این فیلم که نمایی تکان دهنده از چهره کریه تهران و خیابان‌های آن در شب می‌باشد، به صورت مخفیانه گرفته شده است

ویدئویی تکان دهنده که مخفیانه گرفته شده و چهره کریه تهران با انبوه معتادان آن در شب را نشان می‌دهد. تهیه کننده این گزارش به صورت مخفیانه و با پوش اسنب توانسته این فیلم را تهیه کند. ماموران امنیتی در صورت مشاهده فیلم‌برداری اشخاص را دستگیر کرده و یا موبایل آنها را می‌گیرند.

  • فیلم شوکه کننده جمعیت انبوه معتادان در کوچه نشاطی، پشت میدان شوش تهران
  • صحنه شوکه کننده جمعیت انبوه معتادان در حال مصرف در فضای سبز خیابان مشتاق کرمان – فیلم
  • در فیلم جمعیت زیاد معتادان در کوچه‌ها مشغول استعمال مواد مخدر هستند. دیوارهای دود‌زده کوچه نشان از وضعیت فلاکت‌بار آن دارد. معتادان در این سرمای زمستان مجبور هستند برای گرم کردن خود از مقوا و کارتن برای تهیه آتش استفاده کنند. در میان معتادان از دختران و زنان جوان تا مردان میان‌سال می‌توان دید. عده‌ای از آنها به فیلم‌بردار اعتراض کرده و می‌گویند فیلم نگیر. در فیلم معتادی مشاهده می‌شود که به صورت نشسته به خواب رفته است. بسیاری از آنها بی‌تفاوت به فیلم‌برداری حتی دیگر صورت خود را نمی‌پوشانند. گویا این وضعیت را پذیرفته باشند. چنین وضعیت دردناکی بخوبی پرده از چهره کریه تهران در شب  برمی‌دارد.

    فیلم‌بردار در خیابان با یک خانم معتاد مواجه می شود که ظاهرا برای گذران خود مواد می‌فروشد.

    فقر و فلاکت خردکننده و ناامیدی، وجه مشترک این معتادان

    این افراد دیگر آب از سرشان گذشته و امیدی هم به آینده ندارند. همه آنها حداقل پنج یا شش بار دستگیر شده و به کمپ ترک اعتیاد فرستاده شده‌اند. اما چون یک تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی و معیشت آنها صورت نگرفته، دوباره سر از این محله‌ها در می‌آورند. ایران از معدود کشورهایی در جهان است که در آن، موضوع اعتیاد و معتادان، نه یک معضل اجتماعی، اقتصادی و روانی، بلکه یک جرم قابل سرکوب انگاشته می‌شود. حال آنکه حکومت، خود با ایجاد بحران وخیم اقتصادی و به فقر و فلاکت راندن میلیون‌ها خانواده بیکار و حداقل‌بگیر، زمینه انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را فراهم می‌سازد.

    وقتی پای صحبت این افراد می‌نشینی، متوجه می‌شوی اغلب در هجوم فقر و بی‌پناهی به اعتیاد روی آورده‌اند. بسیاری از آنها شغل و محلی برای سکونت ندارند و با زباله‌گردی و… گذران زندگی می‌کنند. به این معتادان بی‌سرپناه که محلی برای زندگی ندارند «معتادان متجاهر» می‌گویند. بر اساس آمار، بیش از ۲۰ درصد از معتادان، فارغ‌التحصیل دانشگاه با مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس هستند.

    پدیده اعتیاد را در پیوند با سایر معضلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر، حاشیه‌نشینی و… باید بررسی کرد. آسیب‌هایی که نتیجه بلافصل سیاست‌های ضد مردمی و مخرب حکومت است.

    آمار شوکه کننده ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد در کشور، دومین کشور مصرف‌.کننده مواد مخدر در جهان و رشد اعتیاد ۳ برابر رشد جمعیت، خبر از فاجعه‌ای دردناک دارد. این تنها لحظاتی کوتاه از چهره کریه تهران در شب است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)