عذرخواهی” نمی‌کنند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ روز یک‌شنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) در دیدار با جمعی از دانشجویان به حوادث پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: «جماعتى در مقابل جریان قانونى کشور، به شکل غیر قانونى و به شکل غیرنجیبانه ایستادگى کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری وی در دیدار با دانشجویان گفت:‌«آن کسانى که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا براى مواجهه‌ى با تقلب، اردوکشى خیابانى کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومى، نخیر، به شکلى که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. چرا عذرخواهى نمی‌کنند؟»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه گفت که «البته ممکن است در گوشه و کنار یک حادثه‌ى بزرگ زد و خوردهائى انجام بگیرد که انسان نتواند ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ یا یک نفر در موردى ظالم، در موردى مظلوم باشد؛ این کاملاً امکان‌پذیر است٬ اما در این قضایا، مسئله‌ى اصلى گم نشود.»

بخش بزرگی از رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، نتایج اعلام‌شده انتخابات را “غیرواقعی” می‌دانستند و در اعتراض به “دستکاری” آرای خود توسط حاکمیت به اعتراض برخاستند. این اعتراض‌ها ماه‌ها ادامه یافت و دهها کشته برجای گذاشت. چندین هزار نفر نیز در جریان این ناآرامی‌ها بازداشت شدند که شماری از آنها همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

ادامه این اعتراض‌ها به بازداشت خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸ و زهرا رهنورد٬ همسر موسوی منجر شد. این سه نفر از اوایل اسفند ۱۳۸۹ تاکنون در حصر خانگی قرار دارند.

روز یکشنبه (۶ مرداد/ ۲۸ ژوئیه) علی مطهری٬ نماینده مردم تهران در مجلس٬ در واکنشی به بحث “لزوم عذرخواهی از سوی موسوی و کروبی” گفت: «اگر این دو نفر باید عذرخواهی کنند آیا نیازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود مطرح کرد نیست؟ حداقل این است که به آن‌ها اجازه دفاع از خود داده شود.» علی مطهری پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ از منتقدان به نحوه برخورد با معترضان بود

میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نیز آزادی زندانیان سیاسی‌ای شد که جرمی جز انتقاد ندارند. او همچنین از نمایندگان افراطی مجلس خواست روحانی را در انتخاب وزیر آزاد بگذارند.
پیش از این حبیب‌الله عسگراولادی٬ عضو ارشد حزب موتلفه و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفتگویی با سایت خبرآنلاین که متن آن روز جمعه (۲۱ تیرماه/ ۱۲ ژوئیه) منتشر شد از کروبی و موسوی خواسته بود به “راه توبه” وارد شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای در نشست خود با دانشجویان گفت که نامزدهای معترض انتخابات ۸۸ “در جلسات خصوصى می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود٬” او افزود: «خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا براى کشور هزینه درست کردید؟ اگر خداى متعال به این ملت کمک نمی‌کرد، گروه‌هاى مردم به جان هم مى‌افتادند، می‌دانید چه اتفاقى مى‌افتاد؟»

وی با اشاره به بحران جنگ داخلی و خشونت در منطقه گفت: «مى‌بینید امروز در کشورهاى منطقه، آن‌جاهائى که گروه‌هاى مردم مقابل هم قرار می‌گیرند، چه اتفاقى دارد مى‌افتد؟» آیت‌الله خامنه‌ای نامزدهای معترض انتخابات پیشین را متهم کرد که “کشور را لب یک چنین پرتگاهى بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند.”

در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امسال در ایران گروه‌های مختلفی از ایرانیان موضوع آزادی زندانیان سیاسی و از جمله رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به عنوان درخواست‌های اصلی خود مطرح کردند. برآورد می‌شود این موضوع یکی از چالش‌های پیش روی دولت حسن روحانی خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com