آمریکا حکومت ایران را به تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام تهدید کرد

در پی افزایش تنش‌ها بر سر برنامه اتمی حکومت ایران و سفر بی‌نتیجه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، آمریکا حکومت ایران را تهدید کرد جلسه فوق‌العاده شورای حکام علیه این کشور برگزار خواهد شد.

چند روز بیشتر به شروع احتمالی دور هفتم مذاکرات وین در روز ۸ آذر نمانده است، اما پیش از آغاز این دور از مذاکرات تابلو برنامه هسته‌ای حکومت ایران بیش از پیش بغرنج شده است.

پس از آنکه رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست خالی از مذاکرات با مقامات ایرانی از تهران برگشت تنش‌ها بر سر برنامه مناقشه برانگیز حکومت ایران بیشتر شد.

امید می‌رفت در این سفر گروسی بتواند به توافقی با سران حکومت ایران دست یابد و آژانس انرژی اتمی بتواند بازدیدهای خود را از سر بگیرد.

اما سفر گروسی بی‌نتیجه ماند و وی در آغاز نشست شورای حکام و همچنین در کنفرانس خبری اعلام کرد که با حکومت ایران به توافقی نرسیده است. [سفر بی‌ نتیجه گروسی به تهران، ایران را وارد تونل شورای امنیت می کند؟]

پیش از این نیز گروسی موضوع برنامه اتمی حکومت ایران را به مجمع عمومی ملل متحد کشانده بود.

تهدید آمریکا؛ نشست فوق‌العاده شورای حکام

در پی بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های گروسی برای دستیابی به یک توافق به تهران، ایالات متحده در روز پنجشنبه ۴ آذر اعلام کرد که چنانچه عدم همکاری حکومت ایران با آژانس فورا رفع نشود، شورای حکام آژانس چاره‌ای جز این نخواهد داشت که برای رسیدگی به این بحران و پیش از پایان سال جاری میلادی نشست فوق‌‌العاده شورای حکام برگزار شود.

این اظهارات توسط لوئیس ال بونو؛ نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در دومین روز نشست سه روزه‌ی شورای حکام ایراد گردید و متعاقبا اظهارات نماینده آمریکا متن اظهارات وی در وب‌سایت رسمی این نمایندگی بارگذاری شد.

بونو ضمن متهم کردن حکومت ایران به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهدید به تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژ‌ی اتمی کرد.

بونو افزود همکاری از جانب حکومت ایران باید دربرگیرنده‌ی توضیحات دارای اعتبار و قابل راستی‌آزمایی در مورد منشاء یا مکان فعلی مواد یا تجهیزات هسته‌ای باشد که پیش از این از سوی حکومت ایران به آژانس اطلاع داده نشده بود.

نماینده آمریکا همکاری بر سر فعالیت‌های مرتبط و زمان ذخیره اورانیوم طبیعی حکومت ایران با چهارمین مکان اطلاع نشده به آژانس، بعلاوه سه مکان دیگر که در آن ذرات اورانیوم کشف شده را تحت توافق پادمان‌های بین‌اللمللی یا ان‌پی‌تی و نه برجام ذکر کرد.

بونو تصریح کرد اگر حکومت ایران در زمینه‌های یاد شده و از جمله در مورد سایت کرج؛ تسا، با آژانس همکاری فوری نکند شورای حکام چاره‌ای جز این نخواهد داشت تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی این موضوعات تشکیل دهد.

سرکشی حکومت ایران به رغم تهدید به نشست فوق‌العاده شورای حکام

به رغم اینکه ایالات متحده حکومت ایران را آشکارا به تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام تهدید کرد اما بهروز کمالوندی؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران در روز پنجشنبه ۴ آذر اعلام کرد تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج را مشمول پادمان نمی‌داند.

کمالوندی عدم وجود مواد هسته‌ای در سایت کرج را دلیل حکومت ایران برای اجازه ندادن به آژانس برای بازرسی از آنجا اعلام کرد، دلیلی که بیشتر به یک بهانه شباهت دارد چرا که در صورت فقدان مواد هسته‌ای در سایت کرج دلیلی برای ممانعت از بازرسی بازرسان آژانس وجود ندارد.

رافائل گروسی در سفر اخیر خود به تهران، از جمله خواهان نصب ۴ دروبین در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج شده بود.

مشکلات افزون بر تهدید تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام بر سر مذاکرات

اما بغرنجی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات پیش رو در وین به اینجا ختم نمی‌شود.

علی باقری کنی؛ معاون سیاسی وزیر خارجه، که در مذاکرات احتمالی پیش رو، ریاست هیئت حکومت ایران را بر عهده خواهد داشت، در گفتگویی با ایندیپندنت اعلام کرد لغو همه تحریم‌های مرتبط با برجام، شرط ضروری حکومت ایران برای موفقیت مذاکرات پیش رو می‌باشد.

این در حالی است که حکومت ایران پیش از این و در زمان دولت روحانی از سوی جناح وابسته به خامنه‌ای و سپاه زیر فشار بود که باید تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی لغو شوند.

اکنون به نظر می‌رسد حال و پس از روی کار آمدن دولت رئیسی، حکومت ایران از خواسته‌های خود به اضطرار یک گام عقب‌نشینی کرده و تنها به لغو تحریم‌های برجامی بسنده کرده است.

این در حالی است که آمریکا پیش از این از لغو یکجانبه تحریم‌ها، حتی تحریم‌های اتمی سر باز زده و پیش‌شرط این کار را بازگشت کامل حکومت ایران به برجام ۲۰۱۵ اعلام کرده بود.

با این شرایط و پیش از شروع دور هفتم مذاکرات در وین و با تهدید آمریکا مبنی بر تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام به نظر می‌رسد اوضاع بیش از پیش بغرنج‌تر و البته زیان‌بارتر علیه حکومت ایران شده است.

واشنگتن پست در روز ۳ آذر نوشت کشورهای غربی در مذاکرات وین به طور فزاینده‌ای نسبت به یک نتیجه موفقیت‌آمیز بدبین هستند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)