علیرغم اعلام رسمی ورود سویه اومیکرون به جز تمهیداتی در محدودیت ورود از برخی کشورها و مبادی ورودی اقدامات حفاظتی بیشتری صورت نمی گیرد. «حسین قاسمی» دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به دستور کنترل مرزها از سوی رئیسی در پی جلسه فوق العاده دیشب ستاد با وی، امروز درباره تمهیدات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع سویه امیکرون در خصوص اقدامات حفاظتی گفته: «در حال حاضر طرح مدیریت هوشمند در بستر سامانه امید در حال اجرا است.»

تا جایی که قاسمی قبلا توضیح داده بود اساس این «طرح مدیریت هوشمند» جلوگیری از تردد افرادی که واکسن نزده‌اند، منع دریافت خدمات حمل و نقل و جلوگیری از حضور کارمندان واکسن نزده در محل کار است. ولی حتی به فرض عملی بودن جلوگیری از حضور افراد واکسن نزده در مجامع عمومی، از سرایت گسترده اُمیکرون جلوگیری نمی شود. مثلا هیچ خبری از تعطیلی مدارس انتشار نیافته و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که امتحانات متوسطه اول و دوم حضوری برگزار می شود.

این در حالی است که پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کرونا خواستار بازگشت به «محدودیت های قبلی» شده و گفته: «شرایط، بسیار شکننده است چون با توجه به قدرت بالای سرایت اُمیکرون، ممکن است ظرف ۱۷ تا ۳۰ روز آینده همه شهرهای کشور، وضعیت قرمز پیدا کنند.»

به گفته طبرسی « اگر بخواهیم شدت درگیری با اُمیکرون را کمتر کنیم، علاوه بر بازگشت محدودیت ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، باید پوشش واکسیناسیون به ویژه در تزریق دُز سوم در کشور تقویت شود.»

مردم هنوز سابقه اظهارات تبهکارانه منع ورود واکسن خارجی از سوی خامنه ای و قتل عامی که در اثر لجاجت در ورود واکسن و واکسیناسیون عمومی صورت دادند را از یاد نبرده اند.

این بار با وجود این تجربه تلخ برای همه مردم روشن است که عامل افزایش احتمالی میزان ابتلا به سویه جدید کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بیش از هر چیز سیاست های حاکمیت است.

موج کشتار جدید مردم با سویه اُمیکرون را کلید نزنید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)