کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۳۰ آذر ۱۴۰۰: نگاهی به نمودار اعدام زندانیان در ایران پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، نگرانیها را نسبت به وضعیت زندانیان و بخصوص زندانیان سیاسی و روند گسترش‌یابنده اعدامها در ایران بالا برده است. از روز سه شنبه۱۲مرداد ۱۴۰۰ با آغاز دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در مدت ۱۴۰ روز دستکم ۱۳۷ زندانی از جمله یک زندانی سیاسی، یک کودک مجرم و ۱۰ زن اعدام شده اند.

این بدان معناست که تحت ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و ریاست محسنی اژه ای بر قوه قضاییه بطور متوسط روزانه یک نفر اعدام شده است.

همچنین در میان اعدام شدگان، اعدام زندانیان بلوچ رشد چشمگیری داشته است. در همین بازه زمانی (از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰) دستکم ۴۲ زندانی بلوچ اعدام شده اند.

موج فزاینده اعدام زندانیان در ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی
اعدام زندانیان در ایران

بیشتر اعدامها بصورت مخفی صورت گرفته و توسط هیچ یک از ارگانهای حکومتی اعلام نشده است. در نتیجه خبرهای اعدام در زندانهای دیکتاتوری ولایت فقیه، به سختی و با پذیرش خطرات فراوان از دیوار سانسور و اختناق گذشته و توسط سازمانهای حقوق بشری منتشر می‌شود.

بسیاری از اعدامها نیز بدون اطلاع زندانی و یا خانواده وی و حتی بدون آخرین دیدار و ملاقات توسط خانواده صورت گرفته است. از جمله می توان به اعدام زندانی سیاسی حیدر قربانی اشاره کرد که زندانی، وکیل و خانواده وی هیچکدام از حکم اعدام او خبر نداشتند و حیدر قربانی بصورت ناگهانی و بدون انجام آخرین دیدار و خداحافظی با خانواده‌اش اعدام شد و جسد او نیز بصورت مخفیانه توسط عوامل اطلاعات دفن گردید.

شایان ذکر است بدنبال تصویب ۶۸ امین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر ایران در مجمع عمومی ملل متحد، کاظم غریب آبادی، دبیر شورای حقوق بشر جمهوری اسلامی سراسیمه به صحنه آمده و از اعدام کودکان زیر ۱۸ سال حمایت کرد. او همچنین از احکام قصاص دفاع کرده و اعدام را حق حکومت دانست. وی همچنین منکر «شکنجه» زندانیان در زندانهای ایران شد.

اعدام زندانیان در ایران، نقض حق حیات و بی‌رحمانه‌ترین، غیرانسانی‌ترین و تحقیرآمیز‌ترین نوع مجازات است

بدنبال سخنان غریب آبادی، سازمان عفو بین الملل نوشت: «اظهارات کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، در دفاع از مجازات مرگ علیه افراد زیر ۱۸ سال و طرح این ادعای خلاف واقع که این اقدام شنیع مغایرتی با قوانین بین‌المللی ندارد، منزجرکننده است».

عفو بین الملل همچنین نوشت: «تحت قوانین بین‌المللی، ممنوعیت استفاده از مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند مطلق و بی‌قید و شرط است. این ممنوعیت مطلق در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، که ایران هر دو را به تصویب رسانده و ملزم به رعایت‌شان است، تصریح شده است».

عفو بین الملل از ایران خواست تا تمامی احکام اعدام زندانیان در ایران را به حالت تعلیق درآورند و سیستم عدالت کیفری را به طور اساسی متحول کنند به گونه‌ای که از استانداردهای بین المللی مرتبط با دادرسی منصفانه پیروی کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ضمن محکوم کردن اجرای مجازات اعدام در حاکمیت ولایت فقیه از عموم سازمانهای بین المللی و کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد که با فشار هر چه بیشتر بر دیکتاتوری حاکم بر ایران مانع گرفتن جانهای بیشتری از مردم ایران توسط این حاکمیت آدمخوار شوند.

موج فزاینده اعدام زندانیان در ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی
اعدام زندانیان در ایران

همچنین کاربران در شبکه های اجتماعی در اعتراض به این اظهارات ضدانسانی با هشتگ #شکنجه_شدم اعتراض خود را نشان دادند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از همه خانواده ها و مردم ایران نیز درخواست می کند که در برابر صدور و اجرای مجازات اعدام عزیزانتان سکوت نکنید و به محض با خبر شدن از چنین احکامی به سرعت آنرا رسانه ای کرده و ارگانهای حقوق بشری را مطلع سازید.

سکوت در برابر قضاییه آدمکش خامنه ای و رئیسی به معنای اخذ اعترافات اجباری در زیر شکنجه و صدور حکم اعدام برای عزیزان شماست.

اسامی تمامی اعدام شدگانی که در این گزارش آمده است، به همراه تاریخ و محل اعدام، نزد کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام موجود و قابل ارائه می‌باشد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)