ورود اومیکرون به ایران

با وجود اینکه بنا به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون، قرار بر این بود که ورود اتباع برخی کشورها به ایران ممنوع باشد اما حکومت ایران به اتباع برخی از این کشورها اجازه داده است تا وارد ایران شوند.

شیوع و گسترش سویه جدید کرونا؛ اومیکرون باعث نگرانی‌های بسیاری در اقصی نقاط جهان شده است.

هنوز جهان از شوک سویه‌های قبلی کرونا بیرون نیامده بود و نفس‌ها تازه نشده بود که ظهور اومیکرون ناامیدی‌ها در جهان را گسترش داد.

برخی از کشورهای جهان برای پیشگیری از ورود سویه جدید به کشورشان، ورود اتباع کشورهایی که سویه اومیکرون در آنها گسترش یافته بود را به خاک کشورشان منع کردند.

هشت کشور آفریقایی و کشورهایی چون پاکستان و هند از جمله کشورهایی بودند که سویه اومیکرون در آنها مشاهده شده و گسترش داشته است.

به دلیل ناشناخته‌ بودن سویه جدید ورود اتباع این کشورها به برخی کشورهای اروپایی و آمریکا فعلا ممنوع شده است.

ویژگی‌های سویه اومیکرون

شاید اکنون زود باشد راجع به سویه جدید ویروس کرونا اظهار نظر قطعی کرد آنگونه که مجامع علمی و پزشکی نیز از اظهار نظر قطعی در مورد آن خودداری می‌کنند.

اما یافته‌های محققین تا به کنون حاکی از آن است که سرایت‌ این سویه نسبت به سویه‌های شناخته‌شده پیشین بیشتر است اما همزمان برخی محققین ابراز خوشبینی کرده‌‌اند که این سویه به نسبت سویه‌های قبلی شدت کمتر و در نتیجه بستری و مرگ و میر کمتری نیز خواهد داشت؛ البته این نتایج قطعی نیستند.

نتایج تحقیقات و آمار سازمان بهداشت جهانی تایید می‌کند که سویه جدید تا کنون در ۳۸ کشور جهان مشاهده و به ثبت رسیده است.

با این حال تا کنون آماری از مرگ و میر ناشی از این سویه کرونا به صورت رسمی منتشر نشده است. [اومیکرون؛ شوک جدید کرونا بر بشریت، ماسک‌ها بر می‌گردد]

ورود اومیکرون به ایران

با وجود اینکه پس از انشتار خبر گسترش سویه جدید، حکومت ایران اعلام کرده بود ورود اتباع هشت کشور آفریقایی و هند و پاکستان به ایران فعلا ممنوع است و برای اتباع این کشورها فعلا روادید صادر نمی‌شود، اما اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که حکومت ولایت فقیه برای برخی از اتباع این کشورها مانند آفریقای جنوبی، هند و پاکستان در بندر خمینی استان خوزستان روادید صادر کرده و اتباع این کشورها توانسته‌اند وارد شهرهای ایران شوند.

شبهه مافیای دارو در پی تسهیل روند ورود سویه جدید به ایران

در پی صدور روادید برای شهروندان کشورهای مذکور، برخی رسانه‌های حکومت ایران از جمله «همدلی» بر روی این احتمال انگشت اشاره گذاشتند که ممکن است رد پای مافیای دارو در حکومت ولایت فقیه در میان باشد.

این فرضیه زیاد دور از انتظار نمی‌نماید، یک نگاه کلی به روند شروع و شیوع کرونا در ایران و از ابتدا تا به کنون و عملکرد منفی و پر حاشیه حکومت ایران در مقابله با آن موید این امر است که این سخن به گزافه نیست.

در حکومتی که میلیاردها تومان ثروت ملی کشور به اسم ساخت واکسن داخلی به کام ارگان‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی وابسته به خامنه‌ای و سپاه پاسداران ریخته و از این میزان هزینه، آبی برای واکسن داخلی گرم نشد تا حکومت در نهایت امر به واردات واکسن مبادرت کند، چنین فرضیه‌هایی اصلا دور از انتظار نیست.

خاصه آنکه طی ۲ سال اخیر که ویروس کرونا در ایران گسترش یافته است، بارها و بارها خبر فروش داروهای تقلبی تحت عنوان واکسن یا داروی معتبر کرونا در ایران خبرساز شده است.

این نیز پنهان نیست که دلالان این داروها بدون دخالت و اجازه ارگان‌های حکومت ولایت فقیه عملا مجال چندانی برای عرضه چنین داروهایی نمی‌یافتند اگر فرض را بر این نگذاریم که خود ارگان‌های حکومتی دست اندر کار توزیع چنین داروهایی باشند!

پیش از این امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ یک عضو ستاد مقابله با کرونا بار مالی داروهای کرونا مانند رمدسیویر و فاویپیراویر را ۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود!

ورود اومیکرون و پیک جدید کرونا

در صورتی که سویه جدید با اقدام حکومت ایران برای صدور روادید برای اتباع کشورهایی که ذکر شد، وارد ایران شده باشد، انتظار پیک ششم کرونا در ایران دور از انتظار نیست.

علی الخصوص که ایران پیش از این، پنج پیک کرونا را با تلفات قابل ملاحظه‌ای پشت سر گذاشته که عامل اصلی آن نیز بی‌توجهی حکومت‌گران نسبت به ایجاد پروتکل‌های بهداشتی و عدم تهیه واکسن در زمان مناسب آن بوده است.

عاطفه عابدینی؛ دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اخیرا اعلام کرده است به صورت قطعی نمی‌توان گفت که سویه جدید تا کنون وارد کشور نشده است، چرا که برنامه مدونی برای برای بررسی وجود این سویه در کشور وجود ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)