گزارش بانک مرکزی: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی در دولت رئیسی

دولت رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که برای مهار تورم سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد که جلوی رشد نقدینگی در کشور گرفته شود. اما در چند ماهی که از عمر دولت رئیسی می‌گذرد بانک مرکزی ایران اعلام کرده است رشد نقدینگی در دو ماه اول دولت رئیسی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش نقدینگی یکی از عارضه‌هایی است که حکومت ایران با آن طی سالیان متمادی درگیر بوده است.

تاثیر رشد نقدینگی بر افزایش تورم

پر واضح است افزایش نقدینگی در اقتصاد هر کشوری بدون داشتن پشتوانه تولیدی و زیربنایی، امری تورم‌زاست و مستقیما معیشت مردم آن کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نقدینگی نیز در اقتصاد و به زبان ساده به پول، سکه، و سپرده‌های قرض‌الحسنه اطلاق می‌شود.

دولت‌ها در حکومت ایران برای جبران کسری بودجه به صورت مداوم دست به استقراض از بانک‌ها یا چاپ پول بدون پشتوانه تولیدی زده‌اند.

این امر رشد نقدینگی را در اقتصاد ایران همواره بالا نگاه داشته و باعث ایجاد تورم شدید در کشور شده است. [بن بست اقتصادی از زبان متولیان سابق حکومتی]

دولت رئیسی نیز با اینکه از ابتدای روی کار آمدن خود مدعیست که استقراض از بانک مرکزی را پایان بخشیده است اما گزارشات منشتره‌ی رسمی ارگان‌های مالی حکومت ایران نشان می‌دهد که استقراض دولت رئیسی از منابع مشابه دیگر همچون اوراق قرضه ادامه دارد.

این امر نیز باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه اثری تورم‌زا خواهد داشت چرا که پس از سررسید اوراق قرضه، دولت مجبور است علاوه بر اصل سرمایه،‌ سود آن را نیز به صاحبان اوراق مسترد کند که این امر بر مقروضات دولت نیز می‌افزاید.

گزارش بانک مرکزی در مورد رشد نقدینگی

گزارش بانک مرکزی حکومت ایران در مورد رشد نقدینگی حاکی از آن است که در دو ماه ابتدایی عمر دولت ابراهیم رئیسی نقدینگی افزایشی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی داشته است.

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که نقدینگی در پایان ماه آبان ۱۴۰۰ به عدد ۴۳۱۶ تریلیون تومان رسیده است این رقم در ماه شهریور سال جاری ۴۰۶۷ تریلیون تومان بوده است.

از لحاظ درصدی نیز نقدینگی در پایان آبان ۱۴۰۰ نسبت به ۲ ماه قبل از آن یعنی شهریور رشدی حدود ۶ درصد، نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰ رشدی برابر با ۲۴ درصد و به نسبت آبان ۱۳۹۹ رشدی بالغ بر ۴۲ درصد داشته است.

پیش از این و در ۸ سال تصدی حسن روحانی در مجریه حکومت ایران نیز رشد نقدینگی افزایشی ۷۰۰ درصدی داشته است.

این رشد افسار گسیخته نقدینگی باعث رشد تورم افسار گسیخته‌ای نیز شده به نحوی که بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول حکومت ایران در سال ۱۳۹۹ در مقام ششم در بین کشورهای جهان از نظر بیشترین تورم قرار داشته است.

رشد نقدینگی و تورم اقلام خوراکی

اما آنچه که مستقیما به معیشت مردم ایران باز می‌گردد تورم اقلام خوراکی می‌باشد که طبق آمارهای رسمی آماری در حکومت ایران تورم اقلام خوراکی چیزی در حدود ۶۰ درصد می‌باشد.

البته این آمار رسمی و متعلق به بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است که هر دو در مهندسی آمار و ارقام متعلق به تورم سابقه طولانی دارند.

به عبارت دیگر گزارش‌های منابع غیررسمی، تورم اقلام خوراکی را بسیار بیشتر از ۶۰ درصد نشان می‌دهد.

حال با روندی که دولت رئیسی افزون بر استقراض در پیش گرفته است؛ یعنی حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی، دارو و… انتظار آن می‌رود که مردم ایران در آینده‌ای نزدیک شاهد تورمی بسیار بالاتر از آنچه اکنون شاهد آن هستند باشند.

به عبارت دیگر مردم ایران در دولت رئیسی نه تنها در زمینه تورم چیزی کمتر از زمان روحانی متضرر نخواهند شد بلکه بیشتر در معرض تورم و گرانی افسار گسیخته قرار خواهند گرفت.

به این وضعیت باید افزایش ۶۱ درصدی مالیات‌ها در سال ۱۴۰۱ که قطعا تسمه آن از گرده مردم ایران کشیده خواهد شد را نیز باید افزود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)