تقاطع: ساعاتی بعد از سخنان علی مطهری در مجلس درباره ضرورت آزادی همه زندانیان سیاسی و روشن شدن تکلیف میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از این دو رهبر در بند جنبش سبز خواستار «عذرخواهی» آنان به خاطر ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ شد.

علی خامنه‌ای روز یکشنبه (۶ مرداد-۲۸ جولای) در جمع گروهی از دانشجویان گفت: «در انتخابات سال ۸۸، آن کسانى که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا براى مواجهه با تقلب، اردوکشى خیابانى کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومى، نخیر، به شکلى که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهى نمی‌کنند؟»

وی با بیان اینکه «در جلسات خصوصى می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود»، افزود: «خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا براى کشور هزینه درست کردید؟ اگر خداى متعال به این ملت کمک نمی‌کرد، گروه‌هاى مردم به جان هم می‌افتادند، می‌دانید چه اتفاقى می‌افتاد؟»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: «مسأله اصلى این است که یک جماعتى در مقابل جریان قانونى کشور، به شکل غیر قانونى و به شکل غیرنجیبانه ایستادگى کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟»

خامنه‌ای در ادامه با فرعی دانستن نحوه برخورد نیروهای تحت امرش با مردم معترض، اظهار داشت: «البته ممکن است در گوشه و کنار یک حادثه‌ى بزرگ، زد و خوردهایى انجام بگیرد که انسان نتواند ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ یا یک نفر در موردى ظالم، در موردى مظلوم باشد؛ این کاملاً امکان‌پذیر است؛ اما در این قضایا، مسأله‌ى اصلى گم نشود.»

این سخنان ساعاتی بعد از سخنرانی انتقادی علی مطهری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. آقای مطهری در نطق خود خواستار روشن شدن وضعیت آقایان موسوی و کروبی شد و گفت که «اگر این دو نفر باید عذرخواهی و توبه کنند آیا نیازی به عذرخواهی و توبه آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتار‌های بعدی خود فراهم آورد نیست؟»

وی با بیان اینکه «به هر حال مجازات و محروم شدن از حقوق اجتماعی بدون حکم دادگاه شرعا و عقلا پذیرفته نیست» ادامه داد: «امید است رییس‌جمهور منتخب این مسأله را با تدبیر حل نمایند که استحکام وحدت ملی در سیاست خارجی و اقتصاد ما تاثیرگذار است.»

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعارهای حسن روحانی در دفاع از حقوق ملت، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شد که به گفته وی «اکثر آن‌ها جرمی جز انتقاد ندارند». او گفت: «اکنون ما برخی زندانیان سیاسی داریم که به صرف انتقاد از حکومت در زندان به سر می‌برند. این امر با سیره امام علی سازگار نیست و لازم است رییس قوه قضاییه بدون اعتنا به فشار‌های مقامات امنیتی این افراد را آزاد کند.»

مطهری پیروزی حسن روحانی، کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر را «بسیار پرمعنی» دانست و خاطرنشان کرد: «اینکه چهار سالِ تمام آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی به وسیله رسانه‌های مختلف تخریب شوند و حتی یک دقیقه فرصت دفاع به آن‌ها داده نشود و آن‌گاه کاندیدای مورد نظر این دو نفر پیروز شود، حاکی از رشد اجتماعی و سیاسی مردم ماست.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com