بودجه مالیاتی دولت رئیسی

دولت رئیسی آن طور که از قرائن بر می‌آید در نظر دارد میزان مالیات‌ها در زمینه‌های مختلف را بیش از پیش افزایش دهد. این در حالی است که هم زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خود باعث تورم شدیدی در کشور خواهد شد.

شائبه‌ها و تردیدها بسیارند. اخبار نیز ضد و نقیض از راه می‌رسند، دولت رئیسی نیز مانند دولت‌های پیشین حکومت ولایت فقیه در بسیاری از زمینه‌ها سیاست اعلام و سپس انکار را در پیش گرفته است.

آنچه این روزها باعث نگرانی شده است دو مقوله افزایش مالیات‌ها توسط دولت رئیسی و شائبه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و کالاهای اساسی است.

برخی از اخبار منتشر شده پیرامون این دو مقوله قطعی شده‌اند و برخی دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار دارند.

اما آنچه قطعیست این مهم است که دولت رئیسی برای تامین بودجه سال ۱۴۰۱ بر روی دو مقوله چاپ و فروش اوراق قرضه و افزایش مالیات‌ها حساب ویژه باز کرده است.

مالیات بر معاملات طلا و ارز

از موارد بستن مالیات به ارزش افزوده می‌توان اعمال مالیات به معاملات ارز و طلا اشاره کرد که قطعی شده است.

دولت رئیسی پیش از این اعلام کرد که از روز ۱۷ آذر ۱۰ درصد مالیات برای معاملات ارزی اعمال می‌شود و برای معاملات طلا نیز ۹ درصد مالیات از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.

با توجه به اینکه مردم ایران در بستر یک اقتصاد ناپویا و فاسد برای در امان ماندن اندک دارائی و سرمایه خود، پول خود را عمدتا در حوزه ارز و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند اعمال مالیات ۱۰ و ۹ درصدی بر ارز و طلا درآمد هنگفتی را عاید دولت رئیسی خواهد کرد. [دولت رئیسی دارد خود را می فروشد؟]

درباره رقم این عایدی نمی‌توان حدس و گمانی زد چرا که معاملات بازار ارز و طلا تابعی از متغیرهای فراوان است که در تلاطم اقتصادی حکومت ایران تغییر بیشتری نیز پیدا می‌کنند.

افزایش مالیات‌ها دست دولت در جیب مردم!

اما آثار این اقدامات بر معیشت مردم ایران از هم اکنون به اندازه‌ای هویداست که روزنامه مردم سالاری پیرامون آن می‌نویسد خلاصه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ این است؛ دست کردن دولت در جیب ملت از طریق افزایش سهمگین مالیات‌ها.

مردم سالاری می‌افزاید آنچه در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده می‌شود دراز کردن دست نیاز دولت به سمت مردم نیست دست بردن دولت در جیب مردم است.

شایان ذکر است دولت رئیسی در بودجه سال ۱۴۰۱ میزان درآمدها خود از محل مالیات‌ها را ۶۱ درصد نسبت به سال جاری افزایش داده است.

این در حالی است هیچ زمینه‌ای برای درآمدزایی مردم ایجاد نشده تا از طریق آن بتوانند معادل ۶۱ درصد بیشتر از سال قبل مالیات بپردازند.

در نتیجه افزایش این میزان مالیات، تنها باعث فقیرتر شدن جامعه شهروندی ایران و سقوط دهک‌های بیشتری به زیر خط فقر خواهد شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و تبعات آن افزون بر افزایش مالیات‌ها

افزون بر افزایش ۶۱ درصدی مالیات‌ها در سال آینده دولت رئیسی اقدام مخرب دیگری را نیز در دستور کار خود دارد؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی و دارو.

با قدرت گرفتن زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از هم اکنون قیمت برخی کالاهای اساسی و دارو افزایش چشمگیری داشته است.

علی خضریان یک عضو مجلس حکومت ایران در روز یکشنبه ۵ دی، از ۶ برابر شدن قیمت برخی داروها خبر داد و اعلام کرد هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده این آسیب‌ها در حوزه بهداشت و درمان دیده می‌شود.

مسعود پزشکیان یک عضو دیگر مجلس حکومت ایران نیز با اشاره به احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد شیوه دولت رئیسی برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده و افزایش اخذ مالیات بدون کار کارشناسی خطراتی را ایجاد می‌کند و با توجه به فشارهایی که در حال حاضر متوجه معیشت مردم است احتمال دارد وضعیت را از آنچه که اکنون هست بدتر کند.

مالیات بر ارزش افزوده مواد پایه غذایی

از سوی دیگر گمرک حکومت ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه ۵ دی اعلام کرد که واردات اقلام ضروری خانوارها شامل گندم، برنج، شیر خشک، روغن و… مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

بر اساس بیانیه گمرک حکومت ایران این مالیات از روز ۱۳ دی بر اقلام ذکر شده اعمال خواهد شد.

شایان ذکر است در حال حاضر تورم اقلام خوراکی در کشور در حدود ۶۰ درصد می‌باشد و با توجه به اعمال مالیات بر آنها قطعا تورم بیشتری در انتظار اقلام خوراکی مردم ایران خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)