احیای برجام و آخرین هفته‌های به زودی سپری شونده

با پایان دور هفتم مذاکرات وین و عدم حصول نتیجه ملموسی در مذاکرات، کشورهای غربی هشدار دادند که برای احیای برجام تنها چند هفته باقی مانده است.

دور هفتم مذاکرات وین که از ۸ آذر ۱۴۰۰ پس از وقفه‌ای ۵.۵ ماهه از سر گرفته شده بود عملا با ارائه دو پیش‌نویس زیاده‌خواهانه از سوی حکومت ایران که به کشورهای غربی ارائه شد به محاق رفت.

هر چند این دور مذاکرات طولانی مدت بود و تا روز ۲۶ آذر ادامه پیدا کرد اما نتیجه ملموسی در آن حاصل نشد. [مذاکرات هسته‌ای خوب پیش نمی‌رود]

علی باقری کنی در روز ۲۷ آذر اعلام کرد در مذاکرات وین ۷ بر اختلافات وین ۶ تعدادی هم افزوده شد.

این در حالی است که نشریه پولیتیکو فاش ساخت آمریکا برای احیای برجام پیشنهاد خوبی را در دور هفتم مذاکرات مطرح کرده است اما این امر باز چاره‌ساز نشد تا توافقی حاصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران نیز اعلام کرد در وین از آمریکا پیام‌هایی دریافت کردیم و در جا پاسخ دادیم.

هشدار گزینه نظامی

پولیتیکو همچنین افزود در مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران خطرهای بسیاری هست و اقدام نظامی نیز منتفی نیست.

عدم حصول نتیجه برای احیای برجام در حالی است که حکومت ایران با سرعت به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز ۲۹ آذر اعلام کرد حکومت ایران به فعالیت‌های تحریک‌ آمیز خود در زمینه اتمی ادامه داده و این برنامه‌ها را شتاب بخشیده است این در حالی است که زمان در حال اتمام است.

پرایس افزود ما در چند مرحله گفته‌ایم که ما این وضعیت را نمی‌پذیریم که حکومت ایران بر سر میز مذاکره وضعیت را کش بدهد و در عین حال برنامه اتمی خود را تسریع کند.

در همین حال حکومت ایران نیز از زبان کیهان خامنه‌ای اعلام کرد که آمریکا اگر لغو کامل تحریم‌ها را نپذیرد حکومت ایران غنی‌سازی اورانیوم را به ۹۰ درصد خواهد رساند.

پس از پایان درو هفتم مذاکرات، هشدارها از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازگشت منطقی و تعدیل خواسته‌های حکومت ایران برای احیای برجام افزایش یافته است.

هشدارهای از سوی مقامات آمریکا برای پایان زمان برای احیای برجام

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه ۳۰ آذر در نشست خبری خود بدون اینکه به یک زمانبندی مشخص اشاره کند اعلام کرد که فرصت برای احیای برجام بسیار، بسیار، بسیار کوتاه است و واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های دیگر است.

بلینکن همچنین افزود پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران و نقض توافق برجام بازگشت به این توافق را به طور فزاینده‌ای دچار مشکل می‌کند.

بلینکن همچنین افزود اگر نتوانیم برنامه اتمی حکومت ایران را  دیپلماتیک مهار کنیم آن گاه فعالانه به آلترناتیوها و گزینه‌های دیگر می‌نگریم.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در روز ۲۹ آذر اعلام کرد در صورت شکست دیپلماسی در برابر حکومت ایران، آمریکا به دنبال گزینه‌های دیگر است و جو بایدن از تیم امنیت ملی خود خواسته است که در این مورد آماده باشند.

هشدار رابرت مالی برای فرصت باقی مانده برای احیای برجام

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در گفتگویی در روز ۳۰ آذر با سی‌ان‌ان اعلام کرد در مقطعی که آینده چندان دوری هم نیست ناچار می‌شویم نتیجه‌گیری کنیم که دیگر برجام در کار نیست و باید برای یک توافق کاملا متفاوت مذاکره کنیم و قطعا وارد دوره‌ای از بحران فزاینده شویم.

مالی افزود اگر حکومت ایران با سرعت کنونی به برنامه هسته‌‌ای خود ادامه دهد فقط چند هفته فرصت داریم و نه بیشتر، در چنین نقطه‌ای نتیجه‌گیری این خواهد شد که توافقی نمانده که باید احیا شود.

انریکه مورا هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین نیز پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین اعلام کرده بود برای دسترسی به توافق و احیای برجام تنها چند هفته فرصت باقی مانده است نه چند ماه.

در همین حال اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل در دیدار خود با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد باید به هر قیمتی از دستیابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)