بیانیه عمومی 

کشاورزان معترض به قطع حق آبه کشاورزی خود توسط دولت و نهادهای حکومتی از هفدهم آبانماه تا کنون متحد و منسجم بر بستر خشک زاینده‌رود در اعتراض هستند.

جمعیت کشاورزان در تجمعات روزها و شبهای گذشته به حدی زیاد و چشمگیر بود که تمام توجهات را بویژه توجه مردم حق طلب اصفهان را به خود جلب کرد و از آنرو اقشار مختلف و مخصوصا زنان اصفهان را به صف اعتراض در تجمعات کشاورزان کشاند.

شرکت گسترده بخش‌های مردم اصفهان در تجمع روز جمعه ۲۹ آبان کشاورزان که هزاران نفر در آن شرکت داشتند، بزرگترین تظاهرات علیه بی آبی در سطح جهانی را رقم زد.

این اعتراض و خیزش عظیم توده ای علیه یکی از معضلات معیشتی و زیست محیطی که مسبب و بانی آن سیستم حکومتی است، در حال سرایت به شهرها و مناطق دیگر می باشد. از آنجمله مردم شهر کرد است که از روز ۳۰ آبان در اعتراض به بی آبی به خیابان آمده اند.

در خوزستان نیز که مردم در مرداد ماه علیه بی آبی دست به اعتراضات وسیع زدند، اعتراضات دارد از سر گرفته میشود. مردم اهواز در اعتراض به همین موضوع و جاری شدن فاضلاب در شهر و قاطی شدن آب فاضلاب با آب شرب برای روز پنجم آذر ماه فراخوان به تجمع داده اند. 

معضل بی آبی نه فقط به کشت کشاورزان و دام دامداران صدمه میزند بلکه باعث فرونشست زمین و آسیب رساندن به منازل مسکونی مردم شده است. بعلاوه اینکه بر روی محیط زیست و آب و هوا را آلوده کرده و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. 

تخریب محیط زیست و به تبع آن معضل بی آبی برای شرب و مصارف کشاورزی تنها به اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری مربوط نیست. سالیان سال است که دستگاههای حکومتی و مافیای آب در هر گوشه از ایران با اهداف حصول سودهای نجومی اقدام به سدسازیها و انحراف آب از بسترهای طبیعی به سوی مناطقی که صنایع آب بری چون فولاد در آنها احداث گردیده و حتی بسوی ناکجا آباد ها (به گفته “طغیانی” نماینده اصفهان در مجلس ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب گم می شود) هدایت می کنند.

این اقدام نه تنها باعث نابودی کشاورزی که تنها امکان امرار معاش کشاورزان و ساکنین روستاهاست گردیده، بلکه تامین آب شرب ساکنین شهرها را هم دچار مخاطره جدی کرده است و علاوه بر آن با تخریب محیط زیست و ایجاد تغییرات اقلیمی، سلامت و جان مردم نیز در معرض خطر قرار داده است.

تخریب محیط زیست که از پیامدهای بی آبی و از بلایای بیشمار ناشی از عملکردهای سودجویانه حاکمیت بدون توجه به نیازهای واقعی مردم و بدون در نظر گرفتن خطرات زیستی مردم حاصل گردیده، امروز کل جمعیت جامعه را مورد تهدید قرار داده و باید مورد اعتراض سراسری قرار گیرد.

ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن حمایت قاطعانه خود از اعتراض به حق کشاورزان اصفهان و مردم شهرکرد و مردم در خوزستان و مطالبات آنها، خواهان اقدامات فوری زیر می باشیم :

١) تحقق فوری مطالبات کشاورزان و مردم معترض در اصفهان و شهرکرد و خوزستان 

٢) جاری شدن فوری آب در زاینده رود و کارون و برگرداندن آب همه رودخانه ها به بسترهای طبیعی خود و تأمین بودجه های کافی برای احیای دریاچه ها و تالاب‌هایی که بر اثر دستکاری های نهادها و وزراتخانه ها دچار خشکی و آلودگی شده اند.

٣) قطع انتقال بی رویه و غیراستاندارد آب از حوزه های کارون و زاینده‌رود و دیگر رودخانه ها به مناطقی که در راستای اهداف بی ربط به زندگی مردم، از آب بهره برداری می گردد. 

۴)پرداخت فوری خساراتی که بر اثر بی آبی به کشاورزان وارد گردیده است. از جمله پرداخت مقرری ماهانه به همه کشاورزان تا زمان رفع مشکلات کشت جهت تامین مخارج زندگی و معاش خود.

امضاء کنندگان:

– ١ -انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

– ٢سندیکای نقاشان البرز

– ٣ ندای زنان ایران

– ۴گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر کرمانشاه

– ۵ گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه

– ۶گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه

– ٧ -گروه کثیری از فعالین اجتماعی سقز

– ٨ گروهی از نقاشان ساختمانی سقز

– ٩ گروهی از کارگران برقکار ساختمانی سقز

– ١٠ گروهی از کارگران لولە کش ساختمانی سقز

– ١١ گروهی از کارگران بیکار محله شافعی سقز

– ١٢ گروهی از کارگران بیکار کریم آباد سقز

– ١٣ گروهی از کارگران بیکار محله تپەمالان سقز

– ١۴ گروهی از کارگران بیکار محله سنگبران سقز

– ١۵ گروهی کارگران بیکار محله نشمیلان سقز

– ١۶ گروهی از کادر درمانی سقز

– ١٧ گروهی از معلمین و کادر آموزشی سقز

– ١٨ گروهی از معلمین و کادر آموزشی شهر صاحب

– ١٩ گروهی از فعالین سیاسی و اجتماعی مریوان

– ٢٠ گروهی از زنان خانه‌دار مریوان

– ٢١ گروهی از کارگران تعمیرکار شهر صنعتی مریوان

– ٢٢ گروهی از زنان خیاط مریوان

– ٢٣ گروهی از جوشکاران لوله گاز خانگی مریوان

– ٢۴ گروهی از محیط بانان مریوان

 

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)