بودجه ۱۴۰۱ و حاتم‌بخشی رئیسی به سپاه پاسداران

بنا بر اخبار منتشر شده دولت ابراهیم رئیسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با احتساب ادامه تحریم‌ها، تنظیم و به مجلس حکومت ولایت فقیه ارائه کرده است. در این بین بودجه سپاه پاسداران افزایش چشمگیر و قابل توجه داشته است.

با نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال بحث‌ها بر سر تنظیم و تدوین لایحه بودجه نیز گرم می‌شود. هر چند دولت رئیسی اکنون در زیر بار قرضی که از سلف‌اش یعنی دولت روحانی به ارث برده، مقروض و در کمرکش راهی است که معلوم نیست بتواند تا پایان سال دوام آورد یا نه، اما با این وجود، از هم اکنون و چند ماه مانده به پایان سال، بحث‌ها بر سر لایحه بودجه در دولت رئیسی آغاز شده است.

ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت رئیسی به مجلس

دولت رئیسی در روز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس حکومت ولایت فقیه ارائه کرد.

اصلی‌ترین نکته در لایحه بودجه ۱۴۰۱، افزایش چشمگیر بودجه ارگان‌های قدرت وابسته به حکومت از جمله سپاه پاسداران است.

به طوری که از جدول لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر می‌آید بودجه سپاه پاسداران در سال ۱۴۰۱ با رشدی ۱۴۱ درصدی، به ۹۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به عبارت دیگر بودجه سپاه پاسداران برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۲.۴ برابر سال ۱۴۰۰ شده است.

بودجه سپاه پاسداران در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۸ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان بود که به نسبت سال قبل، با رشدی ۵۸ درصدی از ۲۴ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۳۸ هزار  ۵۶۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده بود.

شایان ذکر است در سال ۱۴۰۰ نیز بودجه سپاه پاسداران بیشتر از ارتش حکومت ایران و ۱.۸ برابر بودجه ارتش تحت امر ولایت فقیه بود. [بودجه ۱۴۰۰ ایران و اما و اگرها]

رشد بودجه سپاه پاسداران در بودجه ۱۴۰۱، به رغم درآمدهای این ارگان

هر چند دولت رئیسی پیش از این ادعا کرده بود که بودجه ۱۴۰۱ را متفاوت و با اصلاح ساختاری نسبت به سال ۱۴۰۰ ارائه خواهد کرد.

اما  رشد ۲.۴ برابری بودجه سپاه پاسداران برای سال ۱۴۰۱ حاکی از حاتم‌بخشی ویژه دولت رئیسی به سپاه پاسداران است که خود مقادیر متنابهی درآمد از اقتصاد ایران دارد.

علاوه بر این نزدیکی ابراهیم رئیسی؛ مهره دست پرورده‌ی خامنه‌ای به سپاه پاسداران باعث شده است تا وی چنین افزایش بودجه‌ای را برای سپاه پاسداران در نظر بگیرد.

افزایش چشمگیر بودجه سپاه پاسداران و کسری بودجه در سال ۱۴۰۱

یک پارامتر دیگر که باید در افزایش چشمگیر ۲.۴ برابری سپاه پاسداران در نظر گرفت این مهم است که چنین افزایش‌هایی می‌تواند بر حجم کسری کل بودجه سال ۱۴۰۱ بیفزاید و آن طور که از تجارب و شواهد سال‌های قبل بر می‌آید و با توجه به روند ادامه تحریم‌ها، تاوان افزایش بودجه سپاه پاسداران، در نهایت از جیب مردم ایران پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که دولت رئیسی در بودجه سال ۱۴۰۱ قیمت فروش هر بشکه نفت را بر پایه افزایش از ۵۰ به ۶۰ دلار محاسبه کرده است که این نیز پایه‌های نامحتمل‌ بودن ردیف‌های درآمدی بودجه را افزایش و در نتیجه کسری بودجه را افزایش خواهد داد و دود آن مضاعف به چشم مردم ایران خواهد رفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)