توقف مذاکرات وین و کنفرانس مدیر کل آژانس

خبرگزاری رویترز در روز جمعه ۲۶ آذر گزارش داد که مذاکرات اتمی در وین روز جمعه متوقف خواهد شد.

خبرگزاری رویترز که به نقل از ۳ دیپلمات ارشد اروپایی سخن می‌گفت اعلام کرد طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قصد دارند در روز جمعه ۲۶ آذر، راس ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ برای به تعویق انداختن مذاکرات وین برای نجات این توافق ملاقات کنند.

مذاکرات غیر مستقیم بین ایالات متحده و حکومت ایران برای بازگشت طرفین به پایبندی از مفاد برجام ادامه دارد، یک دیپلمات اروپایی گفته است که دور بعدی مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر از سر گرفته شود در همین حال یک دیپلمات ارشد اروپایی یک بازه زمانی دیگر بین کریسمس و آغاز سال نو میلادی را برای دور تازه گفتگوها اعلام کرد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر مواضع تروئیکای اروپایی بیشتر به مواضع ایالات متحده نزدیک شده و این سه کشور در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر اعلام کردند برای نجات توافق برجام به سرعت در حال رسیدن به پایان وقت هستیم.

در این بین حکومت ایران در یک گام عقب‌نشینی حاضر شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌هایی را در مرکز تاسیسات تسا در کرج که ادعا می‌شود محل ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته توسط حکومت ایران است نصب کند. [عقب‌نشینی حکومت ایران و موافقت با نصب دوربین‌های آژانس در سایت تسا در کرج]

مذاکرات وین و کنفرانس مطبوعاتی گروسی

در همین حال رافائل گروسی در یک نشست خبری که در روز جمعه ۲۶ آذر برگزار شد اعلام کرد نهاد تحت مدیریت وی تاسیسات تسا را به خوبی می‌شناسد و اگر در طول دوره‌ای که امکان بازرسی از این مکان وجود نداشته، تغییری در آنجا صورت گرفته باشد می‌تواند متوجه آن تغییرات بشود.

گروسی در نشست خبری خود افزود دوربین‌‌هایی که قرار است در تاسیسات تسا در کرج نصب شود مهر و موم می‌شوند و نمی‌‌توان اطلاعات آنها را دستکاری کرد و افزون بر این چون به شبکه وصل نیستند حملات سایبری بر آنها تاثیری ندارند.

شایان ذکر است حکومت ولایت فقیه پیش از این ادعا کرده بود که حملات به سایت تسا در تیر ماه ۱۴۰۰ که آنها را به اسرائیل نسبت می‌داد، با استفاده از اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس طراحی و انجام شده است در حالی که به دلیل وصل نبودن این دوربین‌های به اینترنت عملا چنین ادعایی مضحک و پوچ است.

 با این وجود حکومت ایران و آژانس در روز ۲۴ آذر تایید کردند که به توافق رسیده‌اند که آژانس دوربین‌های جدید را در تاسیسات تسا نصب و راه‌اندازی کند اما اطلاعات آن کماکان در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت.

مذاکرات وین؛ عقب نشینی ایران از ترس صدور قطعنامه در شورای حکام

حکومت ولایت فقیه این عقب‌نشینی را در پی آن انجام داد که ایالات متحده این کشور را تهدید کرد که موضوع اختلاف تهران با آژانس را در نشست شورای حکام آژانس طرح خواهد ساخت؛ این امر می‌توانست منجر به صدور قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران و ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت شود.

در این باره رضا نصری یک کارشناس حکومت ایران هشدار داده بود «هشدارها را نادیده نگیرید تبعات ورود پرونده اتمی به شورای امنیت را دست کم نگیرید احتمال ورود پرونده نظام به شورای امنیت بالاست و این بار برق شورای امنیت نظام را بگیرد دست بردار نخواهد بود.»

در همین حال واشنگتن پست در مطلبی به نقل از مقامات آگاه نوشت ارزیابی منابع اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن است که حکومت ایران در حال حاضر مواد هسته‌ای کافی برای ۳ بمب را در اختیار دارد و در کمتر از یک ماه دیگر توان آن را دارد تا غنی‌سازی این میزان سوخت را تکمیل کند.

طبق این ارزیابی مرحله نخست ساخت بمب هسته‌ای ۱۸ ماه تا ۲ سال زمان خواهد برد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)