم یا سوم داشته باشند و عمدتا کار پرستاران به بیمارستان ختم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کادر سلامت کشور غم نان دارد افزود یکی از مهمترین مطالبات جامعه پرستاری اجرای قانون تعرفه‌گذاری می‌باشد اما هنوز این قانون اجرا نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه پرستاری در کل کشور معوقات بر زمین مانده دارند افزود در برخی دانشگاه‌ها معوقات پرستاران به ده ماه می‌رسد!

پاسخ فداکاری مساوی با اخراج پرستاران

وی با اشاره به اینکه پرستاران دارای قرارداد ۸۹ روزه می‌توانستند در دوران کرونا که وضعیت پزشکی کشور وخیم بود پایان طرح اعلام کنند و از بیمارستان بروند ولی اکثر آنان طرح خود را تمدید کردند و در بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات ماندگار شدند حالا که از وضعیت خطیر کرونا خارج شده‌ایم و این پرستاران طرح‌شان تمام شده برای اکثر این پرستاران پایان طرح می‌زنند و آنها از بیمارستان اخراج می‌شوند.

این در حالی است که در بحبوحه کرونا وزارت بهداشت حکومت ایران در قالب طرحی با عنوان ۸۹ روزه پرستاران زیادی را استخدام کرد و به این وسیله حتی حق بیمه از پرستاران دریغ شد و به آنها وعده داده شد که بعد از پایان قراداد ۸۹ روزه استخدام می‌شوند اما حالا اخراج گزینه‌ای است که در مقابل پرستاران قرار گرفته است.

مهاجرت پرستاران از ایران

وضعیت وخیم معیشتی و استخدامی پرستاران آنان را در زمره اقشاری قرار داده است که مهاجرت قابل توجهی از ایران دارند.

رئیس هیئت مدیره‌ی نظام پرستاری تهران در فروردین سال ۱۴۰۰ اعلام کرد ماهانه ۵۰۰ نفر از پرستاران کشور به دلیل پایین بودن درآمد ایران را ترک کرده و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. [مهاجرت پرستاران از ایران چند ده برابر شده است]

این در حالی است که معاون پرستاری وزارت بهداشت حکومت ایران ابراز داشته است مراکز درمانی کشور با کمبود نیرو مواجهند و به ۱۴۵ هزار پرستار، تکنسین اتاق عمل و هوش‌بر نیاز دارند اما از استخدام آنها توسط وزارت بهداشت سر باز زده می‌شود!

افزون بر این سالانه ۱۰ هزار پرستار از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها را نیز باید به خیل پرستاران بیکار افزود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)