با وجود جولان کرونا محدویت‌های شبانه لغو شدند

با وجود اینکه آمار رسمی مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران بیش از ۱۰۰ نفر در روز است اما دولت رئیسی اقدام به لغو برخی از محدودیت‌ها از جمله منع تردد شبانه و بازگشایی مدارس و… کرده است.

کرونا همچنین در ایران ترکتازی می‌‌کند آمار رسمی وزارت بهداشت دال بر آن است که آمار فوت شدگان هنوز به پایین‌تر از ۱۰۰ نفر نرسیده و تعداد مبتلایان هم همچنان سیر صعودی را طی می‌کند و ۴ رقمی است با این وجود برخی از محدودیت‌ها از جمله ممنوعیت تردد شبانه لغو شده برخی بازگشایی‌ها از جمله مدارس و ورزشگاه‌ها انجام شده است.

پیک ششم کرونا و لغو محدویت‌‌ها

به موازات این آمار و ارقام و مهمتر از آن اینکه پیک ششم کرونا بنا بر اظهار نظر برخی متخصصین در راه است و شروع فصل سرما و نزدیک‌شدن زمستان، تاثیر مضاعفی را بر میزان مبتلایان و آمار فوتی‌ها می‌گذارد.

با این وجود دولت رئیسی علاوه بر تصمیم جهت رفع محدویت‌های شبانه، اقدام به بازگشایی مدارس، تالارها، ورزشگاه‌ها و… کرده است.

ابراهیم رئیسی در روز ۲۹ آبان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای کشور باید لغو شود.

به دنبال اظهارات رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تیمور حسینی؛ جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی حکومت ایران نیز اعلام کرد که اجرای این طرح به محض ابلاغ متوقف خواهد شد.

شایان ذکر است طرح ممنوعیت تردد شبانه خوردهای شخصی از پاییز سال ۱۳۹۹ در همزمانی با شیوع موج کرونا به مرحله اجرا گذاشته شد و بر اساس آن خودروها در تمامی شهرهای کشور از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد از تردد منع شده بودند و نقض این طرح مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شد.

لغو پروتکل‌ها و شیوع مجدد کرونا

حالا در شرایطی که واکسیناسیون علیه کرونا در تمامی کشور انجام نشده است و با وجود این که با شروع فصل سرما شیوع این بیماری نیز دوچندان می‌شود، بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها می‌تواند از سوی افکار عمومی نقطه پایانی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مفروض شود و این خود باعث تشدید مجدد کرونا در کشور شود.

عدم اعتماد عمومی به واکسن‌های کرونا در ایران

این در حالی است که برخی از شهروندان به دلیل مبهم‌بودن کیفیت واکسن‌های موجود در بازار درباره تزریق آن شبهه دارند و حاضر به واکسینه‌شدن با این واکسن‌ها نیستند.

این خود ریشه در عملکرد حکومت ایران دارد که بعد شیوع کرونا و سپس ساخت واکسن‌های معتبر، از واردات آن جلوگیری به عمل آورد و اکنون نیز پس از مانورهای فراوان، عمده تمرکز خود را بر روی استفاده از واکسن نامعتبر داخلی یا انواع مشابه خارجی آن گذاشته که این عملکرد، رویکرد شهروندان در اباء از واکسیناسیون را به دنبال داشته که در موازات با بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها می‌تواند فاجعه ابتلاء و مرگ و میر را عمق بخشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)