نقشه دولت برای آزادکردن قیمت سوخت از جزایر خلیج‌فارس آغاز می‌شود

نقشه دولت برای آزادکردن قیمت سوخت از جزایر خلیج‌فارس آغاز می‌شود

۱) بنابر تصویر نامه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به سه وزیر، قرار است به‌زودی به‌طور آزمایشی سهمیه بنزین خودروها را در کیش و قشم حذف می‌کنند و سهمیه خودروها به افراد داده می‌شود- این طرح آزمایشی پس‌از آن در سراسر کشور اجرا می شود.

۲) این نامه‌ که در فضای مجازی دسته به دست می‌شود که حکایت از نقشه دولت برای افزایش قیمت بنزین دارد. هنوز اصالت این نامه که با امضای محسن رضایی معاون اقتصادی دولت است، تایید نشده، اما فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی با ایلنا تلویحا مفاد این نامه را تایید کرده است.

او در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش گفته «هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد».

او افزوده «ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام شود، درآمدهای مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود تا بعد بتوان در مورد حامل‌های انرژی اظهار نظر کرد».

عباسی استدلال کرده «از آنجا که درآمدها در مناطق آزاد متفاوت با بقیه کشور است، شاید مطلوب باشد به صورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل‌های انرژی در این مکان‌ها امتحان شود».

عباسی تاکید کرده که «این کار آزادسازی قیمت نخواهد بود بلکه این مقدمه واقعی‌سازی قیمت‌ها و واقعی‌سازی دستمزدهاست، یعنی ابتدا باید تکلیف خط فقر را مشخص کنیم».

او افزوده «قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، چراکه این نهاد می‌داند قیمت تمام شده، هزینه حمل و نقل، درصد سهم جایگاه‌های توزیع و… چه میزان است. برای این کار باید میزان قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و… بررسی شود و سپس با درنظر گرفتن سود قیمت مشخص شود».

او مدعی شده که «نمی‌توانیم بگوییم که این کار لزوما آثار تورمی دارد. واقعی‌سازی قیمت‌ها باعث می‌شود که کار در کشور بهتر صورت بگیرد».

۳) نماینده کازرون که قبلا هم گفته بود مردم باید آلودگی مازوت را به‌احتمال بسیار زیاد این برنامه دولت گام مهمی است در راه حذف یارانه سوخت و پس‌از آن آزاد و گران‌کردن قیمت بنزین. دولت یک پول ناچیز به‌نام‌ یارانه مستقیم بنزین به مردم پرداخت می‌کند و در ازای بنزین تا حد قیمت‌های جهانی گران می‌شود ولی البته دست‌مزدها هرگز به دستمزدهای جهانی و حتی دستمزدهای خاورمیانه نزدیک نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)