وعده ساخت یک میلیون مسکن به تهاتر با نفت انجامید

ابراهیم رئیسی وعده داده بود که بعد از تصدی مجریه حکومت ایران سالانه یک میلیون مسکن خواهد ساخت حالا با گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت وی، رسانه‌ها خبر از تهاتر نفت برای ساخت مسکن خبر می‌دهند.

ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود تبلیغ می‌کرد که در صورت روی کار آمدنش، سالانه یک میلیون مسکن در کشور خواهد ساخت.

این امر در همان زمان تعجب ناظران را بر انگیخت چرا که بودجه عمرانی  در سال‌های اخیر بسیار ناچیزتر از آن بود که توان مالی چنین پروژه سنگینی را داشته باشد.

آن روزها گذشت و ابراهیم رئیسی سکان دولت را در حکومت ایران به عهده گرفت. هم زمان خواسته‌ها مبنی بر تحقق وعده‌های انتخاباتی نیز طرح شد و رئیسی و کارگزاران او را در برابر یک چالش بزرگ قرار داد.

یک نمونه این چالش‌ها مربوط به ادعایی است که رئیسی کرده است که سالانه یک میلیون مسکن و در ۴ سال دولتش، ۴ میلیون مسکن خواهد ساخت و نام «طرح نهضت ملی مسکن» بر روی این وعده وعید خود گذاشت.

فروکش کردن دعواهای انتخاباتی و وعده ساخت یک میلیون مسکن

پس از آنکه دعواهای انتخاباتی فروکش کرد و جناح مغلوب حاکمیت کامل از قدرت کنار گذاشته شد لاجرم تضادهای موجود در کشور در جناح وابسته به خامنه‌ای ـ رئیسی ـ سپاه سرازیر شد و مجلس یکدست شده‌ی حکومت ولایت فقیه نیز مدعی رئیسی شد.

رئیسی که در مقابل پاسخگویی به ادعای خود مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن قرار گرفته بود، خزانه دولتش را خالی‌تر از آن می‌دید که در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف اعتبار برای ساخت یک میلیون مسکن در نظر بگیرد.

لاجرم رئیسی و کارگزارانش روی به مانور آورده و موضوع تهاتر نفت با ساخت مسکن را مطرح ساختند.

در روز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی رئیسی مدعی شد که حکومت ایران با برخی کشورهای خارجی برای «صنعتی‌سازی» یک میلیون واحد مسکونی با روش همکاری از طریق «تهاتر با نفت، فاینانس یا پرداخت» شده است.

داعیه ورود بسیج و چین به عرصه ساخت یک میلیون مسکن

هم زمان بسیج سپاه پاسداران حکومت ایران که از دولت رئیسی حمایت می‌کند اعلام کرده بود که در طرح ساخت یک میلیون مسکن شرکت می‌کند.

در ۲ آبان ابوالفضل نوروزی مشاور قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد «آنقدر زمین خالی داریم که می‌توانیم در سال اول یک میلیون مسکن بسازیم»!

همزمان با اظهارات نوروزی، بار دیگر رسما تایید شد که شرکت‌های چینی نیز قرار است برای این پروژه وارد ایران شوند.

علی بابایی کارنامی از مجلس حکومت در روز ۱۴ آبان اعلام کرد که می‌توان از سرمایه گذاری چین برای ساخت ۴ میلین واحد مسکونی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه چین یک «ابرقدرت اقتصادی» است افزود چه اشکالی دارد که به بهانه تامین مسکن وارد سرمایه‌گذاری جدید شویم و در کنار ظرفیت‌های داخلی می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاران چینی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی استفاده کرد.

ادعای عملیاتی شدن ۲۰ روزه و عدم تحقق آن

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن، یکی دیگر از کارگزاران رئیسی بود که در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۰ خبر از عملیاتی شدن جهش تولید مسکن ظرف ۲۰ روز از آن تاریخ شد اما تا پایان آذر آثاری از هیچ گونه جهش! در تولید مسکن دیده نشد.

اما وقتی در ۲۲ آبان رستم قاسمی برای بار دیگر ادعای مذاکره با شرکت‌های خارجی برای واگذاری پروژه‌های ساخت یک میلیون مسکن در سال را کرد، این ادعا بلافاصله توسط وزارت خانه تحت ریاست قاسمی و به فاصله یک روز از اظهارات او رد شد!

بعد از آنکه مشخص شد تا کنون از وعده ساخت یک میلیون مسکن رئیسی چیزی محقق نشده است، موضوع ساخت یک میلیون مسکن در روزهای اخیر سوژه رسانه‌‌های حکومت ایران و باندهای درون جناحی وابسته به خامنه‌ای شده است.

وطن امروز در مطلبی با عنوان «نفت خانه می‌شود؟» به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی که در روزهای اخیر اعلام کرده بود که وزارت راه و شهرسازی منتظر ایجاد ساز و کاری توسط مجلس و وزارت نفت است افزود «با توجه به کمبود منابع و تحریم‌های بانکی… یکی از مسائل اصلی چگونگی تامین مالی و انجام مبادلات بانکی با شرکت‌های خارجی است که از همان ابتدا بحت تهاتر نفت مطرح شد».

وطن امروز اعلام کرد که قرار است در طرح رئیسی، ما به ازاء نفت، شرکت‌های چینی و ترک اقدام به ساخت مسکن در ایران کنند.

حال اینکه با وجود تحریم‌های آمریکا علیه معاملات نفتی با حکومت ایران، سرانجام وعده رئیسی و طرح ساخت یک میلیون مسکن چگونه پیش خواهد رفت مسئله‌ای است که باید منتظر ماند و نتایج آن را در مرور زمان دید.

آنچه تا به کنون به نظر می‌رسد کوه ساخت یک میلیون مسکن موش «تهاتر نفت» زائیده است. [وعده ساخت یک میلیون مسکن سراب یا واقعیت؟ ویدئو]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)