ساعت ۳ بامداد پنجشنبه ۴ آذرماه برای دومین روز متوالی نیروهای انتظامی و یگان ویژه و گروهی از لباس شخصی ها به چادرهای کشاورزان اصفهان متحصن در بستر زاینده رود حمله کردند. بنابه گزارشات و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، چادرهای کشاورزان توسط یگان ویژه و لباس شخصی ها به آتش کشیده شدند.

این نیروهای سرکوبگربرای متفرق کردن مردم و کشاورزان از گاز اشک‌آور استفاده کرده و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند. مردم و کشاورزان حاضر در صحنه ضمن درخواست حمایت از مردم اصفهان، با پرتاب سنگ به سمت نیروهای یگان ویژه، به مقابله پرداختند.  در همانحال دادستان رژیم در اصفهان از بازداشت تعدادی از افراد معترض به جمع آوری چادرهای تجمعات خبر داده و آنان را “اراذل و اوباش” خوانده است.

مردم استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری در چند هفتۀ گذشته در اعتراض به تشدید بحران کم آبی که زندگی و معیشت میلیونها نفر از مردم را به مخاطره انداخته است، تجمعات اعتراضی وسیع و دامنه داری برپا کردند. اعتراضات شبانه روزی دورۀ اخیر کشاورزان و مردم اصفهان و دیگر شهرهای استان از جمله نجف آباد، مبارکه، فلاوجان، قهدیرجان و لنجان در اعتراض به بی آبی از روز ۱۷ آبان با فراخوان عمومی کشاورزان آغاز گردید.

این اعتراضات سازمان یافته علیرغم حضور گستردۀ نیروهای سرکوبگر رژیم، تا کنون نیز در زمین خشک شدۀ رود خانۀ زاینده رود ادامه داشته است. البته فراخوان چنین اعتراضاتی با شرکت، حمایت و پشتیبانی دلسوزانه و همه جانبۀ دیگر اقشار مردم اصفهان روبرو نیز گردید. بخشی از بازاریان اصفهان با توزیع غذا در میان کشاورزان سهم خود در حمایت از آنان را ابراز داشته اند.

در تجمع اعتراضی روز۱۸ آبان یکی از کشاورزان آگاه در کنایه و خطاب به مقامات حکومت اسلامی گفت: ” شما اموال ما مردم کشاورز زحمتکش پا ترکیده با دستهای پینه بسته را چپاول کردید و فروختید و مردم کشاورز را به این روز انداختید. ما که از شرق و غرب برای احقاق حق خود جمع شده‌ایم ما نه جزو اوباش و اراذلیم نه اموال مردم خوریم”.

در این میان تجمع اعتراضی دهها هزار نفری و با شکوه مردم اصفهان و کشاورزان در”پل خواجو” در روز جمعه گذشته اوج و گسترش بیشتری یافت. مردم معترض در این روز در ضدیت با حکومت و در اعتراض به فضای امنیتی و پلیسی ایجاد شده توسط رژیم با شعارهایی چون ” تانک توپ فشفشه – زاینده رود باز بشه، حق آبه را می گیریم حتی اگر بمیریم، تا آب نیاد به رود خونه – بر نمی گردیم به خونه” و غیره به حق طبیعی خود در گرفتن حقآبه و احیای دوبارۀ زاینده رود که یکی از شاهرگهای اصلی و حیاتی اصفهان است، تأکید ورزیدند.

از سوی دیگر روز دوشنبه اول آذرماه و به دنبال اعتراضات اصفهان، مردم استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد نیز در اعتراض به بی آبی و سرقت آب استان از جانب سپاه پاسداران، برای دومین روز متوالی با شعار “مرگ بر مافیا”، علیه طرح موسوم به “بهشت‌آباد” و انتقال آب این استان توسط قرارگاه خاتم سپاه پاسداران، راهپیمایی کردند.

یکی از تظاهرکنندگان در این تجمع در مقابل توطئۀ رژیم برای ایجاد تفرقه و دشمنی میان مردم استانها گفت: “مردم چهار محال و بختیاری هیچگونه دشمنی با مردم اصفهان ندارند و علت مشکل آب را مافیای غارتگر آب می‌دانند”. تجمع های  اعتراضی مردم چهارمحال و بختیاری در اعتراض به سرقت و کمبود آب و خشک شدن چشمه‌ ها بر اثر احداث تونل های انتقال آب، هم در اواخر فرودین و اوایل اردیبهشت امسال و هم در روز شنبه ۲۲ آبان‌ انجام شد و هم‌ زمان با سفر وزیر نیروی رئیسی به این استان نیز از سر گرفته شد.

اینک بحران کم آبی به چالش بزرگ دیگری برای رژیم تبدیل شده است. دولت رئیسی جلاد در مقابل موج روبه گسترش اعتراضات توده‌ای به کم آبی و برای خالی نبودن عریضه روز جمعه ۲۱ آبان وزیر نیروی خود را به اصفهان فرستاد تا بلکه بتواند به تجمع وسیع کشاورزان و سایر اقشار مردم اصفهان خاتمه دهد.

اما زنان و مردان کشاورز قاطعانه اعلام کردند که تا بدست آوردن حقابۀ از دست رفته شان به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد. مردم معترض در اصفهان و شهرکرد، حضور نمایندگان رژیم و حتی بردن نام خامنه ای را نیز هُو کردند. رئیسی در اقدام نمایشی دیگری روز جمعه ۲۸ آبان نیز پس از تجمع اعتراضی وسیع و دامنه دار آنروز محمد مخبر معاون خود و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو را در برنامۀ تلویزیونی ظاهر ساخت تا وعده و وعید دروغین را برای مردم تکرار نمایند.

اما رویکرد اصلی رژیم در مقابل این اعتراضات تا کنون چیزی جز اعزام مأموران امنیتی لباس شخصی به میان مردم و استقرار یگان های گارد ویژۀ ضد شورش و قطع اینترنت و ایجاد اختلال آن در منطقه و سرانجام یورش  به معترضان و ضرب و شتم آنان چیز دیگری نبوده است.

بحران کم آبی که بر اثر اقدامات مافیایی سپاه پاسداران و سایر مسئولان حکومت اسلامی در دزدی آب و رانت خواری آن پدیدار شده است، عواقب و تبعات زیست محیطی و زیانها و خطرات بسیاری به دنبال خواهد داشت. از جمله اینکه از هم ‌اکنون زمین در اصفهان و اطراف فرودگاه، نجف‌ آباد، خمینی شهر و جاهای دیگر استان به دلیل احداث چاههای عمیق متعدد و استخراج بی رویۀ آبهای زیر زمینی درحال نشست می باشد.

خامنه ای و دیگر مقامات رژیم و نمایندگان مجلس ارتجاع نیز اعتراضات مردم به بحران کم آبی را نیز به نفوذ دشمن و عوامل خارجی نسبت داده اند.

آن‌ها همچنین شیادانه می ‌خواهند این اعتراضات را مخالفت کشاورزان با آبرسانی به استانهای یزد و کرمان جلوه دهند و با تفرقه افکنی و ایجاد دشمنی میان مردم استانهایی که با کم آبی مواجه شده اند، مردم را  در مقابل هم قرار دهند و خود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

خوشبختانه شناخت کشاورزان از ماهیت ضد انسانی رژیم اسلامی توطئه های تا کنونی رژیم دراین رابطه را خنثی نموده و به درست اعلام کرده‌اند که:

“زاینده رود را نه یزد به خطر انداخته و نه شهر کرد بلکه مافیای آب رژیم آنرا به خطر انداخته است و مسبب نابودی کشاورزی و دامداری مملکت و زندگی ما نیز شده است”.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)