مذاکرات وین؛ آمریکا و ایران باید تصمیمات دشواری بگیرند

دور هشتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ آغاز شده است اما رویترز به نقل از مقامات غربی اعلام کرد پیشرفت مذاکرات بسیار کند می‌باشد.

حکومت ایران در آستانه دور هشتم مذاکرات وین اعلام کرد که «حالت اضطراری» برای این کشور در مذاکرات وجود ندارد و این کشور «اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی» نخواهد شد.

این اعلام موضع در پاسخ به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ایراد شد که اخیر اعلام کرده است که کشورهای غربی برای حکومت ایران یک ضرب‌الاجل چند هفته‌ای در پشت درهای بسته تعیین کرده‌اند.

اظهارات مقامات حکومت ایران در آستانه مذاکرات وین

حکومت ایران همچنین از زبان علی باقری کنی رئیس هیئت حکومت ایران در مذاکرات وین و در آستانه هشتمین دور این مذاکرات اعلام کرد که حکومت ایران بر مواضع پیشین خود که در قالب دو پیش‌نویس در دور هفتم ارائه کرده بود مصر است.

همزمان با شروع مذاکرات حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران نیز بر روی راستی آزمایی و تضمین در مورد لغو تحریم‌ها تاکید کرده و افزود حکومت ایران می‌‌خواهد نفتش به آسانی و بدون هیچ مانعی فروخته شود و این کشور بتواند از همه مزایای مندرج در برجام ۲۱۰۵ برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه اسناد ژوئن و دور ششم مذاکرات کنار گذاشته شده است اعلام کرد که دو سند ۱ دسامبر و ۱۵ دسامبر در دستور کار قرار گرفته که هم شامل موضوعات هسته‌ای و هم شامل موضوعات تحریم‌ها می‌باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود اعلام کرد اگر کشورهای غربی به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام ۲۰۱۵ باشند یا منافعی کمتر از آن برای حکومت ایران قائل باشند؛ این شرایط برای حکومت ایران «تحمل‌ناپذیر» خواهد بود.

آنچه از اظهارات مقامات حکومت ایران برمی‌آید مانورهایی در آستانه دور هشتم مذاکرات وین جهت اتخاذ سیاستی از موضع بالا در مقابل کشورهای غربی است.

اقدمات عملی در مذاکرات وین خلاف اظهارات مقامات ایران

اما آنچه در عمل در حال اتفاق افتادن است اظهارات مقامات حکومت ایران را تایید نمی‌کند. [دور هشتم مذاکرات وین و اما و اگرها]

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۶ دی و همزمان با روز اول مذاکرات دور هشتم به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد قدرت‌های غربی گفتند که پیشرفت مذاکرات بسیار کند می‌باشد و بار دیگر تاکید کردند که تنها هفته‌ها و نه ماه‌ها باقی مانده است که قرارداد ۲۰۱۵ بی‌معنی شود.

رویترز همچنین به نقل از انریکه مورا و با اشاره به اینکه باید در مذاکرات وین سخت کار کنیم اعلام کرد خیلی سخت خواهد بود؛ بسیار سخت خواهد بود تصمیمات سیاسی دشواری هم در تهران و هم در واشنگتن باید اتخاذ شود.

مورا افزود همه هیئت‌های درگیر در مذاکرات وین این احساس فوریت را دارند که مذاکرات وین باید در یک بازه زمانی معقول و سریع به آخر برسد.

اظهارات رابرت مالی علیه برنامه موشکی حکومت ایران همزمان با مذاکرات وین

اما از سوی دیگر و جدا از مذاکرات اتمی در وین رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهار نظری به نشریه نیویرکر گفت حکومت ایران از برنامه موشک‌های بالستیک به عنوان ابزاری برای ناگزیر کردن یا تهدید همسایگانش استفاده می‌جوید.

اظهارات مالی در حالی است که کشورهای غربی و به خصوص آمریکا اصرار دارند که علاوه بر نگرانی‌های هسته‌ای حکومت ایران باید در مقابل اقدامات خرابکارانه‌ موشکی و منطقه‌ای خود باید پاسخگو باشد.

در همین حال یک مقام ارشد اسرائیلی؛ یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل همزمان با مذاکرات کشورهای غربی با حکومت ایران در وین اعلام کرد که در صورت لزوم این کشور به تنهایی علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران اقدام خواهد کرد.

اشاره لاپید از جمله به گزینه نظامی محتمل اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران می‌باشد.

در حال حاضر مقرر شده است مذاکرات دور هشتم به دلیل آغاز سال نو میلادی به مدت ۳ روز قطع شود و پس از آن از سر گرفته شود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)