به نظر می رسد یافتن راز خوشبختی از مهمترین خواسته های انسان مدرن گشته است. با بالا رفتن استاندارد زندگی، بشر امروزی بهای بیشتری برای ایجاد شادی و آرامش شخصی قائل گشته است. بخش بزرگی از اجتماع شهرنشین، خ۱۲۷۶۷۱-۱۲۶۸۱۰واهان فراهم کردن زندگی بهتر برای خود است. مهم‌‌‌‌تر از همه اینکه این جستجو برای خوشبختی، دیگر به مردم چند کشور بزرگ غربی محدود نمی شود.

در یکی از وسیع‌ترین تحقیقات در این زمینه که توسط دو دانشگاه امریکایی در سطح ۴۸ کشور دنیا صورت گرفته و بیشتر از ۱۰ هزار نفر در سنجش های آن شرکت کرده اند کشف شده است که « شاد بودن» از بسیاری دیگر از خواسته های عمومی افراد نظیر ثروتمند بودن و حتی رفتن به بهشت نیز پیشی گرفته است.

بخشی از این تب جهانی برای شادی می تواند به نتایج تحقیقات علمی و پزشکی مربوط باشد که نه تنها ثابت می کند شادی احساس خوبی است بلکه از هر نظر مفید هم می باشد. شاد بودن باعث ایجاد درآمد بیشتر می گردد، باعث بالا رفتن دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری ها می شود و حتی به افزایش خلاقیت منجر می گردد.

ولی شادی واقعی با احساسات جذاب و لذتبخش فرق دارد. تعریف دقیقتر شادی و آرامش که این روزها همه به دنبال آن هستند با مسیر تکراری برای دستیابی به نیازهای فیزیکی نظیر غذا، امنیت، سکس، محبت اجتماعی و حتی میلِِ مطرح شدن که نیازهای دوره ایی و مداوم هستند فرق دارد.

شادی، قرار گرفتن در یک موقعیت ذهنی است. جالب توجه تر از همه اینکه، صلح و آرامشِ انسان های شاد و خوشبخت انفعالی و راکد نیست. تحقیقات جدید نشان داده است که بی ثباتی، کنجکاوی و قدم گذاشتن در مسیر ناشناخته ها و هر تلاش روحی و ذهنی که منجر به یک تجربه کیفی شوند قرار گرفتن در همان جاده ایی است که به شادی واقعی سوق پیدا می کند.

آدم های شاد به نظر می رسد خود را با ماجراهای متنوع درگیر می کنند. برای مثال در یک وقت گذرانی معمولی و رستوران رفتن، آدم های شاد به جای خوردن یک غذای معمولی و آشنا که مطمئناً آنها را سیر خواهد کرد به تمایل کنجکاوانه شان میدان خواهند داد و مثلاً ریسک خوردن یک غذای جدید سبزیجات و نگرانی های مترادف با ان نظیر تجربه یک مزه بد و یا حتی ترس از مسمومیت را متحمل می شوند.۱۲۷۶۷۱-۱۲۶۸۱۹

افراد شاد به عبارتی دیگر کنجکاوهستند. کنجکاوی یک تپش لجباز و نگرانی زا برای درک نادانسته ها است. آدم های کنجکاو می دانند که برای رفع عطش کنجکاوی، اعمال و رفتاری از آنها سر خواهد زد که تشویش و عدم ثبات نقش کلیدی دارد. البته طبیعی و منطقی است که تن دادن به کار راحت تر و معمولی تر، احساس اطمینان را در پی خواهد داشت اما افراد شاد به کنجکاوی هایی که گاهی دردسر زا است نیز بها می دهند.

بزرگترین انتقاد به آدم های خوشبین این است که واقعگرا نیستند. بدی ها و پلیدی را به خوبی درک نمی کنند و از همه مهمتر اینکه زیاد اهل جزئیات و دقت نیستند. بررسی صورت گرفته توسط دکتر Joseph Forgas از دانشگاه New South Wales بازگو کننده این حقیقت است که آدم های شاد و خوشبین، راحت تر گول می خورند و دروغ گفتن به آنها زیاد سخت نیست.

تحقیقات روانشناس دانشگاه کویین Kate Harkness، در باره افراد افسرده نشان داده است که آنها به شدن درگیر جزئیات لحظه به لحظه زندگی شان هستند و به عنوان نمونه شاید هر دقیقه، قیافه خودشان و حالتی که بر روی صورت شان نقش بسته است را در آینه مورد توجه قرار می دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com